Tiedote, 

Mikkeli, Helsinki ja Porvoo mitalisijoille Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa

​(Kuntaliitto tiedottaa 20.5.2015) Jo kymmenettä kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot matkasivat Mikkeliin, Helsinkiin ja Porvooseen. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 42 työtä. Palkinnot jaettiin Piiri 10 vuotta -juhlaseminaarissa Helsingin kaupungintalolla 20.5.2015.

Kilpailussa oli jaossa kuntamarkkinoinnin mestaruuden lisäksi yhteistyökumppaneiden mahdollistamia kampanjapalkintoja, jotka jaettiin mitalisijoille yltäneille. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä.

Yhdistetyllä Kasvusopimus-kampanjalla ja Solmu-muuttajapalvelulla kuntamarkkinoinnin mestariksi

Kultaa-Mikkeli

Kilpailun kultasijan ja siten kuntamarkkinoinnin mestaruuden pokkasi Mikkelin seutu kahdella tuomariston yhdistämällä kilpailutyöllä: Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy:n Kasvusopimus sekä Mikkelin kaupungin Solmu-projekti palvelee muuttajia.

 

Solmu-projektin tavoitteena on turvata Mikkelin seudun kuntien osaava työvoima sekä kääntää lievä muuttotappio selväksi muuttovoitoksi. Kasvusopimus tarjoaa uudelle tai Mikkeliin toimintansa siirtävälle kasvuhakuiselle yritykselle enintään 200 000 euron kasvukannustimen, jota maksetaan yrityksen tuottaman liikevoiton perusteella.

Tuomariston mukaan Mikkelin seudun kaksi kilpailutyötä tukevat hyvin toisiaan. Solmu-projekti on erinomainen esimerkki todellisen asiakkuusmarkkinointiajattelun lähestymisestä, jossa on henkilökohtainen ja aktiivinen ote.

Kasvusopimus puolestaan lähtee asiakaslähtöisesti oikeista sisällöistä. Sanat ja teot ovat tasapainossa, ja markkinoinnilla on tukeva pohja. Asiakaskontaktit otetaan vakavasti ja arvostavasti. Systemaattinen ote, elinkeinoneuvonta on läheisessä yhteydessä muuttajapalvelun kanssa. Prosessit ovat kunnossa, ja markkinointi sen päälle innovatiivista ja tehokasta.

Hopeaa-Helsinki

Hopealle yltänyttä Helsingin rakennusviraston Patsas puhuu sinulle -kilpailutyötä tuomarit pitivät todellisena ja innovatiivisena kulttuuritekona.  Kilpailutyö tuo kulttuurin ja historian ihmisten luo tavanomaisille kulkureiteille 24/7 uudella tekniikalla, joka kuitenkin on jo lähes kaikkien taskussa käytettävissä. Kontaktihinta on vielä aika suuri ja markkinoinnilliset tulokset epävarmoja, mutta työssä on laajentamisen ja juurruttamisen mahdollisuuksia.

 

Pronssia-Porvoo

Pronssille yltäneen Porvoon kaupungin #TravelHousePorvoo on hyvä esimerkki nykyajan sosiaalisen median tempauksesta, jonka ideana oli täyttää kokonainen talo sosiaalisen median sisällöntuottajilla. Tuomariston mukaan työn yhteistyöverkostot mahdollistavat laajan operaation kustannustehokkaasti.

 

Myös kuntalaisia on saatu osallistumaan kansainväliseen markkinointiin. Tempaus on samalla kasvattanut paikallista yhteishenkeä. Harkittu kokonaisuus on pidetty hyvin koossa, ja myös jatkuvuuttaon rakennettu. Työ toimii hyvin sekä sisäisessä että ulkoisessa markkinoinnissa.

Tuomaristo antoi lisäksi kunniamaininnat kahdelle kilpailutyölle. Heinolan lukion työ Me tehdään yhdessä ME! on ansiokas esimerkki positiivisesta opiskelija-aktiivisuudesta ja kustannustehokkaasta tempauksesta ilmapiirin parantamiseksi. Oulun kaupungin Oulun uusi brändityö sanoin, kuvin ja teoin on puolestaan järjestelmällistä strategiasta pohjautuvaa perustyötä, jossa jokainen vaihe on ajateltu ja toteutettu ammattimaisesti.

Perustyötä ja innovatiivisia tekoja

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia.

– Kymmenennen kilpailun töiden kattaus on varsin laaja, mutta kuvastaa poikkileikkaavasti hyvin kunta-alan markkinointia tänään. Kilpailutöissä on mukana sekä perustyötä kuten visuaalisen ilmeen uudistuksia ja materiaalien uudistamisia, mutta myös innovatiivisia markkinointikampanjoita, ohjelmakokonaisuuksia ja tekoja. Työt osoittavat hyvin, että perustyö kannattaa rakentaa ensin huolella, Kuntaliiton asiakaspalvelupäällikkö Merja Olari-Sintonen kertoo.

- Tuomaristo oli täysin yksimielinen voittajasta ja yhdisti työt toisiaan tukevina. Mikkelin seudun lähestymistapa on esimerkillisen asiakaslähtöinen sekä lähtee aidoista sisällöistä ja palveluista, Olari-Sintonen toteaa.

Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto ry, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti ja KuntaTV sekä Kommuntorget.

 

Tuomariston kokoonpano

Tuomaristoon kuuluivat

  • toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SEKES ry,
  • toiminnanjohtaja Hannu Komu, SUOMA ry,
  • yhteisömarkkinoinnin suunnittelija Ari Lohenoja, Puolustusvoimat,
  • yliopettaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu,
  • toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja
  • viestintäjohtaja Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto ry.
  • Tuomariston puheenjohtajana toimi Suomen Kuntaliiton asiakaspalvelupäällikkö Merja Olari-Sintonen. 

Lisätietoja:

Asiakaspalvelupäällikkö Merja Olari-Sintonen, Suomen Kuntaliitto, 

p. 050 378 4305

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2015 tulokset

Kultaa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa yhdistetyillä kilpailutöillä

Mikkelin kaupunki: Solmu-projekti palvelee muuttajia

Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy: Mikkelin Kasvusopimus

Hopeaa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa

Helsingin kaupungin rakennusvirasto: Patsas puhuu sinulle

Pronssia Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa 

Porvoon kaupunki: #TravelHousePorvoo

Kunniamaininnat Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa

Heinolan lukio: Me tehdään yhdessä ME!

Oulun kaupunki: Oulun uusi brändi sanoin, kuvin ja teoin