Seminaari Kuntatalolla 19.–20.11.2024

Osoite
Toinen linja 14
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto, opetus- ja kulttuuriministeriö, ympäristöministeriö, Helsingin kaupunki

Alueellinen eriytyminen ja koulusegregaatio ovat yhteiskunnallisia haasteita, jotka kohdataan kunnissa. Koulusegregaatiotyö vaatii ratkaisukeskeistä otetta. Poikkihallinnollisen yhteistyön rakenteet ovat erityisen tärkeässä roolissa riippumatta siitä, ylläpitääkö kunta yhtä vai useaa kymmentä peruskoulua.

Järjestämme yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön, ympäristöministeriön sekä Helsingin kaupungin kanssa Mistä ratkaisuja koulusegregaatioon? -seminaarin Kuntatalolla Helsingissä 19.–20.11.2024. Seminaari on suunnattu kuntien opetustoimen johtaville viranhaltijoille ja koulusegregaatiotyötä koordinoiville tahoille.

Ensimmäisenä päivänä keskitytään käsittelemään koulusegregaatioon liittyviä ja siihen vaikuttavia ilmiöitä tutkimuksen ja käytännön kokemusten kautta.

Toisena päivänä jatketaan ajankohtaisella tutkimuksella. Lisäksi järjestetään työpajoja, joissa kunnat pääsevät verkostoitumaan ja pohtimaan keskenään keinoja edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ennaltaehkäistä eriytymistä. Jaetaan ideoita ja opitaan toisiltamme!

Työpajatyöskentelyn ryhmäjaoissa pyritään huomioimaan kuntien samankaltaisuus sekä mahdolliset aiheeseen liittyvät valtionavustushankkeet, joihin kunta osallistuu tai on osallistunut ja saanut valtion erillisrahoitusta.

Ilmoittaudu mukaan tällä lomakkeella. Ilmoittautuminen on auki 15.11. saakka. Pyydämme ilmoittautumisen yhteydessä vahvistamaan, osallistutko seminaariin yhtenä tai molempina päivinä. Seminaaria ei striimata. Tilaisuus on muuten maksuton, mutta lounaat ovat omakustanteisia.

Tiistai 19.11.

9.30 Ilmoittautuminen ja kahvit

10.00 Seminaarin avaussanat, kehittämispäällikkö Irmeli Myllymäki, Kuntaliitto

10.15 Alueellisen segregaation kehitys ja muuttoliikkeen rooli kehityksessä, johtava tutkija Timo Kauppinen, THL

10.45 A Comparative Study of Socio-Economic Segregation in European Capitals: From Segregation to Desegregation? professori Tiit Tammaru, University of Tartu

11.30 lounas (omakustanteinen)

12.30 Vad gör kommunerna i Sverige för att motverka skolsegregation, utredare Ulrika Pudas, Sveriges Kommuner och Regioner

13.10 Segregaation kehät ja eriarvoisuus, professori Sonja Kosunen, Itä-Suomen yliopisto

13.50 Kahvitauko

14.20 Kaupunkien puheenvuoro, kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Harri Rinta-aho, Espoon kaupunki

15.00 Valtioneuvoston terveiset, opetusministeri Anders Adlercreutz

15.20 Paneelikeskustelu

• erityisasiantuntija Saija Benjamin, Helsingin kaupunki
  • rehtori Elina Kuosmanen, Lehtikuusen koulu, Vantaan kaupunki
  • toiminnanjohtaja Christian Wenzel, Aseman lapset ry
  • erityisasiantuntija Mari Sjöström, Kuntaliitto

16.00 Seminaaripäivä päättyy

Keskiviikko 20.11.

9.00 Avauspuheenvuoro

9.10 Nuoret ja koulusegregaatio, tutkijatohtori Heidi Huilla, Itä-Suomen yliopisto

9.50 Työpajatyöskentely

11.00 Yhteenveto aamupäivän työpajasta

11.30 lounas (omakustanteinen)

12.30 Työpajatyöskentely jatkuu

13.40 Kahvitauko

14.10 Yhteenveto iltapäivän työpajasta

15.00 Seminaarin päätössanat

Työpajatyöskentelyn rakenne tarkentuu myöhemmin.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää