Asiantuntijapalvelut

Sivuston asiantuntijasisällöt listattuna.

Tältä sivulta löytyy tietoa kuntien ja kuntayhtymien ulkoisista kuluista ja tuotoista, ostoista, palvelutuotannon kustannuksista sekä maksu- ja myyntituotoista. Aikasarjapalvelu: Kuntien palvelukohtaiset käyttö- ja nettokäyttökulut sekä kuntavertailut vuodesta 2000 alkaen (PBI) Kuntien

Tämä sivu sisältää analyysiä ja tietoa kuntien, kuntayhtymien ja kuntakonsernien tilinpäätösluvuista, tilipäätöksen taloudellisista tunnusluvuista sekä tulos- ja rahoituslaskelmista. Tilinpäätöstiedot ja kuntavertailut Aikasarjapalvelu: Kuntien tilinpäätökset sekä kuntavertailut vuodesta 2000 alkaen

Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta. Kunnissa järjestettävä varhaiskasvatus ja perusopetus muodostavat yhtenäisen, toiminnallisen jatkumon. Suomessa julkista varhaiskasvatusta annetaan kuntien tai

Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa on useita kirjauksia sidosyksiköiden käytön sääntelyn muutoksesta. Tutustu kirjauksiin . (kuntaliitto.fi) Hallitusohjelmassa esitetyt kirjaukset tarkoittaisivat toteutuessaan merkittäviä muutoksia kuntakonsernien omistusrakenteisiin ja palveluiden järjestämisen

Lähes kaikissa kunnissa (291) järjestetään koululaisille perusopetuslain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa. Toimintaan osallistui vuonna 2023 lähes 61 000 lasta. Perusopetuslain mukainen aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden

Lähes kaikki lapset osallistuvat esipetukseen vuotta ennen peruskoulun aloittamista. Vuonna 2023 n. 52 000 lasta osallistui kunnan järjestämään esiopetukseen. Esiopetus on osa lapsen kasvun ja oppimisen kokonaisuutta, jolla luodaan perusta elinikäiselle oppimiselle. Esiopetuksen keskeisenä tehtävänä

Perusopetus on yleissivistävää koulutusta, jonka suorittaminen antaa valmiudet hakeutua perusopetuksen jälkeiseen oppivelvollisuuslain mukaiseen koulutukseen. Perusopetus on oppilaalle maksutonta. Opetushallituksen antamat opetussuunnitelman perusteet määrittävät opetuksen tavoitteet ja keskeiset

Digitaalisten palveluiden käytön lisääminen on välttämätöntä, jotta julkishallinto onnistuisi nykypäivän yhteiskunnassa. Jotta kaikki pääsevät mukaan käyttämään digipalveluita, niiden tulee olla teknisesti saavutettavia, helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä. Palvelujen tulee olla kaikkien käytettävissä

Liikuntapalvelut kuuluvat kunnan tehtäviin Kuntien tehtävänä on luoda yleisiä edellytyksiä liikunnalle paikallisella tasolla. Kuntien tulee luoda edellytyksiä: järjestämällä eri kohderyhmät huomioon ottavia liikuntapalveluita sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävää liikuntaa, tukemalla

Yhdistyksen varsinainen jäsenkokous, Kuntapäivät, pidetään joka neljäs vuosi kuntavaalien jälkeen elo‐marraskuussa. Seuraavat Kuntapäivät pidetään 13.11.2025 Helsingissä. Kuntapäivät käsittelee hallituksen antaman, valtuuskunnan hyväksymän kertomuksen edellisten varsinaisten Kuntapäivien jälkeen

Kuntaliitossa työskentelee noin 140 henkilöä pääosin asiantuntijatehtävissä. Kuntaliitolla on myös Brysselissä toimisto, joka seuraa kunnille tärkeiden EU-lainsäädäntöhankkeiden valmistelua, viestii niistä kunnille ja muille sidosryhmille sekä vaikuttaa EU:n päätöksenteossa ja kansainvälisissä

Kunta-alan suurin tapahtuma, Kuntamarkkinat, järjestetään 18.-19.9.2024 Kuntatalolla Helsingissä. Tulethan mukaan! Ympäristö- ja yhdyskunta-asioista kiinnostuneelle on tänäkin vuonna tarjolla runsaasti seminaareja, tietoiskuja sekä mukavia kohtaamisia kollegoiden kanssa. Alla tärppimme, kohdataan

Lait vesihuoltolain sekä maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta Eduskunta hyväksyi lait maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta (682/2014) sekä vesi­ huoltolain muuttamisesta (681/2014) 3.6.2014. Lait tulivat voimaan 1.9.2014. Maankäyttö-ja rakennuslakiin lisättiin uusi luku 13 a. Lukuun on

Kuntien digiviikko on Kuntaliiton järjestämä teemaviikko. Vuonna 2024 kuntien digiviikko järjestettiin 3.-7.6 . Digiviikon tavoitteena on nostaa digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä laajempaan keskusteluun erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Digiviikon osana FCG

Kunnat vastaavat yhdyskunnan toimivuudesta sekä ympäristöön ja rakentamiseen liittyvistä peruspalveluista, kuten yleis- ja asemakaavoituksesta, rakentamisen luvista ja valvonnasta sekä katujen, viheralueiden, koulujen, kulttuuri- ja liikuntapaikkojen rakennuttamisesta, ylläpidosta ja jatkuvasta

Kuntien rahoitusjärjestelmän uudistaminen on käynnistynyt. Petteri Orpon hallitusohjelman kirjauksen mukaan kuntien rahoituksen ja valtionosuusjärjestelmän kokonaisuus uudistetaan vastaamaan kuntien uutta roolia ja sote-uudistuksen voimaantulon sekä TE-uudistuksen jälkeistä tilannetta. VM:n tiedotti