Julkaisun etusivulle

9.1 Digitalisaatio hoivatyössä tarjoaa elämyksiä, mutta herättää myös pelkoja

9.1 Digitalisaatio hoivatyössä tarjoaa elämyksiä, mutta herättää myös pelkoja

Kustaankartanon seniorikeskuksessa halutaan ylläpitää asiakkaiden toimintakykyä kodinomaisessa ympäristössä. Teknologia nähdään sekä työn helpottajana että elämysten tuottajana asiakkaille. On huomattu, että esimerkiksi käytössä olevien musiikkisovellusten ja virtuaalitodellisuuteen vievien VR-lasien avulla asiakkaat voivat käsitellä omia tunnetilojaan ja eläytyä muistoihin, kun he näkevät tuttuja maisemia ja kuulevat tuttua musiikkia.

Aisteihin keskittyvistä digivälineistä Kustaankartanossa on käytössä muun muassa aistihuone sekä 55-tuumainen Yeti-kosketusnäyttötabletti, joka sisältää erilaisia helppokäyttöisiä pelejä ja toimintoja. Tabletin korkeutta on mahdollista säädellä ja sitä voi käyttää myös pyörätuolin kanssa. Tabletin kovaa panssarilasia vasten voi ottaa esimerkiksi tikanheittokilpailun ja sitä voi hyödyntää erilaisten aistisovellusten käytössä. Matkailun lisäksi aivojumpat ja rentoutuminen musiikin tahdissa ovat suosittuja kosketusnäyttötabletilla tehtäviä aktiviteetteja.

”Älylaitteet mahdollistavat ihmisille toimintaa, kuntoutumista ja elämyksiä toimintakyvystä riippumatta.”

- Anne Nuutinen, toimintaterapeutti, Kustaankartanon seniorikeskus

Kustaankartanossa on kertynyt jo useita vuosia kokemusta erilaisten digitaalisten sovellusten ja teknologian käytöstä. Yksi suurimmista opeista on ollut se, että digitaaliset sovellukset ja laitteet toimivat parhaiten osana keskuksen arkista toimintaa. Asiakkaat eivät käytä digitaalisia sovelluksia yksin, vaan yhdessä henkilöstön kanssa. Tällöin kokemuksesta tulee yhteinen kahden ihmisen tai vaikkapa isomman ryhmän kesken.

Vaikka Kustaankartanoon on pyritty valitsemaan mahdollisimman helppokäyttöisiä ja hyödyllisiä digitaalisia laitteita ja sovelluksia, on huomattu, että digilaitteisiin tutustuminen ja käytön valmistelu vievät aikaa sekä henkilöstöltä että asiakkailta. Esimerkiksi kosketusnäytön käyttäminen voi olla asiakkaille alkuun vierasta ja uutta. Tämän vuoksi hoitotyössä on hyvä suunnitella ja varata erityinen rauhallinen hetki, jolloin työntekijä ehtii käyttää laitetta asiakkaan kanssa.

Digilaitteet eivät yksiselitteisesti tuota iloa kaikille. Joskus niiden tuomat aistiärsykkeet - erityisesti virtuaalitodellisuudessa - saattavat myös hämmentää muistisairautta sairastavaa ihmistä, kun ajan ja paikan taju hämärtyy. Kustaankartanossa on tunnistettu myös digitalisaatioon liittyviä pelkoja; sekä työntekijöiden että asiakkaiden kohdalla on saattanut viritä ajatus, että digitalisaatio korvaa ihmisen tekemän työn ja robotit alkavat hoitaa inhimillistä vuorovaikutusta kaipaavia.

”Digilaitteiden avulla olemme päässeet käymään museoissakin, vaikka poikkeusaikana kulttuuritapahtumat ovat muuten olleet vähissä.” - Ia Tanskanen, kulttuuriohjaaja, Kustaankartanon seniorikeskus

Vaikka Kustaankartanossa on paljon teknologiaa käytössä, asiakkaiden hyvinvointi pysyy toiminnan keskiössä. Digitaaliset laitteet ja sovellukset ovat työntekijöiden apuna, mutta niitä ei tarvitse käyttää perusteettomasti. On huomattu, että henkilöstön epävarmuutta ja pelkoja laitteiden käyttöä kohtaan voidaan hälventää opastamisella ja yhdessä kokeilemalla.

”Henkilöstön matalan kynnyksen opastamisella pyrimme varmistamaan sen, että laitteet eivät muutu helpotuksesta lisäkuormitukseksi.”

- Ia Tanskanen, kulttuuriohjaaja, Kustaankartanon seniorikeskus

Myös Kustaankartanon asiakkaat murtavat työntekijöiden ennakko-oletuksia ja pelkoja digitaalisten välineiden käyttöä kohtaan. Näin kävi esimerkiksi Kustaankartanon Sara-robotin kohdalla; Sara on metallinen robotin näköinen laite, joka juttelee asiakkaiden kanssa. Työntekijöitä mietitytti aluksi, miten asiakkaat suhtautuvat robottiin. Pian kuitenkin huomattiin, että asiakkaat lähtivät keskustelemaan Sara-robotin kanssa mielellään.