USO-verkostoprojekti kaudella 2025–2026: Siiloista silloille

USO – uuden sukupolven organisaatiot on poliittisen ja ammatillisen johdon yhteinen vertaisoppimisverkosto, kokemus- ja tutkimustiedon kokoaja sekä paikallisen kehittämistyön tukija.

Verkoston teemat kaudelle 2025–2026 ovat:

• Toimiva kuntajohtaminen ja sujuva päätöksenteko
  • Strateginen ja kestävä kunta
  • Uudistuva elinvoima-hyvinvointikunta

USO 2025-2026 –kauden kärkiteema on siiloista silloille, jossa keskiössä on uuden valtuustokauden sujuva käynnistäminen sekä luottamusta rakentava ja pitkäjänteinen johtaminen. Kaudella rakennetaan ”siltaa tulevaan” eli tuetaan kuntien tulevalla kaudella käynnistyvää strategiatyötä ja tähän liittyvää muutosten ja uudistusten ennakointia.

Verkostokauden 2025-2026 esite löytyy täältä (PDF, 14 sivua).

Verkoston valtakunnallinen toiminta

Verkoston valtakunnallinen toiminta koostuu erilaisista valtakunnallisista teemaseminaareista, luottamushenkilöille suunnatuista sparrauksista, säännöllisistä yhdyshenkilötapaamisista sekä muista kuntien viranhaltijoille ja luottamushenkilöille räätälöidyistä vertaiskeskusteluista ja kehittämistilaisuuksista.

Vuosina 2025–2026 valtakunnallinen toiminta koostuu:

• 4 yhteisestä vuorovaikutuksellisesta teemaseminaarista, jotka rakentuvat verkoston teemojen varaan.
    • Toimiva kuntajohtaminen ja sujuva päätöksenteko
    • Strateginen ja kestävä kunta
    • Uudistuva elinvoima-hyvinvointikunta
  • 6 luottamushenkilösparrauksesta, jotka ovat verkostokuntien luottamushenkilöille yhteisiä napakoita ja etäyhteyksin toteutettavia sparraustilaisuuksia
  • Muutoksen johtamista ja toimeenpanoa tukevista ajankohtaistiedoista ja –katsauksista
  • Säännöllisistä kuntien yhdyshenkilötapaamisista
  • Muista USO-kuntien toimijoiden ja kohderyhmien mukaisesti räätälöidyistä vertaiskeskusteluista ja kehittämistilaisuuksista, joissa mukana asiantuntijasparraajat

Kuntakohtainen kehittäminen

Kunnan oman kehittämispajat

Osana USO-verkostoa kunta voi käyttää viisi kehittämistyöpajaa kunnan omaan kehittämistoimintaan.

Työpajat suunnitellaan kunnan tarpeiden mukaan ja nivotaan osaksi kunnan omaa kehittämistyötä. Työpajat voivat olla yhteiskehittämiseen tähtääviä vuorovaikutteisia tilaisuuksia ja seminaareja sekä siihen liittyvää valmistelua tai muita kehittämistyöhön kytkeytyviä selvityksiä, arviointeja ja vertailuja.

Toimijoina ovat pääasiassa kuntien poliittinen ja ammatillinen johto, mutta kehittämistyöpajoja voidaan järjestää myös toimialoille, kunnan esimiehille tai kuntalaisille ja sidosryhmille.

Kuntakohtainen kehittämisen tuki sisältää myös muun tuen ja sparrauksen, työpajojen käytön suunnittelun sekä niihin liittyvän valmistelun ja raportoinnin.

Lisäksi voidaan tarvittaessa järjestää organisaation omiin kehittämistarpeisiin räätälöityä muuta konsultointitukea.

Tilanneanalyysi: mistä olemme tulossa ja minne menossa?

Verkostoon osallistuvista kunnista koostetaan tilanneanalyysi, jossa hyödynnetään tilastoaineistoja sekä muita aineistoja liittyen kunnan elinvoimaan, väestökehitykseen, hyvinvointiin, kuntatalouteen ja kestävään kehitykseen. Tilanneanalyysi rakentuu huomioimaan hyvinvointialueuudistuksen ja TE-uudistuksen vaikutukset kuntiin.

Analyysissa kuvataan kunnan asemaa ja kehitystä suhteessa muihin kuntiin. Verkostokuntaa verrataan sekä verkostokuntiin että muihin verkostokunnan valitsemiin samankaltaisiin kaupunkeihin ja kuntiin.

Kuntakohtainen tilanneanalyysi annetaan kuntien käyttöön ja hyödynnettäväksi kunnan omaan kehittämisen ja yhteisen tilannekuvan hahmottamiseen.

Alta löydät tietoa maksullisuudesta ja ilmoittautumisesta mukaan.

Ilmoittautuminen ja osallistumismaksu

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen USO:n verkostokaudelle 2025–2026 Siiloista silloille on käynnistynyt ja verkostomme etsii halukkaita kuntia liittymään joukkoomme.

Varmista kuntasi paikka verkostossamme ja ota meihin yhteyttä!

Osallistumismaksu

Verkostokausi on kaksivuotinen ja osallistumismaksu perustuu kunnan asukasmäärään.

Osallistumismaksu on vuodessa:

• Alle 9 000 asukasta 9 000 euroa
  • 9 000 – 45 000 asukasta 12 000 euroa
  • Yli 45 000 asukasta 16 000 euroa

Lisäksi laskutetaan asiantuntijoiden matkustuskustannukset toteutuneiden kulujen mukaisesti.

Verkoston toimintaa tuetaan Kuntaliiton kehittämisrahoituksella.

Lisätietoja verkostohankkeesta

Jarkko Majava
Kehittämispäällikkö
jarkko.majava@kuntaliitto.fi

Anni Antila
Johtava konsultti
anni.antila@fcg.fi

Santeri Lajunen
Konsultti, USO-koordinaattori
santeri.lajunen@fcg.fi
044 019 1113

Kuntapäättäjä Livessä aiheena toimielin- ja johtamisrakenteet

Webinaarissa 6.11. käsitellään kuntien toimielin- ja johtamisrakenteita. Webinaarisarjassa käsitellään kuntien muum muassa päätöksentekoa, demokratiaa ja luottamushenkilötoimintaa.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!