ICT- ja digiasiat TE24- ja KOTO24-uudistuksissa

TE-palveluista tulee vuoden 2025 alussa osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä ja sitä kautta osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Suomeen muodostuu uudistuksen myötä 45 työllisyysaluetta, jotka ovat vastuussa työvoimapalveluiden hallinnollisesta järjestämisestä.

Lakisääteisten työvoimapalveluiden toimeenpanossa tulee jatkossakin käyttää valtion tarjoamaa keskitettyä tietojärjestelmäkokonaisuutta. Työvoimaviranomaisilla (kunnilla/kuntayhtymillä) on siis 1.1.2025 jälkeen käyttövelvoite valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin. Valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista ja niiden ylläpidosta vastaa KEHA-keskus.

Osassa lakisääteisiä työvoimapalveluita on myös välttämätöntä hyödyntää työvoimaviranomaisen (kunta/kuntayhtymä) omia järjestelmiä ja rakentaa integraatio järjestelmien välistä tiedonsiirtoa varten. Työvoimaviranomaiselle tulee myös hoidettavaksi uusia asianhallintaa vaativia asioita.

Työvoimapalveluihin liittyviä tietojärjestelmäpalveluita sekä paljon muuta hyödyllistä tietoa on kuvattu joulukuussa 2023 valmistuneessa Työvoimapalveluiden viitearkkitehtuurissa (linkki materiaaliin alla).

 

Ajankohtaista ja materiaaleja

TE24 Tietopankkiin on julkaistu runsaasti materiaalia kuntien valmistelun tueksi. Tietopankki löytyy Työmarkkinatorilta.

Materiaaleja

100 päivää starttiin -seminaarin materiaali ICT-valmistelun osalta

Työvoimapalveluiden viitearkkitehtuuri

Avaa kaikki

Valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut

 

1.1.2025 alkaen kuntien tulee käyttää lakisääteisten työvoimapalveluiden toimeenpanossa valtion tarjoamaa tietojärjestelmäkokonaisuutta. Käyttövelvoitteen alainen kokonaisuus koostuu valtakunnallisesta tietovarannosta, asiakastietojärjestelmäkokonaisuudesta sekä palvelualustasta.

Asiakastietojärjestelmäkokonaisuus sisältää asiakkuudenhallintajärjestelmän (URA ja A-TMT), Yleisen avustusjärjestelmän (YA) sekä sähköiset asiointipalvelut asiakkaille ja asiantuntijoille. Työvoimaviranomaisilla on mahdollisuus täydentää käyttövelvoitteen alaista kokonaisuutta lisäosilla, jotka voi tarvittaessa liittää keskitettyyn kokonaisuuteen.

1.1.2025 tulee voimaan myös uudistettu laki työllisyyden monialaisesta edistämisestä. Monialaisen tuen yhteistoimintamallilla korvattaisiin voimassa olevan TYP-lain mukainen työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu. Myös monialaisessa yhteistoimintamallissa työvoimaviranomaisen tulee käyttää valtion tarjoamaa asiakastietojärjestelmää (nyk. TYPPI-järjestelmä, jatkossa osa A-TMT-järjestelmää).

1.1.2025 tulee voimaan myös kotoutumislain kokonaisuudistus, jossa kuntien tehtävät maahanmuuttajien kotoutumisen edistämisessä kasvavat. Työttöminä työnhakijoina olevien maahanmuuttajien tietoja käsitellään työvoimapalveluiden asiakastietojärjestelmissä. Työvoiman ulkopuolella olevien kotoutuja-asiakkaiden tietojen käsittelyä varten rakennetaan uutta Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää. Järjestelmä on kuntien käyttöönotettavissa 1.1.2025 alkaen ja käyttövelvoite astuu voimaan siirtymäajan jälkeen 1.1.2027.

TE-palvelut 2024-uudistuksen rinnalla KEHA-keskukseen rakennetaan uutta mittavaa tiedolla johtamisen ja raportoinnin valtakunnallista kokonaisuutta. Tuleva tiedolla johtamisen ja raportoinnin toiminto tuottaa tietoa sekä valtion että työvoimaviranomaisten ja kuntien ohjausta, seurantaa, raportointia ja tiedolla johtamista varten.

Valtakunnallisten tietojärjestelmien käyttöä varten KEHA-keskus rakentaa yleisen käyttövaltuushallintaratkaisun, jonka avulla hoidetaan käyttäjäorganisaatioiden pääsynhallintaa sekä tarkoituksenmukaista ja oikea-aikaista käyttöoikeuksien hallintaa. 

Tiedonsiirto valtakunnallisesta tietovarannosta ja tietojärjestelmistä muille toimijoille hoidetaan niin ikään KEHA-keskukseen rakentuvan keskitetyn integraatiopalvelun kautta. Työvoimaviranomaisten tulee rakentaa tarvittavat integraatiot omasta ympäristöstään KEHA-keskuksen keskitettyyn integraatiopalveluun ja tilata tarvittavat tietopalvelut DVV:n suomi.fi valtuudet -palvelusta.

Asiakastietojen käsittely

Työvoimapalveluiden asiakastietojen käsittelyä koskevaan lainsäädäntöön ei ole tehty suuria sisällöllisiä muutoksia TE-palvelut 2024-uudistuksen yhteydessä. Asiakastietojen käyttötarkoitukset, käsiteltävät tiedot ja eri tahojen tiedonsaantioikeudet on lueteltu laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä. 

Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä (luku 13 Asiakastietojen käsittely ja valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut:

  • Asiakastietojen käyttötarkoitukset (112-113 §)
  • Käsiteltävät tiedot (114 §)
  • Tiedonsaantioikeudet (115-119 §)
  • Valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut (120 §)
  • Valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavat tiedot (121-122 §)
  • (Yhteis)Rekisterinpitäjyys (123 §)
  • Käyttöoikeudet (124-126 §)

Luku 14 Palvelualusta:

  • Tarkoitus (127 §)
  • Työnhakuprofiili, sen tiedot ja niiden käyttö (128-129 §)
  • Rekisterinpitäjyys, alustan ylläpito ja valvonta (130-131 §)

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää