Skenaariopeli – Vuorovaikutteinen menetelmä kaupunkien ja kuntien ennakointityöhön

skenaariopeli

Skenaariopeli on Kuntaliiton ja ajatushautomo Demos Helsingin yhdessä kehittämä ja pohjautuu Kaupungistumisen käännekohdat 2030 -tulevaisuusskenaarioihin. Pelin avulla kaupungit ja kunnat pystyvät ennakoimaan tulevaa niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla.

Pelin ääreen voi kutsua viranhaltijoiden ja päättäjien lisäksi myös muita kaupunkien ja kuntien keskeisiä sidosryhmiä. Peliä voi pelata omalla porukalla tai haastaa rakkaimmat kilpakumppaninsa mittelöön: Mikä tiimi tekee parhaita strategisia siirtoja? Mistä aineksista parhaat menestystarinat rakentuvat?

Peli sisältää seuraavat osat:

1) Peliohje

2) Neljän eri skenaarion pelilaudat ja pelikortit

3) Pelilautojen yhteiset palkinnot

skenaariopeli

Mistä aineksista kaupunkien menestystarinat rakentuvat?

Kaupungistuminen, muuttuva työelämä, kansainvälinen muuttoliike ja teknologinen murros vaativat kaupunkien päättäjiltä reagoinnin sijaan pitkän aikavälin suunnittelua. Kuntaliitto ja Demos Helsinki kehittivät kaupungistumisen tulevaisuusskenaarioihin pohjautuvan pelin.

lateral-image-left