![](/sites/default/files/styles/narrow_content_width/public/media/image_bank/Asiakkaat_ovensuulla2.jpg?itok=z2r9ah5T)
Tiedote,
31.5.2021
Valmistelun rahoitus täysin riittämätön ja kunnat huomioimatta
![](/sites/default/files/styles/narrow_content_width/public/media/image_bank/Asiakkaat_ovensuulla2.jpg?itok=z2r9ah5T)
Kuntaliitto on antanut lausunnon esitetystä valtioneuvoston asetuksesta hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän toiminnan valmistelun rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022.
Kuntaliitto pitää avustuksen kokonaismäärää täysin riittämättömänä kattamaan kustannukset, jotka syntyvät väliaikaisten valmistelutoimielimien tehtävistä ja hyvinvointialueen toiminnan käynnistämiseen valmistautumisesta.
Hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtäväksi määritellyt selvitys- ja muut tehtävät ovat luonteeltaan sellaisia, että ne tehdään suurelta osin kuntien viranhaltijoiden toimesta.
Kuntaliiton huhtikuussa 2021 tekemän Kuntapulssi-kyselyn mukaan merkittävä osa tehtävien siirron valmistelun kustannuksista kertyy kunnille.
Tehtävien siirrosta kunnille aiheutuvien kertaluonteisten muutoskulujen arvioitiin nousevan 280-570 miljoonaan euroon.
Velvoitteet valmistella hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän toiminnan käynnistämistä sekä tehtävien siirtoa ovat kunnille uusia lakisääteisiä tehtäviä.
Kuntaliitto edellyttää lausunnossaan, että kunnille aiheutuvat kustannukset korvataan täysimääräisesti ja että kustannukset arvioidaan yhdessä kuntien ja Kuntaliiton kanssa.
Lausunnossaan Kuntaliitto korostaa, että päätökset kunnille aiheutuvien kustannusten korvaamisesta tulisi tehdä mahdollisimman pian vuoden 2021 aikana joko lisätalousarviossa ja tai budjettiriihessä ennen tehtävien siirtoihin liittyvän valmistelun käynnistämistä.
Väliaikaiselle toimielimelle myönnettävän rahoituksen tulisi tasoltaan ja käyttökohteiltaan mahdollistaa kunnille aiheutuvien kustannusten korvaamisen hyvinvointialueen ja kunnan sopimalla tavalla.
Alimitoitettu rahoitus hidastaa valmistelua ja voi uhata käynnistymisvaiheessa välttämättömien ja kriittisten toimintojen jatkuvuuden.
Kun hyvinvointialueen valmistelu nojaa suurelta osin kuntien henkilöstö- ja osaamisresursseihin, se vaikuttaa sote-, pela- ja tukipalvelujen saatavuuteen kunnissa. Myöskään tätä ei ole otettu huomioon asetuksen vaikutusten arvioinnissa.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
![Mikko Mehtonen Mikko Mehtonen](/sites/default/files/styles/medium_cropped/public/media/profile_pictures/MehtoMi.jpeg?itok=ZyAHMefd)
+358 9 771 2645, +358 50 592 8986
Vastuualueet
- valtionosuusasiat
- Sote-uudistuksen rahoituksen siirtolaskelmat
- taloustilastot ja tilinpäätöstiedot
- kuntien kustannuslaskenta ja markkinaperusteinen hinnoittelu
3.7.2024
Blogiteksti
Mitä valtionosuusuudistukselta voi ja mitä siltä ei kannata odottaa?
1.7.2024
Blogiteksti
Julkinen talous ei vahvistu - puoliväliriiheen kasaantumassa lisäpaineita
28.6.2024
Blogiteksti
Aitoja asioita ja ammattilaisten ohjausta - harjoittelijana Kuntaliitossa
27.6.2024
Blogiteksti
Kesäkuun talouskatsaus: Ilmassa vaimean kasvun merkkejä
27.6.2024
Blogiteksti