Julkaisun etusivulle

3.3 Digitaalinen nuorisotyö ylittää kuntarajat

3.3 Digitaalinen nuorisotyö ylittää kuntarajat

Digitaalisen nuorisotyön myötä kuntarajat eivät enää määrittele nuorisotyön toiminta-aluetta. Pääosa niistä nuorista, jotka osallistuvat Hyvinkään nuorisopalveluiden tarjoamiin toimintoihin nuorisotiloilla tai verkossa, asuvat Hyvinkäällä. Palvelut ovat avoimia kuitenkin myös muiden paikkakuntien nuorille. Samoin muiden Suomen kuntien palvelut ovat hyvinkääläisten nuorten käytettävissä.

Ulkopaikkakuntalaiset nuoret saattavat hakeutua Hyvinkään nuorisopalveluiden piiriin eri syistä. Nuorisopalvelut on tehnyt jo pitkään valtakunnallista yhteistyötä esimerkiksi digitaalisessa nuorisotalo Netarissa. Netarin chat-palveluiden kautta Hyvinkään nuorisopalveluiden työntekijät ovat voineet tulla tutuiksi yli kuntarajojen, ja tuttuun työntekijään on mukava ottaa yhteyttä riippumatta siitä, missä työntekijän työpaikka fyysisesti sijaitsee.

Nuoret myös muuttavat ja heillä saattaa olla fyysisesti tai verkon välityksellä kavereita ympäri Suomea. Nuoret suosittelevat erilaisia verkostoja, yhteisöjä ja tuttuja työntekijöitä helposti toisilleen. Tärkeintä on, että asuinpaikkakunnasta riippumatta nuorella on tiedossa aikuinen, johon turvautua.

”Nuorisopalvelujen on tärkeää mennä keskustelemaan avoimesti sinne, mistä nuoret aidosti löytyvät.”

- Onni Pusa, nuorisovaltuuston puheenjohtaja, Hyvinkään kaupunki

Myös anonyymeja keskusteluja käytetään

Verkkonuorisotyö on monimuotoista, eikä siihen osallistuminen välttämättä vaadi nuorilta erityisiä kirjautumistietoja. Esimerkiksi Hyvinkään Discord-alustan palveluissa nuoret voivat keskustella myös täysin anonyymisti nimimerkin välityksellä. Toisaalta taas pelitalossa nuoret saavat tietyt käyttöoikeudet perustietoja vastaan. Sosiaalisessa mediassa nuorella voi olla useita eri profiileja, ja nuorisotyöntekijöillä voi olla pääsy vain tietyille kaverilistoille.

Vaikka nuorisotyöntekijä ei tuntisi nuorta verkossa nimeltä, hän saattaa tietää nuoresta paljonkin asioita. Myös digitaalisessa toimintaympäristössä on mahdollista seurata nuoren käytöstä. Jos nuorisotyöntekijälle nousee nuoresta huoli, hän voi ottaa asian puheeksi ja pyrkiä puuttumaan tilanteeseen. Myös sosiaalityön ja terveydenhuollon ammattilaiset pystyvät auttamaan. Jos huoli on erityisen suuri, voi nuorisotyöntekijä tehdä myös lastensuojeluilmoituksen.

”Emme vahdi ja kyttää, vaan kohtaamme nuoret heille luontevassa ympäristössä.” - Jenni Lappalainen, nuoriso-ohjaaja, Hyvinkään kaupunki

Perinteinen ja digitaalinen nuorisotyö täydentävät toisiaan - myös tulevaisuudessa

Digitaalisen nuorisotyön ottaessa ensiaskeleitaan 2000-luvun alkupuolella uudenlaiset toimintatavat ja välineet aiheuttivat huolta, pelkoa ja vastarintaa eri puolella Suomea. Pelättiin, että tietokoneet korvaavat ihmiset, digitalisaatio vie työpaikat, eikä nuorisotiloja enää tarvita. Ajan saatossa mielipiteet ovat muuttuneet ja on alettu nähdä, että perinteinen ja digitaalinen nuorisotyö täydentävät hyvin toisiaan.

Digitaalinen nuorisotyö on laajentanut nuorille tarjottavia palveluita. Digitaalisten kanavien kautta voidaan markkinoida nuorisopalveluiden toimintaa ja tavoittaa entistä enemmän nuoria. Kaiken kaikkiaan digitaalinen nuorisotyö on korostanut nuorisotyön merkitystä ja ottanut oman paikkansa nuorisotyön kentässä.

Hyvinkäällä ajatellaan, ettei nuorisotyö voi olla täysin verkkopohjaista, sillä nuoret ja nuorten tarpeet ovat hyvin erilaisia. Toisille nuorille vapaa-ajan vietto nuorisotiloissa on tärkeää, kun taas toiset nuoret viihtyvät paremmin virtuaaliyhteisöissä ja sosiaalisen median alustoilla.

Hyvinkään nuorisopalveluissa uskotaan, että nuorisotyön painoarvo kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Nuorisotyö on ennaltaehkäisevää toimintaa, jossa pyritään saavuttamaan varhaisessa vaiheessa erityisesti ne nuoret, jotka tarvitsevat tukea ja apua nuoruuden ristiaallokossa.

Koronapandemian hellittäessä etä- ja lähiosallistumisen yhdistäminen tulee muiden alojen tapaan haastamaan myös nuorisopalveluita. Hyvinkäällä uskotaan, että digitaaliset välineet kehittyvät nopeasti ja kasvattavat osallistumisen keinoja esimerkiksi laajennettua todellisuutta hyödyntäen.