Yleiskirje 7/2024, 2.7.2024, Riikka Lehtimäki ja Alexander Eriksson

Musiikin esityskorvausneuvottelut kesken Gramex ry:n ja Teoston vuoden 2024 korvaustasosta

Kuntaliitto ry, Gramex ry ja Teosto ry ovat aloittaneet vuodenvaihteessa neuvottelut kuntasopimuksen mukaisesti suoritettavan esityskorvauksen tasosta. Gramex ry on jo viime vuonna neuvotteluiden yhteydessä esittänyt vaatimuksen kuntasopimuksen uudistamisesta, tavoitteena päivittää kuntasopimus paremmin vastaamaan kuntien muuttuneita musiikin käytön muotoja ja laajuutta. Tällöin kuntia on tiedotettu siitä, että Gramexin kuntasopimusuudistus on tarkoitus toteuttaa mahdollisuuksien mukaan vuodenvaihteessa 2023/2024. Neuvottelut eivät ole valitettavasti vieläkään johtaneet yhteisymmärrykseen korvauksen tasosta eikä sopimukseen sisältyvien tuotteiden laajuudesta, sillä esitetyt muutokset ovat merkittäviä.

Myöskään Teosto ry:n kanssa käydyt neuvottelut eivät ole valitettavasti johtaneet yhteisymmärrykseen korvauksen tasosta. Kummatkin tekijänoikeusjärjestöt ovat esittäneet huomattavia korotuksia esityskorvauksiin nykytasoon verrattuna. Tästä syystä vuoden 2024 esityskorvauksia ei tulla laskuttamaan kunnilta ennen kuin neuvottelut on saatu päätökseen. Tavoitteemme on saada ne päätökseen mahdollisimman pian syksyn aikana.

Kuntaliitto on tekijänoikeusjärjestöjen kanssa vuosien varrella keskitetysti neuvotellut kuntien puolesta parhaan mahdollisen ratkaisun musiikinkäyttösopimuksen sisällöstä ja käytöstä suoritettavista korvauksista. Jokaisella kunnalla on kuitenkin aina viime kädessä päätösvalta siitä, tekeekö se Kuntaliitto ry:n suositussopimuksen mukaisen sopimuksen tekijänoikeusjärjestöjen kanssa vai ei. Mikäli kunnan näkemyksen mukaan suositussopimuksen sisältö ja/tai korvauksen taso eivät vastaa kunnan tarvitsemaa musiikin käyttöä, kunta voi olla tekemättä suositussopimuksen mukaista sopimusta ja vaihtoehtoisesti hankkia tarvitsemansa käyttöluvat yleisten hinnastojen mukaisesti.

Kuntaliitto ry tiedottaa jäseniään molemmista asiakohdista lisää neuvottelujen edetessä.

Riikka Lehtimäki
johtava juristi