Työpaja kunnille kestävän kehityksen edistymisestä ja tulevaisuudesta Suomessa

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumapaikka
Webinaari (Teams)
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto ja valtioneuvoston kanslia

Tämän työpajan tavoitteena on kuulla Suomen kunnista ja kaupungeista eri näkökulmia kestävän kehityksen edistymisestä sekä nykytilanteessa että tulevaisuudessa. Keskustelemme siitä, mikä toimii hyvin, mikä ei, ja mitkä tekijät edistävät tai estävät kuntien ja kaupunkien kestävän kehityksen työtä. Tarkastelemme myös, millaisia onnistumisen edellytyksiä ja uhkia kunnat, kaupungit ja niissä toimivat tahot tunnistavat kestävän kehityksen toiminnalle.

Työpajan tuotoksia hyödynnetään Kuntaliiton ja Kestävän kehityksen pääsihteeristön toimesta valtioneuvoston kansliassa tietojen keräämisessä. Näitä tietoja käytetään erityisesti Suomen maaraportin laadinnassa, joka liittyy kestävän kehityksen toimintaohjelmaan (Agenda 2030). Raportti toimitetaan YK:lle ja sen jäsenmaille, ja se tehdään neljän-viiden vuoden välein. Nykyinen raportti valmistellaan kesäksi 2025.

Työpajan tuloksilla ja ideoilla pyritään parantamaan ymmärrystä siitä, miten kestävän kehityksen tavoitteet voidaan tehokkaammin saavuttaa Suomen kunnissa ja kaupungeissa.

Tilaisuuteen voivat osallistua kunnissa ja kuntataustaisissa organisaatioissa työskentelevät. Ensisijaisesti tilaisuus on tarkoitettu kestävän kehityksen asian parissa työskenteleville, mutta osallistua voivat myös muut kiinnostuneet kunnissa työskentelevät.

Tilaisuus on osallistujille maksuton.

Johdantovaihe, kaikki osallistuvat yhdessä tilaisuuteen

9.00-9.05 Avaussanat pääsihteeri Eeva Furman (englanniksi)
9.05-9.20 Puheenvuoro päällikkö Shipra Narang Suri, YK:n asuinyhdyskuntaohjelma UN-Habitat (englanniksi)
9.20-9.35 Keskustelu puheessa nousseista asioista (Furman, Eveliina Kiema-Majanen, Narang Suri), chatiin voi laittaa terveisiä (englanniksi)
9.35-9.50 Esitys Agenda2030 kuntakyselystä 2023 erityisasiantuntija Eveliina Kiema-Majanen (suomeksi)

Työpajavaihe (suomeksi), osallistujat jaetaan pienryhmiin keskustelemaan päivän teeman mukaisista aiheista

10.00 Ohjeistus, Kuntaliitto
10.10-11.00 Ensimmäinen ryhmätyöaihe, ryhmien tuotosten purku
11-11.15 Tauko
11.15 Ohjeistus, Kuntaliitto
11.25-12.15 Toinen ryhmätyöaihe, ryhmien tuotosten purku
12.15–12.30 Yhteenveto ja loppusanat, seuraavat askelet ja tilaisuuden päätös

Ensimmäinen aihe

Millaiset asiat tällä hetkellä kestävän kehityksen edistymisessä toimivat kunnassasi/kaupungissasi, voitko jakaa joitain hyviä käytäntöjä muiden kuntien/kaupunkien kanssa? Millaiset asiat ovat vaikeita ottaa haltuun kunnassanne ja millaiset ideat niihin muista kunnista/kaupungeista olisi tervetulleita?

Toinen aihe

Miten oletat kestävän kehityksen etenevän tästä tulevaisuuteen? Mitkä asiat vaikuttavat kehityksen suuntaan kunnassasi/kaupungissasi – mitkä auttavat ja mitkä estävät kestävän kehityksen etenemistä? Mitä tarvittaisiin valtion ja kunnan/kaupungin puolelta, entä mikä voisi olla järjestöjen ja yritysten rooli, tutkimuksen ja kansalaisten panos?

Kiitos kun käytät aikaa yhteisen tulevaisuutemme suuntaamiseen ihmisen ja planeetan hyvinvoinnin eteen!

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!