Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 20.6.2024 (240/03.01.00/2024) Vesa Peltola

Valtioneuvoston asetus sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022-2025 annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua jakeluinfratukiasetuksen muutosluonnoksesta.

Kuntaliitto pitää tärkeänä energiasiirtymän toteuttamista kustannustehokkaasti, teknologianeutraalisti ja markkinaehtoisesti. Liikennesektorilla EU-tason säädöksiä ei aina ole laadittu teknologianeutraalisti, mistä esimerkkinä on sähkö- ja polttokennoautoja suosiva voimassa oleva puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ([EU] 2019/1161). Direktiivin rajausten takia esimerkiksi biokaasulla toimivaa henkilö- tai pakettiautoa ei voida laskea puhtaaksi ajoneuvoksi. Kuntaliitto muistuttaa, että liikenteen eri käyttövoimien pitäisi voida kilpailla kasvihuonekaasupäästöjensä perusteella reilusti keskenään ilman, että säädöksin suositaan jotain tiettyä teknologiaa ja siten vääristetään markkinoita.

Jakeluinfratukiasetuksesta esitetään biokaasun tankkauspisteisiin kohdentuvan tuen poistamista. Liikennebiokaasu on kuitenkin jo nykyään kustannustehokas ratkaisu kuorma- ja linja-autoihin, joissa akkusähkötekniikka yleistyy sitä hitaammin, mitä raskaammasta ja pitkämatkaisempaan käyttöön tarkoitetusta ajokalustosta on kyse. Paikallisessa ja alueellisessa kuljetustoiminnassa sen sijaan sähkökäyttöisyys näyttää olevan yleistymässä myös kuorma- ja linja-autoissa.

Vetyä on pidetty lupaavana jo vuosikymmeniä, mutta suuret odotukset ovat toistaiseksi osoittautuneet pettymykseksi. Puhtaan vedyn tuotantonäkymät ovat 2020-luvulla paremmat kuin koskaan aiemmin, mutta sille on ennustettu myös kilpailevaa ja vetylogistiikan näkökulmasta helpommin toteutettavissa olevaa käyttöä teollisuudessa. Aika näyttää, säilyykö vety vain suurena lupauksena vai tuleeko siitä, aikaisintaan 2030-luvulla, teknis-taloudellisesti kelvollinen liikenteen polttoaine.

Biometaani ja synteettinen hiilineutraali metaani edellyttävät kuitenkin toimivaa kaasunjakeluverkkoa liikenneverkolla. Kuntaliitto esittää, että biokaasu säilytetään jakeluinfratuen piirissä siihen käytettävissä olevilla hallinnollisilla keinoilla.

Lisäksi Kuntaliitto esittää tuen jakamista seuraavilla osuuksilla:
- Ydinverkon vetytankkausasemat 5 %
- Biokaasu 15 %
- TEN-T -ydinverkon latauskentät 40 % ja
- TEN-T -kattavan verkon latauskentät 40 %

SUOMEN KUNTALIITTO

Vesa Peltola
erityisasiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!