4.1 Kirjastoista digituen keskeisin ympäristö
Tämän päivän kirjastotyön arjessa digituen ja -opastuksen rooli on suuri. Digiasioissa autetaan ruohonjuuritasolla eli opastetaan laitteiden käytössä ja erilaisten verkkopalveluiden hyödyntämisessä. Digituki sisältää myös medialukutaidon ja mediaymmärryksen kasvattamista - asiakkaita autetaan huomioimaan esimerkiksi sitä, ettei kaikki netistä löytyvä tieto ole faktaa.
"Tehtävää on siinä, ettei kukaan jäisi digimaailman ulkopuolelle."
- Paula Laaksonen, kirjastonhoitaja, Keskustakirjasto Oodi
Kirjastotyöntekijän työnkuva painottuu asiakaspalveluun
Kirjaston työntekijöiden päivittäisissä tehtävissä esimerkiksi aiemmin tärkeä luettelointiosaaminen saa yhä vähemmän sijaa. Sen sijaan päivää voivat rytmittää kirjaamiset logistiikkajärjestelmään, kirjavinkkien päivittäminen verkkoon, chatbot-kehittäminen, pelien suunnittelu ja asiakkaiden neuvominen 3d-tulostinten kanssa.
”Kirjastolaisten” keskuudessa työn monipuolistuminen ja sirpaloituminen on voinut herättää ajatuksia hallinnan menettämisestä - toisaalta uudenlaiset työskentelyolosuhteet houkuttelevat myös uteliaisuutta ja joustavuutta esiin. Kun automatisoidut palautus- ja lajittelukäytännöt liikuttavat aineistoja kirjastojen välillä, vapautuu kirjastotyöntekijöiltä aikaa asiakkaiden auttamiseen.