SM-kisan loppusuoralle 12 vaikuttavaa kampanjaa: Kuntamarkkinointi ponnistaa nyt vastuullisuudesta
(Kuntaliitto tiedottaa 4.4.2019) Ympäristö ja vastuullisuus korostuvat kuntien markkinoinnissa. Kunnat tekevät uudenlaisia ilmastotekoja, herättävät keskustelua ja luovat samalla myönteistä kuntakuvaa. Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui tänä vuonna 47 markkinointitekoa, joista kilpailun tuomaristo on valinnut 12 työtä loppusuoralle.
- Kunnat rakentavat nyt monilla kestävillä ajatuksilla yhteisöllisyyttä ja elinvoimaa, houkuttelevat matkailijoita ja uusia asukkaita sekä panostavat elinkeinokehitykseen, sanoo SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.
Tämän vuoden kilpailutöissä korostuvat ilmastonmuutoksen torjunta, energiatehokkuus, kierrätys, lähiruoka ja luontoarvot. Brändiuudistuksissa ja matkailuesitteissä tärkeitä elementtejä ovat luonnonläheisyys ja kestävän kehityksen toteuttaminen käytännössä. Kuntalaisten osallistuminen on monin tavoin esillä.
- Kuntamarkkinointi on varsin ammattimaista ja oivaltavaa. Kunnat ovat myös markkinoinnin alueella hyvin erilaisia, ja jokainen painottaa omia vahvuuksiaan omilla resursseillaan. Markkinointi ei välttämättä ole suurta ja kallista, vaan keskeistä on oikein kohdistettu ja mitoitettu, selkeä ja herättävä viestintä, Maira Kettunen sanoo.
Tuomaristo arvioi erityisesti markkinoinnin vaikuttavuutta. Hyvätkään ideat ja toteutukset eivät välttämättä vielä tuota lopullisia tuloksia asukasluvun tai elinvoiman mittareilla. Tulosten mittaaminen on myös vaikeata, sillä markkinointi on vain osa toimintaa, ja toisaalta kaikki kunnan toiminta on markkinointia. Koko kunnan henkilöstö, yhteistyökumppanit ja asukkaat onkin monissa kampanjoissa saatu hyvin mukaan uuden idean levittämiseen.
Sosiaalinen media ja videot ovat yleisesti käytettyjä kuntamarkkinoinnin välineitä. Kunnat käyttävät käsikirjoitettuja elokuvia, dokumenttivideoita, sävellettyä musiikkia ja verkko- ja mobiilisovelluksia. Erikoisempia välineitä ovat muiden muassa kunnan tuoksu, kuosi tai lastenkirja.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tarkoituksena on kehittää kuntien ja alueiden markkinointia, levittää hyviä käytäntöjä ja nostaa esiin erilaisia kuntien vahvuuksia. Kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston tapahtumassa Espoossa 22. toukokuuta.
Piiri-verkosto on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamisen vahvistamiseksi. Verkoston takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.
Kilpailun voittava työ saa Kuntamarkkinoinnin Suomen mestarin tittelin. Piirin yhteistyöyritykset osoittavat kärkisijoille palkintoina medianäkyvyyttä. Tuomaristo voi lisäksi jakaa kunniamainintoja.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlista aakkosjärjestyksessä:
Boring - Helsinki Ring of Industry, KUUMA-seutu liikelaitos
Häät linnassa, Hämeenlinnan kaupunki ja Linnan Kehitys Oy
Jääkarusellifestivaali, Lohjan kaupunki
Kaupunkiveneet, Espoon kaupunki
Kylien Kolari, Kolarin kunta
MuoviSampo - Luonnostaan huipulla, Soinin kunta
Porvoon kestävän elämäntapojen kiihdyttämö, Porvoon kaupunki
RAUMA - LUPA MENESTYÄ!, Rauman kaupunki
Senioriräppärit, Mainostoimisto KMG Turku / Turun seudun joukkoliikenne, Föli
Seinäjoki - avaruuden pääkaupunki, Seinäjoen kaupunki
Taivastelija Avaruuden pääkaupunkiin, Seinäjoen kaupunki, Into Seinäjoki Oy
#näkemys kaupungista, Lahden kaupunki
Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Suomen Kuntaliitto, 045 316 1600
Tuomariston jäsenet:
Viestintäjohtaja Maira Kettunen, Suomen Kuntaliitto
Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry
Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Yliopettaja, KTT Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Viestintäjohtaja Kirsi Norros, Suomen ympäristökeskus (SYKE)
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto
Julkaisuassistentti Ulla Kotila, Suomen Kuntaliitto