Tiedote,

Hankehaku aukeaa 1.12: Hankinnoilla työllistäminen vauhtiin kunnissa

Hankinnoilla työllistymisen vauhditusohjelmassa on avattu työllisyyspoliittisen avustuksen haku kunnille 1.12.2020. Haku on auki 31.12.2020 saakka ja se toteutetaan kaikissa TE-toimistoissa saman aikaisesti.

Valtakunnallisena tavoitteena on saada käyntiin vähintään 15 alueellista pilottihanketta, joissa on mukana useita kuntia kehittämässä uutta työllistävää yhteistyötä käyttäen julkisia hankintoja. Hankinnoilla työllistämisen toimintamallin ja yhteistyösuhteiden rakentumisessa voidaan tarvita kunnassa erillisresurssia. Hanke tarjoaa tähän ratkaisun. Hankkeessa voidaan mallintaa ne hankinnat, joissa toimintamallia voidaan käyttää.

Hankinnoilla työllistymisen vauhditusohjelma tähtää hallitusohjelman mukaisesti siihen, että julkisilla hankinnoilla tuettaisiin entistä paremmin työllistymistä. Näin voitaisiin helpottaa esimerkiksi osatyökykyisten tai pitkäaikaistyöttömien työhön pääsyä.

– Nyt avattu haku korostaa halua viedä käytännönläheisesti työllistämisehtoa kuntien julkisiin hankintoihin. Hankkeissa erillisresurssi mahdollistaa keskittymisen tähän tehtävään. Tavoite on lisätä muita heikommassa työmarkkina-asemassa olevien mahdollisuuksia saada työtä ja saada mallista toimiva, työministeri Tuula Haatainen sanoo.

Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa ohjelman kokonaisuuden toimeenpanosta. Hankkeen koordinoi valtakunnallisesti Suomen Kuntaliitto. Nyt käynnistettävät kuntien hankkeet muodostavat hankeverkoston.

–  Käynnistynyt hanke vahvistaa entisestään kuntien roolia työllisyyden hoidossa. Haku on herättänyt paljon mielenkiintoa kunnissa, joten on hienoa, että toimintamallia päästään edistämään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Mikä on hankinnoilla työllistymisen vauhditusohjelman haku?

• hakuaika 1.–31.12.2020, hakemukset oman alueen TE-toimistoon
  • hakijana voi olla yksi kunta tai useat kunnat yhteistyössä
  • tarjolla on 50 % rahoitus (työllisyyspoliittinen avustus) hankinnoilla työllistämisen toimintamallin rakentamiseen ja kehittämiseen
  • hankinnat työllistävät jo hankekaudella tai työllistämisehtoa käytetään hankinnoissa hankekaudella
  • kunnat saavat hankkeen myötä työhönsä käytännön sparrausapua Kuntaliitossa olevalta valtakunnalliselta koordinaatiohankkeelta

Lisätiedot:

työministerin erityisavustaja Piia Rekilä, TEM, p. 050 396 3574

neuvotteleva virkamies Päivi Haavisto-Vuori, TEM, p. 0295 049 056

projektipäällikkö Anu Tirkkonen, Kuntaliitto, p. 040 5473 944

Lue lisää ja siirry hakuilmoitukseen.

9.12.2020 Kuntaliitto ja TE-toimistot järjestävät verkossa yhteisen hakuinfon.