USO 6 Kestävä kuntajohtaminen -verkosto

Kestävän kehityksen johtaminen ja toimeenpano kunnissa -sparraustilaisuus

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Teams
Tapahtuman järjestäjä
Suomen Kuntaliitto ry, FCG Oyj ja ympäristöministeriö

Tervetuloa Uuden sukupolven organisaatiot (2021-2022) -verkoston kestävän kehityksen sparraustilaisuuteen keskiviikkona 22.6. klo 14-16 Teamsissa.

Tapahtuman teemana on kestävän kehityksen johtaminen ja sen tavoitteiden toimeenpano kunnissa. Tapahtumassa on esittelyssä erilaisia, kunnan omaan paikalliseen kestävän kehityksen analyysiin soveltuvia työkaluja, kuten ilmasto-ohjelman rakennemalli (Ilmava), SDG-hahmotustyökalu ja olennaisuusarvio-työkalu (Kestävä kaupunki –ohjelma, YM).

Tapahtuma on suunnattu erityisesti USO 6 -verkoston jäsenkunnille. Tapahtumaan ei ole rajoitettua osallistujamäärää, joten kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita tapahtumaan.

Klo

14 Tilaisuuden avaus

USO-projektikoordinaattori Riina Rinta-aho, Kuntaliitto

14.05 Ilmasto-ohjelman rakennemalli

Johtava konsultti Markku Pyykkölä, FCG Oyj

Esitellyn Ilmava-hankkeen oppaan löydät täältä.

SDG-hahmotustyökalu

Erityisasiantuntija Eveliina Kiema-Majanen, Kuntaliitto

Kommentoimassa ympäristöasiantuntija Vesa Miettunen, Oulun kaupunki

SDG-analyysiprosessin työkirja löytyy täältä.

Olennaisuusarvio-työkalu

Vanhempi asiantuntija Kaisa Schmidt-Thomé, Demos Helsinki

Olennaisuusarvio-työkalun löydät Kestävä Kaupunki -ohjelman Vipinää Kestävää kehitykseen - Agenda2030 -työkirjasta. Lisäksi VNTEAS-tutkimus: Kestävä kehitys kunnissa vaatii strategista johtamista ja kansallista tukea kestävyysmurroksen toteuttamiseen.

Keskustelua ja kysymyksiä

16 Tilaisuuden päätös

Pääset ilmoittautumaan tapahtumaan tästä.

Kestävän kehityksen sparraukset (2 kpl) ovat osa Uuden sukupolven organisaatiot (2021-2022) -verkoston 6. kauden toimintaa. Sparraustilaisuuksissa esitellään ja jaetaan erilaisia työkaluja, toimintatapoja ja ideoita kestävän kehityksen ja sen tavoitteiden paikalliseen johtamiseen ja toimeenpanoon kunnissa.