Valtiovarainministeriö on käynnistämässä tulevaisuuden kuntapolitiikan toimenpidevaihtoehtoja valmistelevaa työtä. Työssä haetaan ratkaisuja muun muassa kuntien rahoituspohjan ja tehtävien tasapainottamiseksi ja pohditaan keinoja kuntien roolin ja itsehallinnon kehittämiseksi.
Tuoretta tietoa sotesta
Sosiaali- ja terveydenhuollon menot nousivat tammi-elokuussa 2020. Kuntaliitto on julkistanut yhteenvedon 44 suurimman kunnan sekä kahdeksan kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ja sen eri toimintojen vuoden 2020 tammi-elokuun nettotoimintamenoista.
Erikoissairaanhoidon kysyntä laski tammi–elokuussa 2020 selvästi edellisvuodesta. Koronaepidemian vaikutukset näkyvät sairaanhoitopiirien vuoden 2020 tammi-elokuun talouden ja suoritteiden toteumatiedoissa, ilmenee Kuntaliiton julkaisemasta sairaanhoitopiirien osavuosikatsauksesta.
Manner-Suomen kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon asukaskohtaiset menot 2019.
Kuntien sosiaali- ja terveystoimen nettomenot olivat yhteensä 3 490 €/as.
Menoista on laskettu myös tarvevakioidut kustannukset. Tarvekertoimen laskentaa erityisesti sairastavuuden mittaamisen osalta on tarkennettu (THL 30.6.2020), minkä vuoksi uudet tarvekertoimet ja tarve-vakioidut menot saattavat poiketa suurestikin aiemmista.
Lastensuojelun vuoksi sijoitetun oppilaan korvaus (Laki 1704/2009, 41 §)
Pääperiaatteet
Opetuksen järjestäjällä laskutusoikeus
Kotikunnalla maksuvelvollisuus
Nettokustannukset oikeus laskuttaa aiheuttamis-periaatteen mukaisesti
Erillistä kuntien välistä sopimusta ei tarvita
HUOM! Laskutusoikeus koskee vain sijoitettuja lapsia (ei ketä tahansa muun kuntalaisia)
Tämä sinun on hyvä tietää varhaiskasvatuksesta tulevalle vuodelle 2021
Asiakasmaksutuotto pienenee
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulakia muutetaan siten että tulorajoja nostetaan 31 % ja sisarusalennus laskee 50 % à 40 %. Muutoksen voimaan 1.8.2021 alkaen. Asiakasmaksutuotot putoaa arviolta 26 % vuoteen 2019 verrattuna (70milj. €), kokonaisvaikutus vuositasolla n. 100 milj.€. Kompensaatio: yhteisöveron jako-osuutta korotetaan 2 prosenttiyksiköllä.
Esiopetuskokeilu
Kokeillaan esiopetuksen laajentamista viisi –vuotiaille. Erillinen kokeilulainsäädäntö, kokeilu alkaa 1.8.2021. Kunnat valitaan mukaan otannan perusteella – ei hakua, velvoite osallistua (?) Kustannukset korvataan kunnalle keskimääräisen esiopetuksen kustannusten mukaisesti – asia haastava. Hankkeen kustannuksiin varattu kaikkineen 30 milj. €.
Varhaiskasvatuslain muuttaminen
Lakiluonnos valmistelussa, jossa tarkoitus selkiyttää päiväkodin mitoituksesta poikkeamista sekä säätää henkilöstölle ilmoitusvelvoite lakiluonnoksen mukaisesti, tavoite saada muutos voimaan 1.8.2021. Luonnoksen mukaan ei kustannusvaikutuksia, Kuntaliitto eri mieltä. Kustannuksia syntyy sijaisjärjestelyiden uudelleen rakentamisesta sekä ilmoitusvelvoitteen toteuttamisesta.
Alueen lähikunnilla - Kemiönsaari, Inkoo, Hanko, Parainen ja Raasepori - on toimiva talousjohtajien verkosto. Verkosto tapaa kerran kuukaudessa ja eritoten Taloustorstai-lähetysten jälkeen. Teams-tapaamisen aikana hörpätään kahvia ja keskustellaan siitä mitä tietoja saimme ja miten voimme niitä hyödyntää omassa työssämme.
Väestön ikääntyminen ja eläkeläisten suhteellisen määrän kasvu pienentää ansiotulojen kasvua.
Kunnallisverokynnys (eli euromäärä, josta kunnallisveroa ryhdytään maksamaan) noussut palkkatuloissa jo 16 200 euron tuntumaan. Syynä kunnallisverosta myönnettävien verovähennysten kasvu.
Koronapandemia on pienentänyt kuntien vero- ja toimintatuloja.
Menojen kasvu ripeää.
Kuntapalveluiden tuottaminen työvoimavaltaista. Koronan hoiva- ja palveluvelka kasvaa 2021-2022.
Kuntien tehtäviä on laajennettu myös viime vuosien ajan.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntä kasvaa väestörakenteen muuttuessa ja muuttoliikkeen jatkuessa ripeänä.
Koulujen peruskorjaukset ja uudisrakennukset, muut rakennushankkeet, kunnallistekniikka.
Valtaosa kunnista piti kunnallisveron ennallaan, veroprosenttia laskeneiden kuntien määrä pieni
Suurin osa kunnista pitää veroprosentin ennallaan vuonna 2021, yhteensä 266 kuntaa.
Vaikka monissa kunnissa taloustilanne on vaikea niin veronkorotuksia on pyritty välttämään. Ensisijaisia keinoja taloustilanteen paikkailuun ovat menosäästöt, investointien lykkääminen ja velanoton kasvu.
Kuntasektorilla käyty koronakevään 2020 aikana ennätysmäärä yt-neuvotteluja, joilla on saatu säästöjä kasaan. Myös valtion koronatuet 2020-2021 ovat helpottaneet kuntien taloutta ja pienentäneet veronkorotuspaineita.
Veroprosentin laskun taustalla mm. imagosyitä ja pitkäjänteistä talouden tasapainotustyötä.
Nimelliset ja efektiiviset veroasteet kunnissa
Erilaisten vähennysten johdosta kuntien tuloveroprosentit (nimellinen veroaste) ei vastaa todellista (efektiivistä) veroastetta kunnissa joka on maksuunpannun kunnallisveron suhde ansiotuloihin.
Ansiotulosta vähennetään erilaisia vähennyksiä josta saadaan verotettava tulo, josta laskennallisen veron määrä lasketaan kunnallisveroprosentin mukaisesti.
Laskennallisesta kunnallisverosta vähennetään vielä vähennykset verosta josta muodostuu lopullisen maksuunpantavan kunnallisveron määrä.
Kunnallisverotuksessa tehtävien vähennysten määrä on riippuvainen veronmaksajan tulotasosta. Vähennykset painottuvat alemmille tulotasoille jolloin efektiivinen veroaste on alhaisempi.
Kunnallisveron maksukynnys nousee edelleen
Palkkatuloista kunnallisveron maksaminen alkaa noin 16.200 euron vuosituloilla ja efektiivinen veroaste jää 2 %-yks. alle nimellisen kunnallisveroasteen vielä 150.000 euron vuosituloillakin.
Eläketuloista kunnallisveron maksaminen alkaa noin 11.700 euron vuosituloilla ja nimellisen kunnallisveroprosentin mukaisia veroja maksetaan jo 27.500 euron vuosituloilla.
Kuntaliiton päivitetty tuote: nimellinen vs. efektiivinen veroaste -taulukko
Kuntakohtaiset nimelliset ja efektiiviset veroasteen vuosille 2012-2021.
Verotulomenetysten kompensaatio huomioitu veroasteessa (vihreä viiva ja alue).
Kompensaatio mitattu veroasteessa sekä kompensaation määrä asukasta kohden.
Kuvaa veroasteen oikeaa tasoa – nimellisen ja efektiivisen veroasteen erotukset pienenevät kuntien kesken.
Kuntaliiton veroennustekehikko päivitetään joulukuun alussa
Seuraava koko maan veroennustekehikko julkaistaan kun saadaan lisätietoa/ tarkennusta seuraaviin:
Kunnallisveron jako-osuusoikaisusta verovuodelle 2020 – vahvistuu todennäköisesti. joulukuun alussa, oikaisu näkyisi näin ollen joulukuun tilityksissä à lisäksi päivitetty arvio tulevien vuosien kunnallisverokertymistä.
Valmistuneen kunnallisverotuksen tilastotiedot ansiotuloista ja vähennyksistä.
Yhteisöveron osalta valmistunut verotus 2019 laskee kuluvan vuoden maksettavaa ja tilittävää yhteisöveroa noin 30 miljoonalla eurolla.
Kiinteistöveron verovuoden 2020 kertymät tänä ja ensi vuonna sekä ensi vuoden vastaava kehitys (toive).
Kuntakohtaiset kehikot valmistuvat kun saadaan kuntakohtaiset tilastotiedot valmistuneesta verotuksesta 2019.
Kiinteistöveron kertymäennuste alenee tänä vuonna n. 200 miljoonalla eurolla
Kiinteistöverotuksessa siirrytty 2020 ns. joustavaan valmistumiseen è verotus valmistuu veronmaksajakohtaisesti touko-lokakuussa.
Verohallinto siirtyi samalla kiinteistöverotuksessa uuteen tietojärjestelmään.
Lisäksi yhteisöjen kiinteistövero toimitetaan yhteisön asuinkunnassa 2020 è.
Syys-lokakuussa valmistuvien verotusten arvo kasvanut ja 2021 puolella erääntyvät kiinteistöveron 2. maksuerät yli 200M€.
Selvityksen alla: kuinka suuri merkitys järjestelmä-/ ja menetelmäuudistuksilla oli nimenomaan vuoden 2020 verotuksen valmistumiseen.