- kuntatalous ja -rahoitus
- julkinen talous, verorahoitus
- kunta-valtio -suhde
- sote- ja TE2024-uudistusten raha-asiat
Taloustorstain 8.10.2020 aiheet ja tallenne
Taloustorstain tallenne on julkaistu 15.10.2020 ja se on katseltavissa osoitteessa:
https://www.kunta.tv/taloustorstai-8-10-2020/
Taloustorstai-lähetyksessä 8.10.2020 käsitellyt asiat
* Ajankohtaiset asiat, Sanna Lehtonen
* Valtion talousarvio 2021 ja kuntatalousohjelma, Minna Punakallio
* Ajankohtaiset valtionosuusasiat, Sanna Lehtonen
* Verotuksen ajankohtaiset, Benjamin Strandberg
* Oppivelvollisuuden laajentaminen vuoden 2021 talousarviossa, Kyösti Värri
* Budjettiriihen vaikutukset kuntien painelaskelmiin, Tuomas Hanhela, FCG Konsultointi
* Kuntalain korjaussarja - miten talouspykälät muuttuvat?, Sari Korento
* Osavuosikatsausten laatiminen ja raportointi alkaa! Mitä kuntien tulee tietää?, Marja-Liisa Ylitalo
* Vaikuttavuusinvestoiminen – mitä se on ja mitä merkitystä sillä on kunnille?, Jari Vaine
Ajankohtaiset asiat, Sanna Lehtonen
Kunnan talousjohtajan syksy 2020 - poimi tärkeät päivämäärät talteen:
- Valtion vuoden 2020 7. lisätalousarvio, 29.10.2020
- Vuoden 2019 verotuksen valmistuminen, loka-marraskuun vaihde
- Vuoden 2021 veroprosenttien ilmoittaminen Verohallinnolle, 17.11.2020
- Vuoden 2021 valtionosuuspäätökset (VM & OKM), 31.12.2020.
FCG Koulutuksen syksyn 2020 koulutustilaisuudet:
- Konsernitilinpäätöksen erityiskysymyksiä, 27.-28.10.2020
- Verotulo Hotline, 29.10.2020
- Arvonlisäverotuksen erityiskysymyksiä, 12.11.2020.
Tilinpäätöspäivät:
- Kunnallinen osakeyhtiö, 11.11.2020
- Liikelaitokset, 11.11.2020
- Ammatillinen koulutus, 19.11.2020
- Korkeakoulut, 9.11.2020
- Sosiaali- ja terveystoimi, 19.11.2020
- Kunnat ja kuntakonsernit, 13.-14.1.2021.
Valtion talousarvio 2021 ja kuntatalousohjelma, Minna Punakallio
- Valtion talousarvioesitys vuodelle 2021 annettiin 5.10.2020.
- VM julkaisi 5.10. kuntakohtaiset laskelmat peruspalveluiden valtionosuuskorotuksista vuodelle 2020 ja 2021.
- Syksyn kuntatalousohjelma vuodelle 2021 julkaistiin. Julkaisussa esitellään kuntatalouden tilannekuvaa, valtion kuntiin kohdistuvia toimenpiteitä, toimien yhteisvaikutusta ja kuntatalouden kehitysarviota vuosille 2020–2024.
- Kuntaliito on julkaissut netissä kalvopaketin kuntien ja kuntayhtymien taloudesta.
- Myös kuntatalousohjelman koko maan kehitysarviosta julkaistiin kuntakohtaiset painelaskelmat. Ne löytyvät netistä Vuoden 2021 kuntatalousohjelma on julkaistu-tiedotteen lopun Excel-liitetiedoista.
- Lisätietoa budjetista ja ennustetietoutta pääekonomistin palstalta (kohdat katsaukset ja diaesitykset).
Ajankohtaiset valtionosuusasiat, Sanna Lehtonen
- VM julkaisi Kuntatalousohjelmassa käytetyn kuntatalouden painelaskelman 5.10.2020. Laskelma sisältää kuntakohtaisia tietoja vuosista 2020–2024 – myös valtionosuuden ennakkolaskelmat!
- Vuoden 2021 valtionosuuslaskelmassa (VM) on otettu huomioon valtion talousarvio vuodelle 2021 ja hallituksen koronatukipaketit.
Vuoden 2021 valtionosuus:
- Indeksikorotus +2,4 %
- Valtionosuusprosentti 25,67 %
- Tukipaketti lisää valtionosuutta +280 milj. €
- Tulopohjan tasaus päivittyy vielä vuoden 2019 verotuksen valmistuessa.
- Ennakkolaskelmaa vuoden 2021 kotikuntakorvauksista ei ole.
- Budjettiriihessä 16.9.2020 ”Hallitus esittää kuntatalouden tukemiseen noin 4 miljardin euron kokonaisuutta.”
- Hallituksen kehysriihessä 4/2020 ja budjettiriihessä 9/2020 käsiteltiin
Kuntatalouden tukipaketit vuosille 2020 ja 2021. - Valtion budjetti (5.10.2020) antaa ristiriitaista tietoa siitä, kumpaa 280 miljoonan euron valtionosuuslisäyksellä halutaan tehdä, kompensoida kunnille koronamenetyksiä vai poistaa kiky-leikkauksen vaikutus vuodelta 2021.
- 4. lisätalousarvio (6/2020): Koronatuki sairaanhoitopiireille +200 miljoonaa euroa vuonna 2020. Hakuaika on päättynyt 25.9.2020. Valmistelu on käynnissä. Päätökset tehdään marraskuussa ja maksatus on joulukuussa.
- 6. lisätalousarvio (24.9.2020): Koronatuki HUSille +200 miljoonaa euroa vuonna 2020 testauksiin rajalla.
- 7. lisätalousarvio, VM:n ehdotus (2.10.2020): Koronakustannusten korvaus +355 miljoonaa euroa vuonna 2020.
- Budjettiriihi 9/2020: Lisäavustus sairaanhoitopiireille +200 miljoonaa euroa vuonna 2020.
- Kuntien harkinnanvaraista valtionosuudenkorotusta haki 146 kuntaa. Päätöksiä valmistellaan VM:ssä. Päätökset ilmoitetaan marraskuun loppuun mennessä. Maksatus tapahtuu joulukuussa.
- Tilastokeskus ei enää syksyllä 2020 toteuta syksyn tilastointipäivän 20.9.2020 Järjestäjä- ja oppilaitostason oppilaat- ja opiskelijat -tiedonkeruuta. Opetus- ja kulttuuritoimen vos-rahoituksen laskentaan esi- ja perusopetuksen oppilasmäärät tilastointipäivänä 20.9.2020 haetaan KOSKI-varannosta.
- Päätös 30.9.2020: Joukkoliikenteen koronatuella korvataan lipputulojen menetyksiä sadalla miljoonalla eurolla.
Ajankohtaiset valtionavustustärpit lokakuussa:
- Ammatillisen koulutuksen laatu- ja tasa-arvo, hakuaika päättyy 15.10.2020.
- Kirjastojen lasten ja nuorten e-aineistolisenssit, hakuaika päättyy 15.10.2020.
- Digitaalinen kulttuuriperintö ja museoiden digitaaliset palvelut, hakuaika päättyy 15.10.2020.
- Varhaiskasvatuksen ja opetushenkilöstön osaamisen kehittämine, hakuaika päättyy 5.11.2020.
- Kansanopistojen ja kansalaisopistojen rakenteellinen kehittäminen, hakuaika päättyy 4.11.2020.
Verotuksen ajankohtaiset, Benjamin Strandberg
- Koko maan veroennustekehikko päivitettiin 5.10.2020. Kuluva ja ensi vuosi pelättyä parempi, valtion tukitoimet pääsyinä parantuneisiin arvioihin. Epävarmuus koronan takia on kuitenkin yhä ilmeinen.
- Lokakuun päivitys perustuu syksyn Kuntatalousohjelmassa esitettyihin arvioihin verotulojen kehityksestä.
- Kuluvan vuoden verotulojen kehitys on pelättyä parempi, joka myös on näkynyt viime kuukausien verotilityksissä.
- Talouden sulkutoimia on lievennetty suurelta osin, mutta koronavirusepidemian aiheuttama epävarmuus verotuloihin on kuitenkin yhä ilmeinen.
- Ennusteessa on huomioitu toteutuneet verotilitykset syyskuuhun 2020 asti, palkkojen, eläkkeiden, työttömyysturvaetuuksien sekä muiden veronalaisten sosiaalietuuksien muutokset verovuodelle 2019 ja ne perustuvat Verohallinnon tulokehitystilaston tietoon (11.5.2020).
- Tämän lisäksi ennusteessa on huomioitu Verohallinnon 5.10. päivitetty ennakkotieto koskien koko maan maksuunpantuja kunnallis- ja yhteisöveroja verovuonna 2019 sekä budjettiriihessä päätetyt kuntaryhmän korotetut yhteisöveron osuudet verovuosille 2021–2024.
- Ansiotuloeriä korotettu: verovuoden 2020 palkkasumman muutos parantui 0,6 % -yksiköllä syyskuun arviosta ja asettuu nyt -2,5 %:iin.
- Samalla korotettiin muun muassa myös työkorvausten, hankintatöiden ja elinkeinotoiminnan ansiotulo-osuuksien tasoa.
- Eläketulojen kehitys 2021 à toisaalta heikentynyt viime aikojen arvioiden mukaan.
- Pääosin näistä muutoksista johtuen maksettava kunnallisvero kasvaa noin 200 miljoonalla eurolla per vuosi.
- Veroperustemuutokset alentavat kunnallisveron tuottoa arviolta 179 milj.€ vuonna 2021.
- Tästä 172 milj. euroa johtuu hallitusohjelman mukaisista ansiotasoindeksin tarkistuksista, jotka olimme jo huomioineet aikaisemmissa ennusteissa.
- Lisäksi tehtiin muutamia vaikutuksiltaan pienehköjä muutoksia veroperusteisiin.
- Arvioidut verotulomenetykset huomioidaan verotulojen menetyksien korvauksina.
- Yhteisöveroennuste nousee selvästi syyskuun arvioista.
- Kuntien yhteisöveroennuste nousee selvästi syyskuun arvioista osittain siitä syystä, että arvioitu maksettava yhteisövero kasvaa verovuosina 2020–2024.
- Verovuosi 2020 (kaikki veronsaajat): +260 miljoonaa euroa.
- Verovuosi 2021 (kaikki veronsaajat): +220 miljoonaa euroa.
- Verovuodet 2022-2024 (kaikki veronsaajat): +300 miljoonaa euroa.
- Voimakas nousu johtuu osittain myös korotetuista yhteisöveron jako-osuuksista, josta päätettiin budjettiriihessä.
- Kuntien yhteisöveron jako-osuuteen tehdään näin ollen 10 prosenttiyksikön määräaikainen korotus myös vuodelle 2021 (KTO: 2021: +510 milj. € 2022: +50 milj. €).
- Lisäksi kunnille kompensoidaan varhaiskasvatusmaksujen alentamiset korottamalla yhteisöveron jako-osuutta pysyvästi 2 prosenttiyksiköllä verovuodesta 2021 eteenpäin. (KTO: 2021: +102 milj. €).
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennykset 2021–2024: +0,4–0,5 % -yksikköä.
Oppivelvollisuuden laajentaminen vuoden 2021 talousarviossa, Kyösti Värri
- Rahoitus kunnille ja koulutuksen järjestäjille valtionosuusjärjestelmän kautta. Yleiskatteellista. Kunnat ja koulutuksen järjestäjät päättävät käytöstä.
- Valtion talousarvioesityksessä valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen 5,9 milj. euroa.
- Valtion talousarvioesityksessä valtionosuus ammatilliseen koulutukseen 3,6 milj. eruroa. Valtion talousarvioesityksessä valtionosuus lukiokoulutukseen 6,7 milj. euroa.
- Hallitus antanee lakiesityksensä 15.10.2020 eduskunnalle.
- Kuntaliiton webinaari 21.10.2020 klo 9–10: Lakiesityksen talousarviovaikutukset kunnille ja koulutuksen järjestäjille.
Budjettiriihen vaikutukset kuntien painelaskelmiin,
Tuomas Hanhela, FCG Konsultointi
Tilannekuva:
- Painelaskelmalla pyritään kuvaamaan kuntatalouden tilaa.
- Lasketaan kuntakohtaisesti.
- Päivittyy aina, kun uutta tietoa tulee.
- Laskenta perustuu 7.10.2020 tilannetietoon.
- Negatiivisen vuosikatteen kuntia 65 kpl vuonna 2019.
- Tuloveroprosentin korotuksia yli 50 kunnassa.
Koronan ja tukipakettien vaikutus:
- Valtion tukitoimien ansiosta vuoden 2020 kuntataloustilanne vaikuttaa osassa kunnista jopa paranevan.
- Tukipaketeista huolimatta kuntatalouden tila on heikkenevä vuodesta 2021 eteenpäin – negatiivisen vuosikatteen ja taseeltaan alijäämäisten kuntien lukumäärät kasvavat.
Kestävä Kuntatalous -verkostohanke:
- Verkostohanke tarjoaa työkaluja ja tukea kunnille, joiden agendalla on talouden tasapainottamisohjelman tekeminen, sen toimeenpano, yksittäisen tasapainoa edistävän toimenpiteen tarkastelu tai päätöksentekokyvyn parantaminen.
- Verkostohankkeessa käsitellään keinoja, joiden avulla kuntatalous saadaan kestävälle pohjalle ja pidetään tasapainossa ja kestävänä myös tulevaisuudessa.
Kuntalain korjaussarja - miten talouspykälät muuttuvat?,
Sari Korento
- VM asetti Kuntalain muutostarpeita selvittävän työryhmän ajalle 15.8.2019–30.9.2020. Työryhmän tehtävänä on arvioida muutostarpeet ja valmistella tarvittavat lainsäädännön muutokset.
- HE-luonnos on lausuntokierroksella. Lausuntoaika päättyy 30.10.2020.
- Voimaan keväällä 2021.
Taloutta koskevien säännösten muutostarpeita:
- kunnan taloussuunnitelman tasapainoa ja alijäämän kattamista koskeva sääntely;
- kunnan ja kuntayhtymän arviointimenettelyä koskeva sääntely;
- kuntayhtymän taloutta ja rakennejärjestelyjä koskeva sääntely;
- liikelaitossääntely (erityisesti taloutta koskevat säännökset);
- tarkastusta (mm. sisäinen tarkastus) koskeva sääntely; sekä
- muut taloutta koskevat täsmentämistarpeet, joita ovat ainakin rahoitustoiminnan periaatteista päättäminen ja kunnan lainan antamista koskevan sääntelyn tarkistaminen.
Nykyinen kuntalaki:
- Tuli voimaan keväällä 2015.
- Tarkennettiin ja osin tiukennettiin mm. alijäämän kattamista koskevia säännöksiä.
- Määriteltiin alijäämän kattamiskausi.
- Erillisestä talouden tasapainottamista koskevasta toimenpideohjelmasta luovuttiin, ja yksilöidyt toimenpiteet päätetään nykyisin taloussuunnitelmassa.
- Arviointimenettely (ns. kriisikuntamenettely) voidaan käynnistää, jos kunta ei ole kattanut kunnan taseeseen kertynyttä alijäämää 110 §:n 3 momentissa säädetyssä määräajassa.
- Ns. kriisikuntakriteerejä on tämän jälkeen uudistettu, ja niitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2022 vuosien 2020 ja 2021 tilinpäätösten perusteella.
Taloussuunnitelman tasapaino ja alijäämän kattaminen:
- Kertyneen ylijäämän huomioiminen taloussuunnitelmassa.
- Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä.
Osavuosikatsausten laatiminen ja raportointi alkaa! Mitä kuntien tulee tietää?, Marja-Liisa Ylitalo
Valtioneuvoston asetukset - Kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta:
- 524/2020
- Voimaan 1.1.2021
- Kunnan on toimitettava tiedot määräajassa Valtiokonttorin taloustietovarantoon sen ylläpitämän tietojärjestelmän edellyttämässä muodossa
- Aikataulut ja raportointikokonaisuudet.
Valtioneuvoston asetukset - Kunnan tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista:
- 525/2020
- Voimaan 1.1.2021
- Laskelmakaavat
- Liitetiedot
- Osavuosikatsaukset.
Puolivuosikatsaus (VN asetus) 15.8. ja 15.4.:
- Kunnan ja liikelaitosten sekä taseyksiköiden tuloslaskelmat ja taseet
- Huom! Vesilaitoksen taseyksikkö
- Toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat
- Talousarvion toteutuminen
- Ennuste koko vuoden tuotoista ja kuluista
- Kunta tekee oman paketin, suositus: tiedoksi valtuustolle.
Valtiokonttorille raportointi:
- Koko kunta, ml. liikelaitokset ja vesihuollon taseyksikkö, sisäiset erät eliminoituna.
- Ei sektoritasoista tietoa.
- Ennakoidut koko vuotta koskevat tiedot; riippumatta, onko talousarvio-muutoksia tehty.
- Kommentointia VK:n hyväksyntä-palvelussa kenttäkohtaisesti tai t-00-välilehden lisätietokentässä.
- Kommentoidaan mahdollisia alkuperäisestä talousarviosta muuttuneita. tekijöitä, jotka vaikuttavat talousarvion ja ennusteen poikkeamaan.
KTPE = tilinpäätösennuste:
- Tuloslaskelma
- Investoinnit
- Eriteltynä
- Rahoitusosuudet
- Luovutustulot bruttona
- Toiminnan ja investointien rahavirta
- Lainakanta 31.12
- Henkilöstön määrä 31.12.
Neljännesvuosikatsaus (VN asetus) 30.4. ja 31.10.:
- Kunnan ja liikelaitosten sekä taseyksiköiden tuloslaskelmat ja taseet
- Huom! Vesilaitoksen taseyksikkö
- Toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat
- Talousarvion toteutuminen
- Keskeiset tekijät, joiden ennakoidaan vaikuttavan tilikauden tuottojen ja kulujen määriin
- Kunta tekee oman paketin, suositus: tiedoksi valtuustolle.
Valtiokonttorille raportointi (neljännesvuosiraportointi, 30.4., 15.8., 31.10. ja 15.4.):
- Koko kunta, ml. liikelaitokset ja vesihuollon taseyksikkö, keskinäiset erät eliminoituna
- Tuloslaskelman ja taseen tilien kumulatiiviset saldot (+ investoinnit).
- Sektoriluokituksen mukaiset tiedot
- Luontoisetujen raha-arvot
- Palautusjärjestelmän arvonlisävero käyttötaloudesta ja investoinneista.
- Yleiset tilinpäätösperiaatteet
- Mahdollista kommentoida lyhyesti sanallisesti sellaisia tekijöitä, jotka eivät toteudu tasaisesti vuoden aikana.
Tilinpäätösarvio KKTPA (25.1.):
- Tilien saldotasoinen tieto ei riitä, vaan sitä tulee oikaista mahdollisilla kirjaamattomilla tiedossa olevilla erillä.
- Raportointi sisältää tuloslaskelman ja taseen tilitasoisen tiedon siten, että niistä on muodostettavissa rahoituslaskelma.
- Investointierittelyt hyödyketyypeittäin.
Yleisiä tilinpäätösperiaatteita:
- Suoriteperusteisuus
- Jaksottaminen
- Olennaisuuden periaate
- Korkojohdannaiset, hankerahoitus
- Väli- ja selvittelytilit
- Netottamiskielto
- Keskeneräisten vs. valmistuneiden investointien käsittely
- Suunnitelman mukaisten poistojen kirjaaminen kuukausittain
- Kertaluonteiset erät – ei jaksotusta
- Osinkotuotot, luovutusvoitot.
Tulossa: Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohje puolivuosi- ja neljännesvuosikatsausten laadinnasta.
Vaikuttavuusinvestoiminen – mitä se on ja mitä merkitystä sillä on kunnille?, Jari Vaine
Vaikuttavuusinvestoiminen (engl. Impact investing):
- Yksityisen pääoman tietoista suuntaamista toimintaan, joka saa aikaan sekä taloudellista tuottoa että mitattavaa yhteiskunnallista/ympäristöllistä hyötyä
- Tulosperusteinen rahoitussopimus (SIB/EIB/DIB) - yksi vaikuttavuusinvestoimisen muoto, jossa sijoitusvarat käytetään yhteisen tulostavoitteen saavuttamiseen
- SIB = Social Impact Bond
- EIB = Environmental Impact Bond
- DIB = Development Impact Bond
- SIB-mallin keskeiset toimijat
- Julkinen sektori – Tilaaja - maksaa osuuden saavutetuista tuloksista
- Sijoittaja - Raha hakee merkitystä – kantaa vähintään pääosin taloudelliset riskit
- Palveluntarjoaja - Kilpailuetua vaikuttavuuden todentamisessa.
Vaikuttavuusketju ja vaikuttavuuden mallintaminen:
- Panos (input) Käytetyt resurssit ->
- Teko (output) Mitattava tehty työ ->
- Vaikutus (outcome) Konkreettinen muutos ihmisissä tai rakenteissa ->
- Vaikuttavuus (impact) Ihmisten hyvinvointi ja yhteiskunnallinen hyöty
- Vaikuttavuus mallintamisen lähtökohtana <-> mallinnus toimii vaikuttavuuden johtamisen ja vaikutusten todentamisen työvälineenä
- Toiminnan onnistumisen mittaaminen: Tulosmittarit, Toimintaa ohjaavat mittarit, Prosessimittarit, Muut mittarit.
Merkitys kunnille - lähtökohtia:
- Kuntatalouden kehitysnäkymät vaikeat (Koronapandemian vaikutukset, tulot kasvavat selvästi menoja hitaammin, investointi- ja velanhoitokyky koetuksella…)
- Sosiaaliset ja yhteiskunnalliset haasteet (lapsiperheiden tilanne, lasten ja nuorten syrjäytyminen, huostaanotot, ikääntyminen, hoivan tarpeet, Ilmastonmuutoksen torjunta, kestävä kehitys…)
- Kestävyysvaje, työllisyyden hoito…
Uutta ajattelua ja tekemistä tarvitaan:
- Hyvinvoinnin lisäämiseen ja ongelmien ehkäisyyn uusia toiminta- ja rahoitusmalleja, jotka auttavat myös julkisen talouden tasapainottamisessa
- Resursseja vaikuttaviin toimiin – keskinäiset riippuvuussuhteet, ilmiölähtöisyys
- Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyötä.
Merkitys kunnille – taustatekijöitä:
- Kokeilut - hyväksytty tapa uudistaa
- Hyvinvointitalous-teema
- Ennakoivan ja ehkäisevän toiminnan mahdollisuudet – luo hyvinvointia ja pienentää kestävyysvajetta
- Linjauksia ja halukkuutta ilmastonmuutoksen hillitsemisestä
- Hallitusohjelma: sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta
- SIB-hankkeet ovat yksi keino - myös nykyiset keinot soveltuvat, mutta muokattava hankintojen lähestymistapaa tulosperusteiseksi
- Kuinka kunnat voivat nykyistä paremmin ostaa tuloksia, ei vain suoritteita?
- Vaikuttavuus syntyy tilaajan, palveluntuottajien ja sijoittajien yhteistyönä.
Merkitys kunnille – toimenpiteet:
- Kunta määrittelee tulostavoitteen, ei tekemisen tapaa -> esim. väestöryhmä, jonka hyvinvointia halutaan lisätä tai ympäristöaihe, johon halutaan myönteinen muutos
- Halutun tavoitetason tai muutoksen, joka on mitattavissa -> tuloksen taloudellinen arvo -> palveluntuottajille (ja sijoittajille) maksettava tulospalkkio
- Palveluntuottajat toteuttavat käytännön toimet parhaaksi katsotulla tavalla yhteistyössä tilaajan (kunnan) kanssa
(Lähde: Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus (TEM).
Mitä kunnalta edellytetään?
- Selvitys tarpeesta ja arvioiduista vaikutuksista – talous- ja substanssiyksiköt
- Selvitys hankkeen kytköksistä (puoltavat tai kielteiset)
- Talouden varautuminen = tavoiteltu vaikutus -> tulospalkkio, taloussuunnittelu
- Päätös – viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden yhteinen näkemys.
Vaikuttavuushankkeet Suomessa ja tulevaisuus:
Toteutuneita
- Työhyvinvoinnin edistäminen julkisella sektorilla, päättynyt.
- Maahanmuuttajien nopea työllistyminen ja kotoutuminen, päättynyt.
- Lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen, käynnissä.
- Lapset II Kilpailutuksessa / Työllistymisen edistäminen, käynnissä.
Suunniteltuja tai selvitysvaiheessa
- Lapsiperheiden hyvinvointi, Työikäisten työkyky, Ikääntyneiden itsenäisen toimintakyvyn vahvistaminen, Ilmasto ja ympäristö, Asumisen energiatehokkuus… Voi myös tehdä esiyksiä.
- Ratkaistavia asioita siis riittää.
- Eri osatekijöiden näkymiä olisi kyettävä analysoimaan, yhteistyön tarve.
Eteneminen
- Lisätietoja: https://tem.fi/vaikutusten-hankinnan-suunnittelun-tueksi
- Yhteyshenkilö: Mika Pyykkö, Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus (TEM)
- Tehty esitys vaikutusten hankintainstrumentista julkiselle sektorille.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
- kuntatalous, julkinen talous, ennusteet
- talouspolitiikka
- kunta-valtio-suhde
- veropolitiikka, finanssipolitiikka
- kuntien verorahoitus ja verotuloennusteet
- kuntatalouden ruotsinkielinen palvelu
- talouden ohjaus ja taloustilastot
- lukiokoulutus
- korkeakoulut
- vapaa sivistystyö
- kirjanpitolautakunnan kuntajaoston sihteeri
- talouden ohjaus
- tarkastus
- sisäinen valvonta
- riskienhallinta
- talouden ohjaus: talousarvio ja -suunnitelma, kirjanpito
- sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus ja riskienhallinta
- tilintarkastus
- automatisoitu talousraportointi
- velkarahoitus, sijoitustoiminta, johdannaiset ja rahoitussääntely
- riskienhallinta ja vaikuttavuus
- maksuvalmiuden hoito, tilit ja maksaminen
- rahoituslaitosyhteistyö