Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus viime hallituskaudella
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) kokonaisuudistus on ollut käynnissä vuodesta 2018 lähtien. Ympäristöministeriön ehdotus kaavoitus- ja rakentamislaiksi oli lausunnolla 27.9.–7.12.2021. Lausuntopalaute oli kauttaaltaan kriittistä.
23.3.2022 ympäristöministeriö tiedotti lakiuudistusta koskevasta hallituksen linjauksesta: Eduskuntaan viedään syksyllä hallituksen esitys uudeksi rakentamislaiksi sekä maankäyttö- ja rakentamislain muutos, jolla nykyiset rakentamisen pykälät kumotaan ja lakiin lisätään säännökset alueidenkäytön digitaalisuudesta.
Rakentamislakiluonnos julkaistiin 11.4.2022 ja kuulemistilaisuus järjestettiin 13.4. Kuntaliitto jätti lakiluonnoksesta kirjalliset kommentit 22.4..
Kuntaliitto korosti Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunnassa 8.6.2022, että rakentamislakiluonnoksella ja sen yhteydessä tehtävällä rakennuslain muutoksella on merkittävä vaikutus kuntien talouteen ja hallintoon. (Muistiot alempana Kuntaliiton kannat ja tausta-aineistot -osiossa)
Hallituksen esitykset rakentamislaiksi (HE 139/2022 vp) ja laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä (HE 140/2022 vp) vietiin eduskuntakäsittelyyn syyskaudella 2022. Kuntaliitto totesi valiokuntakuulemisissa, että lakiesityksissä on useita periaatteellisia ongelmia ja epäselviä ehdotuksia. Esitykset olivat kokonaisuutena arvioituna keskeneräisiä eikä olisi tullut viedä eteenpäin esitetyltä pohjalta. (Lausunnot alempana Kuntaliiton kannat ja tausta-aineistot -osiossa)
Eduskunta hyväksyi rakentamislain ja lain rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä kevätkaudella 2023. Rakentamislaki astuu voimaan 1.1.2025, jolloin maankäyttö- ja rakentamislain nimi muuttuu alueidenkäyttölaiksi. Laki rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä astuu voimaan jo 1.1.2024.
Maankäyttö- ja rakennuslain (alueidenkäyttölain) uudistusta on syytä jatkaa. Uudistuksessa on kiinnitettävä entistä tarkempaa huomiota rakennettua ympäristöä koskevan lainsäädännön kokonaisuuteen. Maapolitiikka, kaavoitus, kaavojen toteuttaminen, rakennusvalvonta ja lupamenettelyt muodostavat kuntien toiminnan kannalta keskeisen yhdyskuntarakentamisen prosessin.
Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteet 2023:
Rakennetun ympäristön lainsäädännöstä on tehtävä eheä ja toimiva kokonaisuus.
Lainsäädännössä on turvattava kuntien oikeus itsenäisiin valintoihin maapolitiikassa, kaavoituksessa ja toteuttamisessa. Kuntien kaavamonopoli on säilytettävä.
Rakennetun ympäristön prosessien sujuvuutta tulee edistää.
Maapolitiikan säätelyn tulee olla kuntatalouden kannalta kestävää.
Rakentamisen ohjauksen on tuettava kunnan yhdyskuntarakenteen ja elinympäristön kestävää kehitystä.
Kuntien työkalujen ja osaamisen kehittämistä rakennetun ympäristön hiilineutraalisuustavoitteissa, luontokadon ehkäisyssä ja kiertotaloudessa on resursoitava.
Lunastuslainsäädännön korvausperusteet tulee säilyttää nykyisellään.
Digitalisaation on tuettava kunnan kaavoituksen sekä rakennus-, ympäristö- ja terveysvalvonnan tehtäviä.
Lue lisää tavoitteista täältä.
Kuntaliiton kannat ja tausta-aineistot
Kuntaliiton kannanottoja rakentamislaki- ja RTJ-valmisteluun:
- Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä ja maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta (HE 140/2022)
Lausunto eduskunnan ympäristövaliokunnalle 18.10.2022
- Hallituksen esitys eduskunnalle rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp)
Lausunto eduskunnan ympäristövaliokunnalle 17.10.2022
- Hallituksen esitys eduskunnalle rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp)
Lausunto eduskunnan talousvaliokunnalle 13.10.2022
- Kuntaliiton lausunto ympäristöministeriön luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä ja maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
Lausunto ympäristöministeriölle 12.8.2022 Kuntaliiton eriävä mielipide RYTJ-HE-valmistelussa 23.5.2022 ja 31.5.2022
Kuntaliiton kirjallinen kommentti rakentamislain luonnoksesta 22.4.2022
Kuthanek-muistiot:
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle rakentamislaiksi (muistio 8.6.2022)
Laajemmat perustelut rakentamislakia koskevan hallituksen esitysluonnoksen vaikutuksista kuntien hallintoon ja talouteen (muistion liite 8.6.2022)
- Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä (muistio 29.8.2022)
- Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä (erillisneuvottelun muistio 30.8.2022)
Kuntaliiton kannanottoja MRL-uudistukseen:
10.11.2021 Infotilaisuus Kuntaliiton KRL-lausunnosta, diasetti
Ympäristöministeriölle MRL-työryhmässä jätetyt Kuntaliiton kirjalliset näkemykset lausuntoluonnoksesta 10.9.2021 (HUOM: Ei ole Kuntaliiton lausunto)
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus – Tilannekatsaus ja evästyksiä lausuntokierrokselle, Kuntaliiton asiantuntijoiden alustus MRL-uudistuksesta Kuntamarkkinoilla 16.9.2021
Kuntaliiton lausunto luonnoksesta lunastuslain muutokseksi, lausunto 15.9.2021
- Kuntaliiton keskeiset eriävät näkemykset 27.11.2020 päivättyihin alueidenkäytön pykäläluonnoksiin 3.12.2020
- Kuntaliiton eriävä näkemys: ELY-keskuksen tehtäviä koskeva säännösluonnos 17.12.2020
- Kuntaliiton eriävä näkemys rakennusvalvonnan järjestämistä koskevista säännösluonnoksista 17.12.2020
- Asemakaavaehdotuksen antaminen maanomistajan laadittavaksi - ehdotetun säännöksen suhde kunnan kaavamonopoliin ja sen käyttöön, muistio 8.10.2020
- Kommentit rakentamisen vastuita koskevista alustavista pykäläluonnoksista ja niiden perusteluista 18.8.2021
- Kommentit rakentamisen lupajärjestelmää ja rakennusvalvonnan järjestämistä koskevista alustavista pykäläluonnoksista ja niiden perusteluista 1.7.2020
- Kommentit uutta alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää koskevista alustavista pykäläluonnoksista ja niiden perusteluista 25.11.2019
- Kuntaliiton tavoitteet maankäytön ja rakentamisen kehittämiseksi 21.3.2019
- Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteet 2019-2023, hyväksytty Kuntaliiton hallituksessa 18.10.2018
Kuntaliittolaiset mediassa:
- Monimutkaistuuko kaavoitus lakiuudistuksessa? Isosta MRL-uudistuksesta ei puhuttu edes kuntavaalien aikaan (Kuntalehti 9.8.2021) Roti-blogi: Kumppanuudella parempaa rakennettua ympäristöä (Tekniikka & Talous 4.6.2021)
- Vieraskynä: Kuntien kestävä maankäyttö on turvattava tulevaisuudessakin (HS vieraskynä 2.6.2021)
- Lukijan mielipide: Kaupungistumien ja ilmastonmuutos edellyttävät, että kaavoitus on joustavaa ja pitkäjänteistä (HS 2.8.2019)
Tausta-aineistoa:
- Kumppanuuden monet muodot. Acta nro 279, Linda Toivonen 2021
- Kumppanuuden monet muodot -esite, Linda Toivonen, Anne Jarva, 2020
Kommentit rakentamisen jaoston alustavista pykäläluonnoksista, kommentit 1.7.2020
Kommentit rakentamisen jaoston alustavista pykäläluonnoksista, vastuut, kommentit 18.8.2020
- Kaupunkiseutusuunnittelun rooli MRL-uudistuksessa - muistio 8.5.2019
- Maankäyttö- ja rakennuslaki maaseudulla, Kuntaliiton julkaisu 2019
- Selvitys emätilaperiaatteen soveltamisesta maaseutualueiden yleiskaavoituksessa ja lupamenettelyissä julkaistu, uutinen 28.8.2019
- Pienimuotoisen täydennysrakentamisen ohjauksen kehittämisen peruskartoitus, muistio 20.5.2019
- MRL-kuntaklinikat, kooste, 13.12.2018
Kuntakaavasimulaatio
Yksi kuntakaava ja sen simulointi eri kaavatilanteissa
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen yhteydessä ehdotettiin syksyllä 2019 nykyisen yleis- ja asemakaavoituksen korvaamista yhdellä kuntakaavalla. Kuntaliiton, ympäristöministeriön ja kuntien yhteisesti toteuttamassa hankkeessa testattiin, miten malli soveltuisi erilaisiin maankäytön suunnittelun tilanteisiin viidessä eri hankkeessa. Simulaatio osoitti, ettei yhden kuntakaavan malli riittäisi kaikkiin maankäytön suunnittelun tarpeisiin.
Yhden kuntakaavan mallin suurimpana ongelmana pidettiin yleispiirteisen suunnittelun aseman heikentymistä suunnittelujärjestelmässä, mikä vaikeuttaisi muun muassa kunnan investointien pitkäjänteistä ohjelmointia ja yksityisten toimijoiden mahdollisuuksia ennakoida omien hankkeidensa toteutettavuutta ja aikataulua.
Kaksiportaisen kuntakaavoituksen tarve korostuu suurissa kaupungeissa. Yhden kuntakaavan malli taas voisi olla käyttökelpoinen väline haja-asutusalueilla ja muilla alueilla, joissa rakentamisen ja maankäytön muutosten määrä on vähäinen tai muutokset tapahtuvat hitaasti.
Yhden kuntakaavan malli voisi tuoda joustavuutta myös sellaisiin tilanteisiin, jossa suunnittelun tarve kohdistuu vain selkeästi rajattaviin asioihin, eikä kaikkia suunnittelukysymyksiä tarvitse avata.
Hankkeessa mukana olleet kunnat olivat yhtä mieltä siitä, että digitalisaatio, kehittyvät työvälineet ja parantuva tiedonhallinta tulee joka tapauksessa vaikuttamaan ratkaisevalla tavalla kuntien kaavoitukseen ja mahdollisuuksiin sujuvoittaa prosesseja suunnittelutyössä, vuorovaikutuksessa ja vaikutusten arvioinnissa.
Yleiskaavan ja asemakaavan välistä hierarkkista kynnystä voisi madaltaa sallimalla tietyissä tilanteissa yleis- ja asemakaavaprosessien yhdistäminen sekä ”alhaalta ylöspäin” lähtevien muutosten sujuva, mutta hallittu toteuttaminen laajentamalla mahdollisuutta laatia asemakaava yleiskaavasta poiketen.
Olisi myös hyvä selvittää, voitaisiinko eri kaavatasoihin kohdistuvat, samaa asiaa koskevat valitusprosessit yhdistää muutoksenhausta johtuvan viiveen vähentämiseksi. Käytännön toiminta edellyttää lisäksi, että kaavoitusta ja toteuttamista koskevat säännökset ovat jatkossakin toimiva kokonaisuus.
Lisätietoa:
Kuntakaavasimulaation loppuraportti
Kuntakaavasimulaation tiivistelmä
Uutinen 2.3.2020
Kuntakaavasimulaatio osoittaa: yleiskaava tarpeen myös tulevaisuudessa
Julkaisu: Kumppanuuden monet muodot
Esimerkkejä yhteistyöhön perustuvista kaavoituskäytännöistä. Muuttuva yhteiskunta haastaa kunnat ja niiden yhteistyökumppanit. Ilmastonmuutos, aluerakenteen erilaistuminen, väestön ikääntyminen ja talouden kiristyminen sekä hallinnon ja palvelutuotannon digitalisoituminen edellyttävät uudenlaisia
Kuntaliitto linjasi tavoitteet maankäytön ja rakentamisen kehittämiselle: Ketterää kaavoitusta ja parempaa rakentamista
Kuntaliiton mukaan maankäytössä ja rakentamisessa on mahdollistettava ketterä kaavoitus ja sen toteuttaminen, parannettava rakentamisen ja rakennusten laatua sekä tarjottava sujuvaa palvelua lähellä kuntalaista.
Ajankohtaista uudistuksesta
Blogit
Lunastuslain uudistukselle on vaihtoehtoja
Kuntien rakennetun ympäristön lakiuudistukset etenevät - valmiina vaikuttamiseen heti kesälomien jälkeen!
Mökkirakentaminen vapautuu - faktaa vai fiktiota?
Kunnat kyykkyyn - rakentamislain korjaussarjan esitys käsittelytakuusta vie joustomahdollisuuden
Kuntien maanlunastuksista saa näyttäviä otsikoita, mutta totuus on toisenlainen
Rakentamislaki tulee vuonna 2025, mikä kaikki muuttuu?
Rakentamislain mietintö sujuvoittaa kaavanvastaista asumista
Tiedon kerääminen kuntien kannalta päällekkäiseen RYTJ:hin on alkamassa - miten käy digitalisaatiokehityksen?
Rakennetun ympäristön lainsäädäntö eheäksi ja toimivaksi
Miten rakentamislain käy?
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.
- alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen lainsäädäntö
- rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvät juridiset kysymykset
- luonnon monimuotoisuuteen ja suojeluun liittyvät juridiset kysymykset
- ympäristönsuojelulainsäädäntö
- jätelainsäädäntö
- maa-aineslaki
- ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö
- kuntien teknisen ja ympäristötoimialan digitalisaation kehittäminen
- kuntien ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön koordinointi sekä kuntien edunvalvonta ajankohtaisissa digitalisaatioon liittyvissä lainsäädäntö- ja kehittämishankkeissa.
- maankäyttö
- kaavoitus
- maankäyttö- ja rakennuslakiin liittyvä kehittäminen ja edunvalvonta
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.