Yleiskirje 8/2024, 23.8.2024, Riikka Lehtimäki

Suositussopimuskauden jatkaminen kirjallisuuden ja kuvituksen käytöstä kirjastojen digitaalisissa kanavissa

Suomen Kuntaliitto ry on yhdessä tekijänoikeusjärjestöjen Kopiosto ry:n ja Sanasto ry:n (jäljempänä yhteisesti myös tekijänoikeusjärjestöt) kanssa neuvotellut suositussopimuksen (jäljempänä sopimus) kirjallisuuden ja kuvituksen käytöstä kaupunkien/kuntien kirjastojen ja näiden yhteenliittymien digitaalisissa kanavissa. Sopimuksen tarkoituksena on ollut selkiyttää, parantaa ja laajentaa kirjastojen ja näiden yhteenliittymien mahdollisuuksia kirjallisuuden ja kuvituksen käyttöön erilaisissa digitaalisissa kanavissa. Sopimukseen on aluksi liittynyt pilottikausi (v. 2023-2024), jonka aikana osapuolet ovat arvioineet, jatkuuko sopimus pilottikauden jälkeen vai ei.

Kuntaliitto ja tekijänoikeusjärjestöt ovat päättäneet jatkaa suositussopimusta toistaiseksi voimassa olevana tehden siihen lisäksi sopimuksen kohdan 9 mukaisesti eräitä muutoksia (liitteet 1-3).

Mikäli kunnalla on voimassa oleva sopimus tekijänoikeusjärjestöjen tai tekijänoikeusjärjestön kanssa tekstin ja/tai kuvituksen käytöstä kirjastoissa, uudet sopimusehdot tulevat automaattisesti voimaan ilman eri toimenpiteitä 1.9.2024 alkaen.

Mikäli kaupunki/kunta kuitenkin katsoo, ettei se halua jatkaa pilottikauden aikana tekemäänsä sopimusta toistaiseksi voimassa olevana tehdyistä muutoksista huolimatta tai niiden takia, on sillä aina oikeus päättää sopimus pilottikauden jälkeen ilmoittamalla siitä kirjallisesti tekijänoikeusjärjestöille. Ilmoitus on tehtävä sopimuksen osapuolena olevalle tekijänoikeusjärjestölle viimeistään vuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä.

Suurin muutos aiempaan sopimukseen on se, että osapuolet ovat laajentaneet sopimuksen kattamaan yhteistyön hyvinvointialueiden kanssa. Tätä koskevat muutokset on kirjattu Kopioston lupaehtojen kohtiin 4 ja 7 ja Sanaston lupaehtojen kohtiin 3 ja 6. Tarkempi luvan sisältö löytyy liitteenä 1 ja 2 olevista Sanaston ja Kopioston lupaehdoista.

Sopimus on vastedes voimassa toistaiseksi. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on mahdollista irtisanoa päättymään aina kuluvan sopimusvuoden loppuun. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti viimeistään kuluvan sopimusvuoden lokakuun loppuun mennessä.

Sopimushinnat pysyvät muuttumattomana ja ovat kiinteät seuraavat kolme vuotta (v.2025-2027). Lisäksi sopimukseen on tehty muutamia teknisluonteisia korjauksia.

Sopimus tehdään kunnan ja tekijänoikeusjärjestön kesken. Mikäli kunta haluaa käyttää sekä tekstiä että kuvitusta kirjastojen digitaalisissa kanavissa, kunnalla tulee olla sopimus kummankin tekijänoikeusjärjestön kanssa. Jos taas kunta haluaa käyttää kirjastotoiminnassaan hyödykseen vain kuvitusta tai vain tekstiä, kunta voi tehdä suositussopimuksen mukaisen sopimuksen ainoastaan toisen tekijänoikeusjärjestön kanssa.

Lisätiedot:
Johanna Selkee, puh. 09 771 2080, 050 435 9420

Riikka Lehtimäki
johtava lakimies

Liitteet:

Liite 1          Kuvituksen käyttö kirjaston toiminnassa, Kopioston lupaehdot, 1.9.2024

Liite 2         Kirjallisuuden käyttö kirjastoissa, Sanaston lupaehdot, 1.9.2024

Liite 3         Suositussopimus, 1.9.2024

Aiheesta lisää