![](/sites/default/files/styles/medium_cropped/public/media/image_bank/Yhteydenotto-lomake-symboli.png?itok=b6uDs-Nn)
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.
RakL 178 §:n § 1 momentissa säädetään, milloin kyseeseen tulee oikaisuvaatimusmenettely. Oikaisuvaatimusmenettely tulee kyseeseen, kun päätösvaltaa on siirretty viranhaltijalle.
Rakentamislaissa itsessään ei säädetä, mikä taho käsittelee oikaisuvaatimuksen.
Rakentamislain 178 § sisältää viittauksen hallintolakiin: ”Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.”
Tästä seuraa, että hallintolaista on haettava oikaisuvaatimusasiaan soveltuvat säännökset. Kuntalaissa oikaisuvaatimuksesta säädettyä ei sovelleta, koska kyseessä on nimenomaisesti hallintolaissa säädetystä oikaisuvaatimuksesta.
Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen. Hallintolaissa ei eksplisiittisesti säädetä siitä, mikä taho ratkaisee oikaisuvaatimusasian. Hallintolain muutoksen esitöiden (HE 266/2009 vp esim. s. 37) perusteella lähtökohtana on pidettävä, että hallintolain mukaisesti oikaisuvaatimuksen ratkaisee alkuperäinen päätöksentekijä, joka voi myös olla viranhaltija.
Ympäristöministeriö on todennut eduskunnan ympäristövaliokunnalle: ”Oikaisuvaatimuksen ratkaisee viranhaltija, ei lautakunta.” Ks. YM:n vastine YmV:lle 20.11.2024 s. 63.
Ratkaisu poikkeaa siis aiemmasta MRL:sta ja kuntapuolen pääsäännöstä, jonka mukaisesti oikaisuvaatimuksen ratkaisee toimielin.
Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä heidän tehtäviinsä liittyvissä asioissa. Neuvontapalveluita varten suosittelemme käyttämään ensisijaisesti neuvontapyyntölomaketta.