Yleiskirje 9/80/2013, Pasi Pönkä/eg, 8.4.2013

Suoraan ulosottokelpoisten saatavien perintäkulujen ulosotto sekä korkolain 4 a §:n tulkinta

Valtakunnanvoudinvirasto on 15.3.2013 antanut tiedotteen ja suosituksen, joka koskee perintälain 10 §:ää ja 10 f §:ää. Perintälain muutoksen johdosta perimistoimistot tai muut toimeksisaajat eivät voi jatkossa enää hakea suoraan ulosottokelpoisten saatavien perinnästä aiheutuneiden perintäkulujen ulosottoa omissa nimissään. Niitä voidaan periä suoraan ulosotossa vain velkojalle pääsaatavan yhteydessä. Tämä koskee 16.3.2013 jälkeen perintäkulujen vireillepanoa ulosotossa.

Korkolain 4 a §:ää sovelletaan maksuihin, jotka elinkeinonharjoittajan tai hankintayksikön on suoritettava elinkeinonharjoittajalle vastikkeena tavarasta tai palvelusta (kaupallinen sopimus). Kuluttajasopimukset jäävät säännöksen soveltamisalan ulkopuolelle.

Uutta korkoa koskevat muutokset tehdään Uljas -järjestelmään 22.5.2013 asennettavassa versiossa. Tällöin järjestelmään lisätään uusi korkolain 4 a §:n mukainen korkolaji.

KL-Kustannus Oy julkaisemaa uutta kirjaa ”Kuntaperintä” voi tilata Kuntaliiton verkkokaupasta osoitteesta: www.kunnat.net/kirjakauppa tai puhelimitse numerosta (09) 771 2199.

Lisätietoja:
Pasi Pönkä, puh. 050 64 891
etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen
varatoimitusjohtaja

Pasi Pönkä
lakimies

Liite
Valtakunnanvoudinviraston tiedote ja suositus 15.3.2013

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista