Julkaisun etusivulle

6.1 Digitalisaatio helpottaa asiointia ja työntekoa

6.1 Digitalisaatio helpottaa asiointia ja työntekoa

Lahdessa uskotaan, että vihreämpi kaupunki on onnellisempi kaupunki. Digitalisaation avulla ja uudenlaisilla ratkaisuilla voidaan helpottaa elämää ja luoda parempaa arkea. Huomion kiinnittäminen ympäristöön ja kestävyyteen tukee arjen hyvinvointia.

”Vihreä kestävä kaupunki ei ole scifi-kaupunki, jossa leijumme tai teleporttaamme itsemme paikasta toiseen, vaan siellä arkielämä toimii.” - Olli Toivonen, strategia-asiantuntija, Lahden kaupunki

Kestävän ja toimivan arjen luomiseksi Lahdessa on tehty useita toimia viimeisten vuosien aikana. Muiden muassa asiakkuudenhallintajärjestelmän pitkäjänteisen kehittämisen taustalla on ollut ajatus, jonka mukaan ihmisen ei tarvitsisi ”juosta tiskiltä tiskille”, vaan hänen ”asiansa juoksisi” eli kulkisi sujuvasti sähköisiä kanavia pitkin.

Asioiden hoidon ”sisäänheittopaikaksi” on kehitetty yhteispalvelupiste, jonka kautta kaupunkilainen voi edistää asioitaan paikan päällä vierailemalla tai soittamalla tai käyttämällä chat-palvelua. Henkilökohtaisen viestimisen lisäksi kaupunkilaiset voivat hyödyntää tekoälyyn ja jatkuvaan oppimiseen perustuvaa chattibottia. Korona-aika on kerryttänyt kokemuksia erilaisista etäpalveluista ja tätä tietoa voidaan hyödyntää palvelujen kehittämistyössä.

”Kehitämme toimintaamme niin, että asiakas ottaa meihin kerran yhteyttä, jonka jälkeen palvelupyyntö lähtee automaattisesti kulkemaan ympäri kaupunkia.”

- Pasi Halme, pääsuunnittelija, Lahden kaupunki

Parempaan palvelukokemukseen, asiakkaan ajan sekä liikkumisen päästöjen vähentämiseen ja tehokkuuden kasvattamiseen tähtäävät myös Lahdessa suunnitellut työllisyyden digitaaliset palvelut. Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen palveluprosessien digitalisointia Lahti tekee yhdessä muiden kuntien kanssa kansallisessa DigiOne-hankkeessa.

”Teemme itse asioita, jotka on helppo ja nopea toteuttaa. Muuten meidän kannattaa olla mukana kuntien yhteisissä hankkeissa.”

- Pasi Halme, pääsuunnittelija, Lahden kaupunki

Kaupunkiympäristön palvelualueella digitalisaatio näyttäytyy muiden muassa 3D-kaupunkimallin luomisena sekä robotiikan ja tekoälyn hyödyntämisenä. Vuonna 2022 käyttöön otettavan 3D-kaupunkimallin tarkoituksena on havainnollistaa kaupunkilaisille ja päättäjille, millainen kaupunki Lahti on tulevaisuudessa. Robotiikkaa kokeillaan parhaillaan erilaisissa prosesseissa, ja pyritään löytämään ne toiminnot, joissa robotit voivat korvata ihmisten manuaalista työtä. Tekoälyä pyritään valjastamaan käyttöön esimerkiksi kaupunkilaisten antamien palautteiden tunnistamisessa ja luokittelussa.  

Henkilöstön näkökulmasta merkittävä linjaus on se, että etä- ja hybridityö sallitaan Lahden kaupungilla joustavasti myös koronarajoitusten helpotettua. Poikkeusaikana huomattiin, että vuorovaikutus voidaan saada toimimaan hyvin myös Teamsin ja muiden etätyöskentelyä helpottavien työkalujen välityksellä. Siksi niiden käyttöön ja uusien ominaisuuksien hyödyntämiseen aiotaan panostaa myös jatkossa.

”Säästämme aikaa ja luontoa, kun voimme hoitaa monet kokoukset ja tapaamiset laadukkaasti verkossa.”

- Olli Toivonen, strategia-asiantuntija, Lahden kaupunki