Yleiskirje nro 16/80/2014, Sami Uotinen, Tero Tyni, Anu Nemlander

Valtion mielisairaaloiden hoitomaksujen periminen

Kuntaliitto ja THL ovat yhdessä selvittäneet vuoden 2014 aikana valtion mielisairaaloiden nykyistä laskutusprosessia ja mahdollisia muutostarpeita. Selvityksiä on tehty sekä THL:ssä että Kuntaliitossa, samoin sairaaloiden ja kuntien taloushenkilöstöä on kuultu asiassa.

Perustuen kunnista ja sairaaloista saatuun palautteeseen, THL ja Kuntaliitto päätyivät esittämään laskutus- ja perintäprosessin muuttamista joiltakin osin. Laskutus- ja perintäprosessin muutokset on hyväksytty loppusyksystä 2014 sekä Vanhan Vaasan että Niuvanniemen sairaaloiden johtokunnissa.

Laskutus- ja perintäprosessi vuoden 2014 lopulle saakka
Valtion mielisairaaloiden eli Vanhan Vaasan ja Niuvanniemen sairaaloiden hoitomaksujen periminen on perustunut Sairaalaliiton ja valtion mielisairaaloiden johtokunnan suositukseen vuodelta 1989. Tämän suosituksen perusteella valtion mielisairaalat ovat perineet potilaalta asiakasmaksun, joka on laskettu hyväksi mielisairaalan laskuttaessa kunnalta/kuntayhtymältä lopullista hoitomaksua.

Sairaalan sosiaalityöntekijä yhdessä asiakkaan tai asiakkaan edunvalvoja on selvittänyt asiakkaan tulotiedot ja tehnyt alustavan esityksen asiakasmaksusta. Asiakasmaksuesitys on lähetetty kuntaan/kuntayhtymään, jossa lopullinen päätös hoitomaksusta on tehty. Kyse on yleensä pitkäaikaishoitopäätöksestä, jonka perustana olevista tuloista ja mahdollisista tuloista tehtävistä vähennyksistä säädetään asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa. Asiakasmaksupäätös on lähetetty sairaalalle, joka puolestaan on lähettänyt sen asiakkaalle. Sairaala on vähentänyt asiakasmaksun kunnalle tai sairaanhoitopiirille lähettämästään laskusta.

Koska kyseessä on kunnan/kuntayhtymän tekemä asiakasmaksupäätös, sairaala ei ole voinut käynnistää perintäprosessia, vaan on mahdollisesti lähettänyt asiakkaalle ainoastaan yhden huomautuksen. Mikäli asiakas ei huomautuksen jälkeen ole suorittanut maksua, maksamaton lasku on siirretty kunnan/kuntayhtymän perintäprosessiin.

Laskutus- ja perintäprosessi 1.1.2015 alkaen
Sairaalan sosiaalityöntekijä yhdessä asiakkaan kanssa tai asiakkaan edunvalvoja edelleen selvittää asiakkaan tulotiedot ja tekee alustavan esityksen asiakasmaksusta kunnalle/ kuntayhtymälle. Tämä asiakasmaksuesitys lähetetään samoin kuin aikaisemminkin sairaalasta kuntaan/kuntayhtymään, jossa lopullinen päätös hoitomaksusta tehdään. Kunta/ kuntayhtymä ei enää lähetä päätöstä asiakasmaksusta valtion mielisairaalalle vaan laskuttaa suoraan asiakasta. Kunta/kuntayhtymä hoitaa myös mahdollisen perinnän, mikä on kuulunut kunnan tehtäväksi aikaisemminkin.

Lisätiedot:
Sami Uotinen, puh. 050 341 3349
Tero Tyni, puh. 050 364 8163
Anu Nemlander, puh. 050 563 6180

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen
varatoimitusjohtaja

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveys

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista