Tehdäänkö oikaisuvaatimus rakentamislain mukaisissa asioissa viranhaltijalle vai toimielimelle?

RakL 178 §:n § 1 momentissa säädetään, milloin kyseeseen tulee oikaisuvaatimusmenettely. Oikaisuvaatimusmenettely tulee kyseeseen, kun päätösvaltaa on siirretty viranhaltijalle. 

Rakentamislaissa itsessään ei säädetä, mikä taho käsittelee oikaisuvaatimuksen. 

Rakentamislain 178 § sisältää viittauksen hallintolakiin: ”Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.”  

Tästä seuraa, että hallintolaista on haettava oikaisuvaatimusasiaan soveltuvat säännökset. Kuntalaissa oikaisuvaatimuksesta säädettyä ei sovelleta, koska kyseessä on nimenomaisesti hallintolaissa säädetystä oikaisuvaatimuksesta. 

Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen. Hallintolaissa ei eksplisiittisesti säädetä siitä, mikä taho ratkaisee oikaisuvaatimusasian. Hallintolain muutoksen esitöiden (HE 266/2009 vp esim. s. 37) perusteella lähtökohtana on pidettävä, että hallintolain mukaisesti oikaisuvaatimuksen ratkaisee alkuperäinen päätöksentekijä, joka voi myös olla viranhaltija. 

Ympäristöministeriö on todennut eduskunnan ympäristövaliokunnalle: ”Oikaisuvaatimuksen ratkaisee viranhaltija, ei lautakunta.” Ks. YM:n vastine YmV:lle 20.11.2024 s. 63.  

Ratkaisu poikkeaa siis aiemmasta MRL:sta ja kuntapuolen pääsäännöstä, jonka mukaisesti oikaisuvaatimuksen ratkaisee toimielin. 

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Aiheesta lisää verkkopalvelussamme

Löydä lisää usein kysyttyjä samoista teemoista