Yhdenvertaisuus osallisuuden ja demokratian näkökulmasta

Kuntademokratiaverkoston verkkotreffit 17.12.2020

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Verkko
Teams-kokous

Tukiälyä osallisuuteen Kuntademokratiaverkostosta

Mitä keinoja kunnalla on käytettävissä pyrittäessä kaikkien kuntalaisten yhdenvertaisuuden huomioimiseen ja sitä kautta sosiaalisen kestävyyden vahvistamiseen kunnan toiminnan suunnittelussa, palveluissa ja päätöksenteossa? Miten eri väestöryhmien osallisuutta tukevaa sosiaalisesti kestävää kuntaa rakennetaan yhdessä ja kumppanuudessa asukkaiden ja kansalaisyhteiskunnan kanssa?

Tilaisuudessa tutkijapuheenvuoro avasi yhdenvertaisuuden merkitystä julkisen hallinnon toiminnassa ja erityisesti kuntien toiminnassa. Entä mikä on poliittisen päättäjän näkemys asiasta?

Tilaisuudessa kerrottiin myös käytäntöjä siitä, miten kunnan vammaisneuvoston toiminta ja rooli kytkeytyy onnistuneesti yhteistyöhön hallinnon toimintaan ja palveluita koskevaan valmisteluun. Kuulimme myös siitä, miten kokemusasiantuntijoiden/-toimijoiden osaamisen hyödyntämisestä saadaan kunnassa vakiintunut käytäntö ja miten se tukee koko kunnan yhteisöllisyyden rakentamista.

Esittelyssä oli myös Porukka-hautomo, joka soveltuu hyvinvointia ja osallisuutta tukevan toiminnan kehittämiseen asumis- ja muissa sosiaalipalveluissa, järjestö- ja yhdistystoiminnassa sekä kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvässä työssä.

Verkkotreffien puheenjohtaja toimi Kuntaliiton erityisasiantuntija Maria Salenius.

Webinaari oli kaikille avoin ja maksuton. Tilaisuuteen olivat tervetulleita myös muut kuin kuntademokratiaverkostolaiset.

Tilaisuus järjestettiin 17.12.2020 klo 10-11.30 Teams-yhteydellä.

Liity Microsoft Teams -kokoukseen

9.50   Linjat aukeavat

10.00   Avaus
    Maria Salenius, erityisasiantuntija, Kuntaliitto