- Kuntien toimintaedellytyksistä huolehtiminen energian tuottajina ja käyttäjinä
- Kuntien energiankäytön hallinnan edistäminen
- Kunta-alan energiatehokkuussopimukset
- Liikenteen energiankäyttö
- Suomen ja EU:n energiapolitiikan seuranta
Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022-2025 annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua jakeluinfratukiasetuksen muutosluonnoksesta.
Kuntaliitto pitää tärkeänä energiasiirtymän toteuttamista kustannustehokkaasti, teknologianeutraalisti ja markkinaehtoisesti. Liikennesektorilla EU-tason säädöksiä ei aina ole laadittu teknologianeutraalisti, mistä esimerkkinä on sähkö- ja polttokennoautoja suosiva voimassa oleva puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ([EU] 2019/1161). Direktiivin rajausten takia esimerkiksi biokaasulla toimivaa henkilö- tai pakettiautoa ei voida laskea puhtaaksi ajoneuvoksi. Kuntaliitto muistuttaa, että liikenteen eri käyttövoimien pitäisi voida kilpailla kasvihuonekaasupäästöjensä perusteella reilusti keskenään ilman, että säädöksin suositaan jotain tiettyä teknologiaa ja siten vääristetään markkinoita.
Jakeluinfratukiasetuksesta esitetään biokaasun tankkauspisteisiin kohdentuvan tuen poistamista. Liikennebiokaasu on kuitenkin jo nykyään kustannustehokas ratkaisu kuorma- ja linja-autoihin, joissa akkusähkötekniikka yleistyy sitä hitaammin, mitä raskaammasta ja pitkämatkaisempaan käyttöön tarkoitetusta ajokalustosta on kyse. Paikallisessa ja alueellisessa kuljetustoiminnassa sen sijaan sähkökäyttöisyys näyttää olevan yleistymässä myös kuorma- ja linja-autoissa.
Vetyä on pidetty lupaavana jo vuosikymmeniä, mutta suuret odotukset ovat toistaiseksi osoittautuneet pettymykseksi. Puhtaan vedyn tuotantonäkymät ovat 2020-luvulla paremmat kuin koskaan aiemmin, mutta sille on ennustettu myös kilpailevaa ja vetylogistiikan näkökulmasta helpommin toteutettavissa olevaa käyttöä teollisuudessa. Aika näyttää, säilyykö vety vain suurena lupauksena vai tuleeko siitä, aikaisintaan 2030-luvulla, teknis-taloudellisesti kelvollinen liikenteen polttoaine.
Biometaani ja synteettinen hiilineutraali metaani edellyttävät kuitenkin toimivaa kaasunjakeluverkkoa liikenneverkolla. Kuntaliitto esittää, että biokaasu säilytetään jakeluinfratuen piirissä siihen käytettävissä olevilla hallinnollisilla keinoilla.
Lisäksi Kuntaliitto esittää tuen jakamista seuraavilla osuuksilla:
- Ydinverkon vetytankkausasemat 5 %
- Biokaasu 15 %
- TEN-T -ydinverkon latauskentät 40 % ja
- TEN-T -kattavan verkon latauskentät 40 %
SUOMEN KUNTALIITTO
Vesa Peltola
erityisasiantuntija
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.