Lausunto ympäristöministeriölle 4.7.2024 (284/03.01.00/2024) Paula Mäenpää

Valtioneuvoston asetukset rakentamisesta ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen eräiden pykälien kumoamisesta

Kommentit valtioneuvoston asetukseen

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua rakentamista koskevasta asetuksesta ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen eräiden pykälien kumoamisesta.

Kuntaliitto pitää tarpeellisena ja hyvänä, että rakennustarkastajan pätevyyttä koskevan siirtymäsäännös 11 § säilyy asetuksessa ennallaan.

Kommentit kumoamisasetukseen

Pykäläkohtiaset kommentit kumottavaksi esitetyistä säännöksistä

MRA 57 § Rakennuksen etäisyys

Säännöksessä säädetään palovaarallisten rakennusten etäisyysvaatimuksista, joista ei ole säädetty muualla. On tarpeen säätää vastaavaan tapaan laissa.

MRA 58 § Rakennuksen ulkokatto

Määräyksellä on yhteys ullakon tulkintaan ja rakennuksen korkeuteen. Jos säännös poistuisi, voisi se johtaa yksityiskohtaisempaan kaavoitukseen mm. rakennuksen korkeutta koskien sekä vaikeuttaa aiemman sääntelyn aikaisten kaavojen tulkintaa. On tarpeen säätää vastaavaan tapaan laissa.

MRA 59 § Vähäiset ylitykset

Vähäiset ylitykset tulee olla jatkossakin mahdollisia ilman erillistä poikkeamislupaa. Kuntaliiton käsityksen mukaan ilman lainsäädäntöperustetta ei ole mahdollista ”myöntää poikkeamista” suoraa rakennusjärjestyksellä. On tarpeen säätää vastaavaan tapaan laissa.

MRA 67 § Purkamisaikomuksesta tiedottaminen

Purkamisluvasta tiedottamista koskevasta säännöksestä on ilmeisesti tarkoitus luopua. Kunnan sisäisesti tiedonkulku toimii jatkossakin ilman säätelyä.

MRA 68 § Rakennuslupakäsittelyn lykkääminen kaavan ajanmukaisuuden arvioimiseksi

On epäselvää, miksi rakentamisasetuksen säätämisen yhteydessä kumotaan alueidenkäyttölain säännöksiin liittyvä pykälä. Sinänsä kunnan sisäisestä prosessista säätäminen MRA 68 §:n tavalla on Kuntaliiton arvion mukaan yleensä tarpeetonta.

MRA 82 § Aidan rakentaminen

Säännöksen poistaminen tarkoittaisi, ettei rajalle rakentamiseen olisi oikeutta. On tarpeen säätää vastaavaan tapaan laissa myös jatkossa.

MRA 84 § Osoitemerkintä

Kuntaliiton käsityksen mukaan asiasta tulisi olla olemassa säätelyä. Sääntelyn puuttuessa asiasta voitaneen kuitenkin määrätä kuntien rakennusjärjestyksissä.

MRA 87 § Kuuleminen alueellista poikkeamista koskevasta päätösehdotuksesta

Sääntelyn jatkossa puuttuessa sovellettaisiin poikkeamismenettelyä koskevia säännöksiä ilmeisesti myös alueelliseen poikkeamiseen. Jos arvioitaisiin tarpeelliseksi laajempi tiedottaminen alueellisesta poikkeamisesta tulisia asiasta säätää erikseen.

MRA 100 § Rakentamiskehotuksen tiedoksianto ja MRA 101 § Luettelo rakentamiskehotuksista

Epäselväksi jää, miksi rakentamisasetuksen säätämisen yhteydessä kumotaan alueidenkäyttölakia / yhdyskuntarakentamislakia koskevia säännöksiä. Sinänsä MRA 100 § lienee tarpeeton, koska tiedoksiannon tulee aina tapahtua todisteellisena tiedoksiantona hallintolain mukaan. MRA 101 § osalta arviointi tulee Kuntaliiton käsityksen mukaan tehdä yhdyskuntarakentamislakiin liittyvän asetusvalmistelun yhteydessä.

Lisäksi

Kuntaliitto muistuttaa, että rakentamishankkeen vaativuusluokista tulee säätää asetuksella ennen rakentamislain voimaantuloa (RakL 101 §). Tarkempi määrittely on tarpeen, koska hankkeen vaativuuteen kytketään 1.1.2025 alkaen viranomaisen velvollisuus / mahdollisuus edellyttää tiettyjen menettelyjen noudattamista tietyn vaativuuden hankkeissa (esim. laadunvarmistusselvitys ja erityismenettely).

Rakentamislakiin on esitetty lisättäväksi rakentamisluvan käsittelyn määräaikaa koskeva säännös, jossa annetaan asetuksenantovaltuus määräajan laskemisesta. Kuntaliitto katsoo, että määräajan laskennasta tulisi säätää valtioneuvoston asetuksella, ei ympäristöministeriön asetuksella.

Miira Riipinen                                                      Paula Mäenpää
johtaja, yhdykunta ja ympäristö                          erityisasiantuntija

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!