- Ympäristöterveydenhoitoon liittyvä kuntien edunvalvonta, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut.
- Kuntien ympäristöterveyden johtajien vuorovaikutteisen sähköpostilistan ylläpito ja koordinointi.
- Kuntien sisäilmatyötä tukeviin kansallisiin hankkeisiin osallistuminen.
Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista. Lailla täydennettäisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä koskevaa asetusta. Samalla kumottaisiin laki puutavaran ja puutuotteiden markkinoille saattamisesta.
EU:n metsäkatoasetuksen tavoitteena on edistää maailmanlaajuisen metsäkadon vähentämistä. Metsäkatoasetuksen sääntely koskee sellaisia tuotteita, jotka sisältävät nautaeläintä, kaakaota, kahvia, öljypalmua, kumia, soijaa ja puuta. Velvoitteet kohdistuvat sekä toimijoihin, jotka saattavat tuotteet ensimmäistä kertaa markkinoille, että kauppaa käyviin tahoihin.
EU:n metsäkatoasetus on sellaisenaan Suomessa sovellettavaa oikeutta. Ehdotettu laki ei muodostaisi itsenäistä ja kattavaa sääntelykokonaisuutta, vaan sitä sovellettaisiin rinnakkain EU:n metsäkatoasetuksen kanssa. Ehdotetussa laissa säädettäisiin toimivaltaisesta viranomaisesta ja sen tehtävistä sekä hallinnollisista seuraamuksista. Toimivaltaisena viranomaisena toimisi Ruokavirasto. Ruokaviraston lisäksi Tullilla ja Suomen metsäkeskuksella tulisi olemaan asetukseen liittyviä viranomaistehtäviä.
Lait on ehdotettu tulemaan voimaan 30.12. 2024.
Kuntaliiton lausunto
Ottaen huomioon Ruokaviraston nykyinen tehtävä ja viraston toimiala, on perusteltua, että Ruokavirasto jatkaa toimivaltaisena viranomaisena myös metsäkatoasetuksen myötä.
Ruokaviraston toimintaan on kohdistunut viime aikoina mittavia säästöpaineita. Kuntaliitto muistuttaa, että metsäkatoasetuksen 14 artiklan mukaan jäsenvaltioiden tulee varmistaa mm. riittävät resurssit toimivaltaisille viranomaisille.
Kuntaliitto kannattaa ehdotusta, jonka mukaan laissa ei ehdoteta säädettäväksi kunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle uutta tehtävää. Tämän sijaan lain 5 §:n 2 momentin perusteluiden mukaan Ruokavirasto voisi tarvittaessa valtuuttaa erikseen sopien kunnan elintarvikevalvontaviranomaisen tarkastuksen tekemiseen eli tämä voisi toimia kyseisessä momentissa tarkoitettuna Ruokaviraston erikseen valtuuttamana asiantuntijana.
Ehdotuksen mukaan kunnan elintarvikevalvontaviranomainen voisi esim. asiakirjatarkasteluna muiden tarkastusten yhteydessä tehdä myös metsäkatoasetuksen valvontaan liittyviä tarkastuksia. Kuntaliiton näkemyksen mukaan kunnan elintarvikevalvontaviranomaisen tulee voida laskuttaa joko toiminnanharjoittajalta tai Ruokavirastolta metsäkatoasetuksen mukaisista tarkastuksista aiheutuneet kustannukset.
Kuntaliitto on ollut erittäin huolissaan edelleen jatkuvasta kuntien valvontaviranomaisten tehtäviä lisäävistä säädösmuutoksista. Kuntaliitto on jo useissa edellisissä lausunnoissaan kiinnittänyt huomiota säädösmuutoksiin, jotka lisäävät kuntien valvontaviranomaisten vastuita ja osaamistarpeista, mutta joiden työmäärän lisäyksen kunnille katsotaan siinä yksittäisessä muutoksessa muodostuvan vähäisiksi.
SUOMEN KUNTALIITTO
Miira Riipinen Kaisa Mäntynen
Johtaja, yhdyskunta- ja ympäristö Erityisasiantuntija
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.