Millä tavoin kunnan viestintää voi mitata? Mitä kannattaa ensin miettiä?

Ensinnäkin kannattaa kartoittaa mitä kaikkia konkreettisia mittareita on tarjolla. Esimerkiksi verkkopalveluista ja somesta saa kattavasti analytiikkaa. Nämä on hyvä listata, ja myös miettiä, että millä syklillä niitä käydään lävitse. Ongelma tämän kaltaisissa on, että ne ovat luonteeltaan aika yleisiä. 

Etenkin numeraalisten lukujen arvo on useimmiten suunnassa. Mihin suuntaan olemme menossa? Ovatko toimet olleet lukujen valossa tuloksekkaita?

Jos kunnalla on käytössä jokin palvelu josta saa esim. mediaosumia kirjattua, niin se on hyvä huomioida.

Toisekseen on "laadullista" mittaamista. Eli jos edellinen tarjoaa lukuja, niin nyt pyritään pääsemään kiinni vaikutuksiin. Tässä kohden tarvitaan usein työtä asian eteen, joka merkitsee joko työajan käyttöä tai palvelun ostamista. Mahdollista voi olla yhteistyö jonkin oppilaitoksen kanssa jne. 

Jos mahdollista, niin kunnan viestinnän mittaamista kannattaa yhdistää yleisiin kunnan toiminnan arviointeihin ja selvityksiin aina kun mahdollista. Eli että esimerkiksi tyytyväisyyttä viestinnällisiin palveluihin tai niiden käyttöä selvitetään samassa yhteydessä kun muutoinkin selvitetään kuntalaisten tai sidosryhmien näkemyksiä.

Eli kannattaa kartoittaa:

Löydä lisää usein kysyttyjä samoista teemoista