Kuntien hyvinvointiseminaari 31.5.2022

Päättymispäivä
Kunta
Hybridi: Helsinki / Teams
Kuntatalo, Toinen linja 14, 00530, B3.6 Graniitti (3.krs)
Hinta (ilman ALV)
0.00€
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto

Tervetuloa hyvinvointiseminaariimme 31.5.

Seminaarin aamupäivä seurattavissa KuntaTV:n kautta. Linkki: https://www.kunta.tv/suorat-lahetykset/kuntien-hyvinvointiseminaari-31-5-2022/

Tutustu monipuoliseen ohjelmaamme ja ilmoittaudu mukaan maksuttomaan tapahtumaamme.

Yleisön pyynnöstä ja tautitilanteen epävarmuuden vuoksi päätimme avata myös iltapäivän alaseminaarit etäosallistujille TEAMS:n kautta. Toivotamme edelleenkin kaikki läsnäosallistujat  tervetulleiksi kanssamme Kuntatalolle hyvään seuraan ja yhteisen kahvikupin äärelle.

Sähköisten työkalujen ”klinikat” voimme tarjota vain läsnäosallistujille seminaarin alussa ja lounasaikaan:

• Sirpa Korhonen käy läpi Sähköisen hyvinvointikertomus (SHVK)-työkalun näppäryyttä omalla pisteellään.
  • Ville Nieminen esittelee omallaan pisteellään, miten helposti otat ennakkovaikutusten arviointityökalun (EVA) käyttöön.

Yhteinen aamupäivä

09.00 Tervetulosanat

Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, Kuntaliitto

09.10 Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen paneeli

• Antti Kuopila, erityisasiantuntija, STM
  • Markku Mölläri, neuvotteleva virkamies, VM
  • Sari Virta, ylitarkastaja, OKM

Paneelikeskustelua johtaa Terhi Päivärinta, johtaja, hyvinvointi ja sivistys, Kuntaliitto

09.40 Hyvän mielen kunta

• Karin Palmen, hankejohtaja, Mieli ry
  • Meri Larivaara, johtaja, työelämä ja aikuiset, Mieli ry

10.10 Kuntajohdon paneelikeskustelu ”Miten johdat HYTEä?”

• Henna Hovi, kaupunginvaltuutettu, Kouvola
  • Anna-Kaisa Pusa, Kurikan kaupunginjohtaja
  • Daniel Sazonov, apulaispormestari, Helsinki
  • Eero Vainio, Raision kaupunginjohtaja

Paneelikeskustelua johtaa Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, Kuntaliitto

10.40 Tauko

10.50 Etelä-Karjalan hyvinvointisuunnitelmaprosessi hyvinvoinnin tiedolla johtamisen yhteistyön avaimena

Aija Rautio, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri

11.20 Aamupäivän yhteenveto

11.30 Lounas (omakustanteinen)

SHKV- ja EVA-klinikka luentosalin aulassa

12.15 Alaseminaarit, valitse omasi!

1. Eväitä alue- ja kuntatason hyte-yhteistyöhön, kokemuksia Hämeenlinnasta ja Pohjois-Savosta
    Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on yksi sote-uudistuksen keskeisimmistä yhdyspintatehtävistä. Tässä alaseminaarissa kuulemme viimeisimmät Kuntaliiton havainnot hyte-yhteistyön kehittämisestä sekä käytännön kokemuksia yhdyspintavalmistelusta ja tulevaisuuden toimintamalleista Kanta-Hämeen ja Pohjois-Savo suunnilta.

Kommentoijina Sami Niemi, Kuntaliitto, Jari Pekuri Hämeenlinnan kaupunki ja Säde Rytkönen/Pekka Puustinen Pohjois-Savon shp.

2. Strateginen järjestöyhteistyön johtaminen kunnissa
    Kunnissa monimuotoinen järjestöjen kanssa tehtävä yhteistyö kiinnittyy useiden eri toimialojen ja lautakuntien työhön. Järjestötoiminnan rooli ja merkitys on kunnissa yleensä hyvin tunnistettu, mutta työn strategisissa kytkennöissä on mahdollisuus edelleen kehittyä. Tässä alaseminaarissa kuulemme Kuntaliiton ja kuntien yhteisestä kehittämistyöstä sekä tutustumme eri kokoisten kuntien mahdollisuuksiin vahvistaa järjestöyhteistyötä edelleen.

Seminaarin puheenvuoroista vastaavat Mari Ahonen-Walker, Kuntaliitto ja Marjo-Kaisa Konttinen, Tuusula sekä Henna Rantasalmi, Seinäjoki. Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

3. Ravitsemusterveyden yhdyspinnat
    Tule kuulemaan ravitsemusterveyden ja ravitsemusohjauksen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa, elintapaohjauksessa, hyvinvointialueilla sekä järjestöjen merkittävä rooli ravitsemusterveydessä.

Seminaarin vetäjänä toimii Sirpa Sarlio STM:stä. Puheenvuorot Silja Varjonen, toiminnanjohtaja Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry, Anna Kara, asiantuntija Sydänliitto, Sanna Talvia, kotitaloustieteen yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto, Virpi Kulomaa, kouluruokakoordinaattori, Kouluruoka 2.0 -hanke, MMM, Amma Antikainen, ravitsemusterapeutti, Keski-Suomen shp, Anna Päätalo, ravitsemusterapeutti, Päijät-Sote. Kuntaliitosta erityisasiantuntija Tarja Tenkula ja Ruokavirastosta pääsihteeri Arja Lyytinen.
    Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

4. Sosiaalisesti kestävät kunnat: Rasismin vastainen työ ja hyvät väestösuhteet hyvinvointia tukemassa
    Tule kuulemaan valtioneuvoston rasismin vastaisesta ja hyvien väestösuhteiden toimintaohjelmasta kuntien ja muiden paikallistoimijoiden näkökulmasta. Käytännön kokemuksia siitä, miten kunnat voivat tehdä rasisminvastaista työtä sekä edistää eri taustaisten asukkaiden vuorovaikutussuhteita.

Kommentoijina Maria Salenius, Kuntaliitto, Katriina Nousiainen, OM, Jasmiina Jokinen OM, Matleena Sierla, Helsingin kaupunki ja Hanna Kakko, Vaasan kaupunki.

5. Uudistuva päätösten vaikutusten ennakkoarviointi
    Mitä on vaikutusten ennakkoarviointi ja miten se on kehittynyt viimeisen 10 vuoden aikana? Tässä tilaisuudessa kuullaan ja työstetään tulevaisuuden kehitystarpeita ja kuullaan, miten Siilinjärvellä on onnistuttu vaikutusten arvioinnissa.

Kommentoijina Ville Nieminen, Kuntaliitto ja Tanja Moilanen, Siilinjärvi
    Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

6. Bättre hälsa och välfärd genom samarbete mellan kommuner, välfärdsområden och organisationer Kom och lyssna på samt diskutera kring hur en organisationsvänlig kommun kunde fungera i att stärka välfärden! Chefen för främjande av hälsa och välfärd Jim Eriksson i Österbottens välfärdsområde berättar hur Österbotten försöker bygga upp samarbetet mellan välfärdsområdet och kommunerna där. Sysselsättningsansvariga Inger Bjon vid Kronoby kommun berättar om erfarenheter av att tillsammans med organisationer skapa mervärde för både invånarna, kommunen och organisationerna. Vi får höra om ett lyckat projekt inom ramen för Åbo Akademis forsknings- och utvecklingsprojekt SMIL (Svenska modeller för social innovation i landsbygdsutveckling). Resultatet blev en loppmarknad och ett café som ger långtidsarbetslösa personer jobb. Av talarna kommer i varje fall Bjon att delta i seminariet på distans.  Som värd fungerar Robin Lindberg, sakkunnig på Kommunförbundet.
    Klicka här för att ansluta till mötet

14.00-14.30 Päätössanat ja -kahvit

Tilaisuuden aineistot

Kuntien hyvinvointiseminaari 31.5.2022

Jaa ja osallistu myös sosiaalisessa mediassa

Käytämme tapahtumasta tunnistetta #kuntienhyvinvointiseminaari2022

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!