Liikenne ja liikkuminen
Toimivilla liikenneyhteyksillä ja liikkumispalveluilla on keskeinen merkitys jokaiselle kunnalle ja alueelle. Työnjako liikenneväylien rakentamisessa ja kunnossapidossa on määritelty lainsäädännössä. Valtio vastaa kustannuksellaan maanteistä ja radoista, kunnat kaduista ja yksityiset tienpitäjät yksityisteistä. Kunnat, kaupungit ja MAL-kaupunkiseudut ovat liikenneinfran kehittämisessä ja kunnossapidossa keskeisiä toimijoita ja rahoittajia.
Liikennesuunnittelu on osa yleis- ja asemakaavoituksen yhteydessä tehtävää maankäytön suunnittelua. Monet liikennejärjestelyihin, liikennemääriin ja kulkumuotojen valintaan vaikuttavat seikat ratkaistaan jo yleiskaavan ja liikennejärjestelmäsuunnittelun tasolla.
Kunta huolehtii asemakaavoitetun alueen liikenne- ja katusuunnittelusta ja liikenteen ohjauksesta. Kunnan kadunpito mahdollistaa asukkaiden ja elinkeinoelämän liikenneyhteyksien toimivuuden ja kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen toimintaedellytykset.
Lähes kaikki kunnat ovat osallistuneet joukkoliikenteen järjestämiseen tai tukemiseen jollakin tavalla, vaikka avoin joukkoliikenne ei ole kuntien lakisääteinen tehtävä. Isot kaupunkiseudut panostavat joukkoliikenteeseen merkittävästi.
Kuntien lakisääteisiä tehtäviä henkilökuljetuksissa ovat perusopetuslain mukaiset koululaiskuljetukset.
Kuntaliitto toimii kuntien edunvalvojana liikennettä koskevassa lainsäädännössä ja liikennepolitiikassa sekä tukee kuntien ja alueiden edellytyksiä huolehtia tehtävistään ja kehittää toimintaansa.
Lue lisää:
Yleiskirjeet ja ohjeet:
Kunnat ja valtion liikenneväylät
Liikennemerkkien käyttö kaduilla
Muita lisätietoja:
Väylien merkitys kunnille -diaesitys 9.2.2024
Pyöräilykuntien verkoston virikeaineisto kunnille
Pyöräilykuntien verkoston pyöräliikenteen infrakustannusselvitys
Liikenneturvallisuustyö kunnissa – verkkokurssi (Liikenneturva)
Liikenneturvallisyystyö kunnissa
Mitä kaikkea liikennejärjestelmäanalyysi sisältää? (Traficom)
MAL-sopimusmenettelyn tila ja kehittämistarpeet
Kunnan ja valtion yhteistyön ja kustannusvastuun periaatteet radanpidossa
Kunnan ja valtion kustannusvastuun periaatteet maantien pidossa
Lausunnot
Valtioneuvoston jatkokirjelmä koskien komission ehdotusta Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) kehittämiseksi
HE 41/2023 vp HE valtion talousarvioksi vuodelle 2024; teema kävelyn ja pyöräilyn edistämisen tilannekuva
Kuntaliiton lausunto hallituksen esityksestä talousarvioksi vuodelle 2024, HE 41/2023 vp
Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman arviointiohjelma
Laki liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
Henkilöjunaliikenteen palvelut 2030-luvulla -arviomuistio
Sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen sääntelyn arviomuistio
Liikennevakuutusdirektiivin kansallinen täytäntöönpano
Väyläverkon investointiohjelma vuosille 2024-2031
Luonnos kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi vuoteen 2035
Valtioneuvoston selonteko 4/2022 vp Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa 2035
Ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain muuttamisesta
Yksityisteistä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
HE 154/2022 vp, Hallituksen talousarvioesitys vuodelle 2023; teema kävelyn ja pyöräilyn edistäminen
Ajankohtaista
Kuntien norminpurussa näennäissäästöt JAA - Latauspisteiden miljoonasäästöt EI
Liikenteen vaikuttavuus ja rahoitus hallituksen politiikan keskiöön
Kerava – kompakti kulttuurikaupunki radanvarressa
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.
- liikennepolitiikka
- yhdyskuntien liikenteen suunnittelu
- joukkoliikenne ja henkilöliikenne
Onneksi on kunnat!
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.