Viestintää, vaikuttamista ja hyvää markkinointia
Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarissa perehdyttiin niin informaatiovaikuttamiseen kuin poliittisen viestinnän muutoksiin. Markkinointiseminaarissa kuultiin onnistuneita esimerkkejä Pirkanmaalta ja Helsingistä.
Kuntamarkkinoiden toisen päivän aluksi julkaistiin tiedote Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä, jonka mukaan sosiaalinen media kasvattaa nopeasti merkitystään kotikunnan asioiden seuramisessa. Viestintäseminaarissa puhunut aktiivinen keravalainen Anna Evilä todisti samaa:
- Kuntavaalien tuloksessa näkyi, jos ehdokas oli aktiivinen somessa tai jos hänen some-läsnäolonsa oli luotaantyöntävä, sanoi entinen valtuutettu, nykyinen kaupungin projektipäällikkö Anna Evilä.
Ulkoasiainministeriön viestintäyksikön päällikkö Vesa Häkkinen puhui vähän toisenlaisesta vaikuttamisesta somessa ja muussa julkisuudessa. Informaatiovaikuttaminen on tätä päivää niin maailmanpolitiikassa kuin kotimaan vaaleissa.
- Päätöksentekoon vaikutetaan vaivihkaa luomalla epäluottamusta perinteistä mediaa kohtaan, luomalla somessa kuplia ikään kuin yleisiksi mielipiteiksi ja levittämällä suoranaista disinformaatiota, Häkkinen sanoi.
KT Kuntatyönantajien viestintäpäällikkö Teuvo Arolainen tähdensi oikeiden ja kattavien tietojen merkitystä kuntaviestinnässä. Tietoja valikoimalla saadaan luotua erilaisia painotuksia ja mielikuvia.
Puheviestinnän professori Pekka Isotalus kiteytti uudet sosiaalisen median viestintätaidot, joita päättäjiltä vaaditaan: kuuntelemista, aitoa vuorovaikutusta, näkemyksiä, tunnetta ja henkilökohtaista otetta.
Vesa Häkkinen listasi uuden viestintämaailman tärkeitä rooleja: hyvä koululaitos, kansalaisten medialukutaito, median faktantarkastukset, päättäjäviestinnän luotettavuus, avoimuus ja selkeys.
Hyvää markkinointia
Kuntamarkkinoiden Piiri-seminaarissa esiteltiin tämän vuoden kuntamarkkinoinnin Suomen mestarin työtä ja Helsingin uusia kansainvälisen markkinoinnin keinoja.
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valinnanvapauskampanja palkittiin keväällä tuloksellisesta markkinoinnista, joka samalla näytti esimerkkiä edelläkävijyydestä valinnanvapauden laajetessa: www.valinnanvapaus.fi .
Helsingin mittakaava on omaa luokkaansa, mutta markkinoinnin idea sopii mihin kuntaan tahansa: uuden sivuston kaikki sisältö on kaupunkilaisten tuottamaa, uskottavaa markkinointia: Your local guide to Helsinki.
Kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston seuraava tapaaminen on Helsingissä Sanomatalossa 14.12. Teemoina ovat sisältömarkkinointi ja sijoittumismarkkinointi.
Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarin aineistot:
https://www.kuntaliitto.fi/tapahtumat/2017/viestintaa-ja-vaikuttamista
Viestintäseminaarin esitykset videoilla:
https://dreambroker.com/channel/018z66ej/