Yleiskirje 11/2024, 16.10.2024 Riikka Lehtimäki

Kuntien äänitemusiikinkäyttöä koskeva kuntasopimus Gramexin kanssa uudistuu

Kuntaliitto ja Gramex ovat käyneet pitkään neuvotteluja kuntasopimuksen sisällöstä sekä äänitemusiikin käytöstä suoritettavasta korvauksesta. Uudistetussa kuntasopimuksessa on huomioitu kuntien tasapuolinen kohtelu korvausten määräytymisperusteissa sekä kuntien muuttuneet musiikinkäyttötarpeet.

Uudistettu kuntasopimus kattaa jatkossakin kuntien yleisimmän äänitemusiikin käytön taustamusiikkina, kuntien järjestämissä omissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa sopimuksessa tarkemmin kuvatusti. Lisäksi kuntasopimus sisältää useita käyttöalueiden laajennuksia, kuten:

• pääsymaksuttomat kunnan järjestämät tapahtumat, jotka järjestetään yhteistyössä esim. hyvinvointialueiden kanssa sopimuksessa sovituin rajauksin
  • pienimuotoiset (alle 200 henkilöä) ei-kaupalliset pääsymaksulliset yhteistapahtumat (esim. kansalaisjärjestöjen ja yhdistysten kanssa), joissa kunnalta ei edellytetä päävastuuta tapahtuman järjestämisestä
  • pienimuotoiset (alle 200 henkilöä) pääsymaksulliset kunnan järjestämät tapahtumat, joiden tarkoituksena ei ole taloudellisen voiton tavoittelu
  • oppilaitosten ja päiväkotien järjestämät tapahtumat sekä tuki- ja vanhempainyhdistysten ja oppilaskuntien koulun tiloissa ja oppilaiden toiminnan tukemiseksi järjestämät pienimuotoiseksi katsottavat tapahtumat ja varainkeruutilaisuudet ilman osallistujamäärää koskevia rajoituksia.

Uudet kuntasopimuksen hinnat ovat seuraavat:

Korvaus kunnan äänitemusiikin käytöstä (alv 0)

2024                       12,4 senttiä/asukas
2025                       13,1 senttiä /asukas
2026                       13,1 senttiä /asukas

Minimikorvaus (alv 0)

2024                       < 3000 asukasta 35 €/kk ja > 3000 asukasta 50 €/kk
2025                       < 3000 asukasta 36,40 €/kk > 3000 asukasta 52 €/kk

Tämä sopimus ei sisällä kunnan taustamusiikin striimaus- ja tallennuslupia. Kuntien aiemmin erikseen hankkimat striimaus- ja tallennusluvat pysyvät voimassa ilman muutoksia.

Gramex ottaa asiassa yhteyttä lähiaikoina kuntiin.

Kunta voi joko:

1)  Pitää sopimuksen voimassa muutettuna, mikä mahdollistaa kuntien äänitemusiikin käytön kunnan toiminnassa sopimuksen mukaisesti.

2)  Päättää sopimuksen, jos se katsoo, ettei se halua pitää voimassa äänitemusiikinkäytön sopimusta Gramexin kanssa.

Me Kuntaliitossa suositamme, että kunnat hyväksyvät Gramexin kunnille lähettämän sopimusmuutoksen, joka on laadittu yhteistyössä Gramexin ja Kuntaliiton kesken.

Mikäli kunta ei halua sitoutua kuntasopimukseen tehtyihin muutoksiin, sen tulee ilmoittaa asiasta Gramexille 15.12.2024 mennessä. Lisäksi kunnan tulee jatkossa hankkia musiikinkäyttöluvat osoitteesta musiikkiluvat.fi.

SUOMEN KUNTALIITTO

Juha Myllymäki