Kuntaliitto 25 vuotta

Olli Luukkainen: Opin työnantajan ajattelua

Olli Luukkainen

Maailma saattaa näyttää vähän erilaiselta kuntien näkökulmasta kuin täällä norsunluutornissa ajatellaan. Näin uskalsin sanoa Opetushallituksen pääjohtajalle Jukka Sarjalalle, kun olin siirtymässä sieltä Kuntaliittoon. Sarjala tokaisi, että samanlainen norsunluutorni se on Kuntaliittokin, mene johonkin kuntaan. Vastasin, että Kuntaliitossa tuntuma on tietysti toisenlainen kuin yksittäisessä kunnassa, mutta Kuntaliitossa saan tietää monen kunnan tilanteesta.

Kuntaliitossa sain ensimmäiseksi tehtäväkseni koota sivistyspoliittisen ohjelman. Olin mukana myös perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksen valmistelussa ja tein työn ohessa väitöskirjan opettajan työn tulevaisuudesta. Sitten päädyin HAMK:n opettajakorkeakoulun johtajaksi ja sieltä OAJ:hin. Kuntaliitossa opin sitä ajattelua ja logiikkaa, mikä työnantajalla ja koulutuksen järjestäjällä on. Olen joskus naureskellut, että siitä on ollut minulle paljon hyötyä nykyisessä tehtävässäni.

Tulevina vuosina Kuntaliiton on pystyttävä vakuuttamaan myös maakuntien edunvalvojana.

Olli Luukkainen, 60, Helsinki
Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n
Kuntaliitossa 2001–2004 opetus- ja
kulttuuriyksikössä erityisasiantuntija