Tiedote,

Liikkuvin kunta -kilpailu avautuu jälleen: nyt etsitään yhteisöllistä liikuttajaa

Vastaamme kuntakentän toiveeseen sekä yhteiskunnassa kasvavaan huoleen suomalaisten vähäisen liikkumisen seurauksista, ja jatkamme Suomen liikkuvin kunta -kilpailua myös vuonna 2024!

Kilpailu on osa valtakunnallisen Urheilugaalan virallisia palkintoluokkia ja sen järjestää Kuntaliitto yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Vuoden 2024 liikkuvin kunta palkitaan Uno-pokaalilla Urheilugaalassa tammikuussa 2025.

Seitsemättä kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa haetaan kuntalaisten liikunta- ja liikkumismahdollisuuksia laaja-alaisesti edistänyttä kuntaa.

Tällä kertaa kilpailu toteutetaan teemalla ”Yhteisöllinen liike”. Yhteisöllisellä liikkeellä tarkoitetaan tässä yhteydessä erityisesti tapoja, ideoita ja toimintamalleja, joilla kuntalaisia kannustetaan liikkumaan yhdessä.

– Yksinäisyys on Suomessa kasvava ongelma ja keinoja yksinäisyyden ehkäisemiseksi tuleekin etsiä kaikilta sektoreilta. Liikunta ja liikuntapalvelut tarjoavat perinteisesti hyvän alustan yhdessä tekemiselle, liikunnan ja nuorisoasioiden erityisasiantuntija Elsa Mantere Kuntaliitosta toteaa.

– Liian vähäisen liikkumisen ongelmat kasvavat, ja samaan aikaan valtion rahoitus liikkumiseen uhkaa vähentyä. Kaupungit ja kunnat ovat jo nyt liikuntapalvelujen toiseksi suurin rahoittaja kotitalouksien jälkeen, Mantere huomauttaa.

Kunnilla on tärkeä rooli kaikkien kuntalaisten fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan edistämisessä. Lisäksi kunnat tekevät merkittävää työtä liikunnan yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisessä.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailulla Kuntaliitto haluaa tehdä näkyväksi monimuotoista ja erinomaista työtä, jota kunnissa tehdään kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi ja liikkumisen ja liikunnan lisäämiseksi. Lisäksi kilpailun avulla nostetaan esiin hyviä käytäntöjä kuntakentälle jaettavaksi.

Ilmoittaudu mukaan kisaan

Kilpailu on avoin, maksuton ja tarkoitettu kaikille kaupungeille ja kunnille. Kilpailuaika on 19.8-27.9.2024. Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.

Kilpailun kolme finalistia julkaistaan joulukuussa ja voittaja palkitaan UNO-pokaalilla Urheilugaalassa tammikuussa 2024.

Mukaan kilpailuun pääsee täyttämällä ilmoittautumislomakkeen viimeistään 27.9.2024 https://link.webropolsurveys.com/S/BBCE22EF3F1639D4

#liikkuvinkunta2024

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!