8.2 HALIa testataan ja kehitetään jatkuvasti
Kuten kaikenlaisia digitaalisia laitteita ja ohjelmistoja, myös HALI-järjestelmää on täytynyt kehittää ja päivittää vuosien saatossa. Alun perin HALIn käyttö perustui erillislaitteistoihin sekä ajoneuvoissa että liikennevalopäässä, mutta nykyisin ohjelmistopohjainen toteutusmalli ja olemassa olevien rajapintojen hyödyntäminen ovat tärkeässä roolissa.
Laitetoimittajien kesken on luotu välityspalvelimia ja ohjelmistorajapintoja on kehitetty niin, että laitemäärää on voitu vähentää ohjauskäskyjen välittämisessä. Myös taustasovellusta ja ajoneuvolaitteita on kehitetty ja uudistettu jatkuvasti. Kun järjestelmän painopiste siirtyy fyysisistä laitteista mahdollisimman pitkälti ohjelmistopohjaiseen toteutusmalliin, järjestelmä on kevyempi ottaa käyttöön ja levittää valtakunnallisesti.
Koska HALIn piirissä olevien hälytysajoneuvojen tehtävänä on pelastaa ihmishenkiä, hälytysajoneuvojen ja niihin liitettyjen järjestelmien tulee toimia moitteettomasti ja tietoturvallisesti. Tämä on edellyttänyt HALI-järjestelmän komponenttien tarkkaa käytännön testaamista ja viranomaisyhteistyötä. Järjestelmän laadun varmistamiseksi luodut testausmenetelmät ovat myös kehittyneet vuosien varrella.
Hälytysajoneuvojen sijaintiedot ovat arkaluontoista tietoa, minkä vuoksi HALI-järjestelmässä hyödynnetään erillisiä tietoverkkoja. Erillisverkkojen tarjoamien turvaluokiteltujen ja kriittiseen viranomaiskäyttöön jo lähtökohtaisesti suunniteltujen tietoliikenneyhteyksien ja palvelinsalien kautta pyritään vastaamaan käyttäjäkunnan korkeisiin tietoturvavaatimuksiin. Nykyiset tietoturvaratkaisut ovat olleet ainakin toistaiseksi riittävät ambulanssien ja paloautojen näkökulmasta, mutta poliisien ajoneuvojen liittäminen järjestelmään edellyttää uudenlaisia ratkaisuja.
HALI laajenee kansallisesti ja mahdollisesti myös kansainvälisesti
Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI on ainutlaatuinen maailmassa, ja se on saanut tunnustuksia kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa. Useassa maassa on ollut kiinnostusta järjestelmää kohtaan, mutta toistaiseksi järjestelmän laajentuminen on tapahtunut Suomen rajojen sisäpuolella.
”Tällä hetkellä ensisijainen tavoitteemme on, että paikalliset HALI-järjestelmät saadaan siirrettyä kansalliseen järjestelmään.”
- Olli Rossi, kansallisen HALI-järjestelmän tuotepäällikkö, Fintraffic Tie Oy
HALIn kansallisessa järjestelmässä ovat tällä hetkellä mukana Kouvola, Kokkola, Seinäjoki, Pietarsaari sekä Lahti ja Lahden seudun ympäryskunnat. Tavoitteena on, että muutaman vuoden kuluessa kaikki paikalliset HALI-järjestelmät sekä enemmistö suomalaisista kunnista ja kaupungeista on liitetty kansalliseen HALI-järjestelmään. Pilotteja ja esiselvityksiä on tehty viime aikoina muun muassa Jyväskylässä, Turussa, Helsingissä ja Vantaalla.
”Monet kunnat odottavat pääsyä kansalliseen HALI-järjestelmään.”
- Olli Rossi, kansallisen HALI-järjestelmän tuotepäällikkö, Fintraffic Tie Oy
Ajatus HALIn laajentamisesta kansalliseksi järjestelmäksi syntyi ajan saatossa hyvien käyttäjäkokemusten myötä. Kuntaliitto on ollut mukana järjestelmän laajentamisessa ja parhaillaan Fintraffic Tie Oy:lla on vetovastuu kokonaisuudesta. Fintraffic Tien suuri rooli on luonteva, sillä valtion erityistehtäväyhtiö vastaa maamme tieliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta.
Kansallisen HALI-järjestelmän etuna pidetään ennen kaikkea sitä, että kaupunki- ja maakuntarajat ylittävät hälytystehtävät hoituvat sujuvasti ja nopeasti. Lisäksi järjestelmän kehitys on keskitettyä ja sama palvelutaso voidaan varmistaa kaikille HALI-käyttäjille. Tällä hetkellä esimerkiksi Kouvolasta lähtenyt hälytystehtävässä oleva ambulanssi pääsee vihreää linjaa pitkin Lahteen asti, sillä molemmat kaupungit ovat mukana kansallisessa HALIssa. Pääkaupunkiseudulla tämä ei ole vielä mahdollista, koska Helsinki ja Vantaa vasta pilotoivat omaa osuuttaan.
HALIn kehittämisessä mukana olevat toimijat pitävät kansallisen laajenemisen edellytyksenä sitä, että järjestelmä on jatkossakin vapaa, avoin ja voittoa tavoittelematon. Kaupungeista, viranomaisista sekä laite- ja ohjelmistokehittäjistä koostuva monipuolinen joukko tuottaa runsaasti ideoita, joista parhaat valjastetaan käyttöön HALIn uudistamiseksi ja yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden parantamiseksi.
”Kukaan ei olisi saanut tätä yksin aikaan. Monen toimijan ja viranomaisen vahva yhteistyö on tehnyt kehittämisestä pitkäjänteistä.”
- Kalle Arola, toimitusjohtaja, Elektro-Arola Oy
Kaupunkien ja kuntien jäsenmaksuilla on toistaiseksi katettu HALI-järjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät kustannukset. Mitä enemmän jäsenmaksuja saadaan, sitä edullisemmaksi yksittäisten osallistujien jäsenmaksut muodostuvat. Jos HALI-järjestelmää päätetään lähteä viemään ulkomaille, mahdollisten ulkomaisten osallistujien jäsenmaksut voisivat alentaa edelleen myös kotimaisten jäsenten maksuja.
Euroopan unionin tavoitteena on luoda liikenteeseen standardeja ja rajapintoja, jotta erilaiset järjestelmät toimisivat paremmin yhteen. Oletettavaa on, että EU-tason standardit tulevat vaikuttaman tulevaisuudessa myös HALIn kehittämiseen aiempaa enemmän.
HALI on yksi esimerkki älyliikenteen ekosysteemisovelluksesta, jota käytetään eri viranomaistahojen kesken. Ympäri Suomea kehitetään parhaillaan liikennevaloihin, joukkoliikenteeseen, ajoneuvoihin ja teihin liittyvää teknologiaa ja tekniikoita, joilta odotetaan vaikutuksia tulevaisuuden liikkumiseen, yleiseen turvallisuuteen ja päästöjen vähentämiseen läpi kuntakentän.