
- kuntien varautuminen ja turvallisuus
Laki muodostaa Kuntaliiton arvion mukaan kokonaisuuden, jolla CER-direktiivin tavoitteet kriittisen infrastruktuurin suojaamiseksi ja häiriönsietokyvyn suojaamiseksi parantamiseksi saavutetaan. Vastuiden, strategioiden ja valvonnan rakenne on säädetty tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi.
Kuntaliitto korostaa aiempien lausuntojen mukaisesti kriittisille toimijoille annettavaa tukea lain toimeenpanemisessa. Huoltovarmuuskeskuksen ja valvovien viranomaisten rooli on tässä merkittävä ja se tulisi jatkossa huomioida myös toimijoille annettavissa resursseissa. 18 §:ssä on säädetty annettavasta tuesta seuraavasti: ”Jäljempänä 19 §:ssä tarkoitettu valvova viranomainen antaa yhteistyössä Huoltovarmuuskeskuksen kanssa CER-direktiivin 10 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua tukea kriittiselle toimijalle. Tässä tarkoituksessa voidaan laatia ohjemateriaalia, menetelmiä ja tukea häiriönsietokykyä testaavien harjoitusten järjestämistä sekä antaa neuvontaa ja koulutusta.”
Esitetyssä laissa ei säädetä kriittisten toimijoiden mahdollisuudesta saada tilannekuvatietoa, vaikka direktiivin artikla 10 edellyttää, että jäsenvaltion on helpotettava kriittisten toimijoiden vapaaehtoista tiedonvaihtoa direktiivin soveltamisalaan kuuluvissa asioissa erityisesti turvallisuusluokiteltuja ja arkaluonteisia tietoja, kilpailua ja henkilötietojen suojaa koskevan unionin ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Julkisuuslain 29 §:n mukaan viranomainen voi antaa toiselle viranomaiselle tiedon salassa pidettävästä asiakirjasta, jos tiedon antamisesta tai oikeudesta tiedon saamiseen on laissa erikseen nimenomaisesti säädetty.
Kuntaliitto ehdottaa, että lain 27 §:ään lisätään, että myös kriittinen toimija on oikeutettu saamaan oman toimialan häiriönsietokykyä koskevaa valtakunnallista tilannekuvaa tai muuta tietoa salassapitosäännösten sitä estämättä. Kriittinen toimija ei ole välttämättä oikeutettu vastaanottamaan salassapidettävää tietoa ilman tätä laissa mainittua perustetta. Kuntaliitto myös huomauttaa, että kriittisillä toimijoilla ei ole käytössä tiedonhallintalain 18 §:n mukaista valtionhallinnon asiakirjojen turvallisuusluokitusjärjestelmää salassapidettävälle tiedolle.
Lisäksi laissa tai sen perusteluissa on tarpeen tarkentaa, miten päätöksenteko ja valvonta järjestetään siinä tapauksessa, että toimija tarjoaa useampaa kuin yhtä CER-kriittistä palvelua (monialayhtiöt). Monialayhtiöihin kuuluu Suomessa muun muassa energia- ja vesiyhtiöitä.
SUOMEN KUNTALIITTO
Miira Riipinen Ari Korhonen
yksikön johtaja kehittämispäällikkö
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.