Maailman onnellisimman ihmisen etsimisellä voittoon - Kuntamarkkinoinnin SM-kulta Vaasaan
Oli jo 17. kerran aika palkita kuntamarkkinoinnin parhaimmisto Kuntamarkkinoilla. Tänä vuonna kilpailuun saapui 40 kilpailutyötä, joista 10 pääsi shortlistalle.
Shortlistalla olleet työt olivat tuomariston mukaan vaikuttavia kampanjoita, joissa oli huomioutu tavoitteet, mittarit ja käytetyt kanavat. Tuomaristoa ilahdutti myös kampanjoiden pitkäjänteisyys ja niiden liittyminen kunnan strategiaan.
Maailman onnellisimman ihmisen etsiminen toi voiton Vaasaan
Vaasan kampanjassa etsittiin, ei enempää eikä vähempää, maailman onnellisinta ihmistä. Kaupungin pitkäaikaisena tavoitteena on olla 100 000 asukkaan kaupunki sekä toimia veturina ja vetovoimaisena paikkana ihmisille, jotka haluavat tehdä maailmasta paremman paikan tekemällä merkityksellistä työtä.
Vaasan kaupunki etsintäkuulutti ehdokkaita Vaasan seudulta maailman onnellisimmaksi ihmiseksi ja valitsi tämän Onnellisuusillassa 2021. Kampanja tavoitti eri medioissa yli 3 miljoonaa ihmistä ja sen vaikutukset olivat positiiviset kaupungin vetovoimalle. Onnellisten ihmisten etsiminen jatkui myös ”Kuuletko onnellisen työelämän kutsun” vaiheella.
Tuomaristo arvosti Vaasan kampanjassa monen tasoiseen strategiaan vahvasti kytkeytyvää hyvää mieltä, joka sopii hienosti aikaansa, ja tavoitti kohderyhmänsä monipuolisin keinoin ja yhteistyöllä.
- Mittareina käytetty myös laadullisia mittareita, joiden mittaaminen on haastavampaa kuin määrällisten. Vaasan hyvänmielen kampanja on osoitus onnistuneen kuntamarkkinoin vaikutuksesta kaupungin elinvoimaan ja houkuttelevuuteen, toteaa Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.
Save Salla kampanjalla hopeaa ja Pohjolan rengastiellä pronssi Ouluun
Kilpailussa hopealle sijoittui Sallan kunnan ja House of Laplandin kampanja Save Salla / Salla 2032. Alkuvuonna 2021 Salla kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäolympialaisia. Tätä seuranneessa kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa ilmoitettiin, että kyseessä oli ilmastokampanja, jolla Sallan kunta haastoi maailman nykyistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin.
Tuomaristo piti Sallan kampanjaa upeana kansainvälisenä kampanjana ajankohtaisesta teemasta. Toteutus koettiin oivaltavana, rohkeana, isoja yleisöjä kansainvälisestikin puhuttelevana. Kampanja on myös levinnyt maailmalla ilman maksettua mainontaa.
Pronssi matkasi tällä kertaa Ouluun ja sen sai Oulun matkailu Oy:n kampanja Pohjolan rengastie. Vuonna 2021 avattu Pohjolan rengastie on matkailullisesti merkittävä uusi monikohteinen kiertomatkatuote (9 matkailualuetta). Konsepti on alusta sekä innovatiiviselle yhteismarkkinoinnille että yhteiskehittämiselle.
Tuomaristo nautti perusteellisesti kuvatusta uuden alueellisen yhteismarkkinoinnin mallista, jolla on selkeä kehittymispotentiaali. Huolellisesti suunniteltu visuaalinen ilme sai myös paljon kiitosta.
Kunniamaininnat menivät tällä kertaa Nokian kaupungin Viinikanniemi, asumisen järvihelmi Nokialla -kampanjalle ja Rautavaaran Luonnostaan luontomatkailun helmeksi -kampanjalle.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 17. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 700 markkinointiprosessia tai ‑kampanjaa mm. elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.
Kilpailun Järjestäjinä toimivat Suomen Kuntaliitto ry, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
ja Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry. Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat kampanjapalkinnot.
Linkit: