Lausunto oikeusministeriölle 23.8.2024 (224/03.01.00/2024) Marko Nurmikolu ja Minna Mättö

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle sakon ja muiden omaisuuteen kohdistuvien seuraamusten täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi

Suomen Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausuntonsa ja toteaa
lausuntopalvelussa antamassaan lausunnossa seuraavaa:

Yleistä

Laajaa lainsäädäntökokonaisuutta koskevan sääntelyn ajantasaistaminen ja selkeyttäminen on kannatettava uudistus. Kuntien osalta ehdotuksen mukaan tarkoituksena ei ole muuttaa oikeustilaa joukkoliikenteen tarkastusmaksun tai pysäköintivirhemaksun osalta. Kuntien osalta ehdotetut lakimuutokset koskevat mm. tilanteita, joissa kunnallinen viranomainen (esim. rakennusvalvontaviranomainen, ympäristönsuojeluviranomainen, ympäristöterveydenhuoltoviranomainen) määrää hallintopakkomenettelyssä velvoitteen tehosteena uhkasakkolain mukaisesti uhkasakon.

Ilmoitusvelvollisuus

Ehdotukseen sisältyy muutoksia viranomaisten ilmoitusvelvoitteiden toteuttamiseen. Ehdotuksen mukaan jatkossa viranomaiset syöttäisivät tiedot ratkaisuistaan oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmään portaalin tai rajapinnan kautta. Tämä olisi parannus nykytilaan, jossa tiedot ilmoitetaan pdf-lomakkeella sähköpostitse. Ilmoittavalle viranomaiselle jää kuitenkin edelleen ilmoittamiseen liittyvä manuaalinen työ (tietojen syöttäminen käsin), jos rajapintaratkaisua ei ole toteutettu. Jos tapauksia ei ole lukuisia kyseisessä viranomaisessa, voinee tietojen syöttäminen portaaliin olla tapa ratkaista asia toistaiseksi. Jos kuitenkin uhkasakkolakiin perustuvien päätösten määrä lisääntyy esimerkiksi lainsäädäntömuutosten seurauksena, voi tulla tarpeelliseksi kehittää tiedonsiirtoon liittyviä ratkaisuja (rajapinnat), joilla ilmoittavan viranomaisen manuaalista työtä voidaan vähentää.

Rajapintaratkaisujen toteuttaminen edellyttää muutoksia myös ilmoittavien viranomaisten tietojärjestelmiin. Näiden muutosten kunnille aiheuttamien kustannusten arvioiminen ja rahoittaminen on käytännössä edellytys rajapintaratkaisujen toteuttamiselle kuntaviranomaisten osalta. Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmähankkeessa tulisi tarpeellisessa määrin selvittää myös kunnallisten viranomaisten järjestelmiin liittyvät seikat, jotta tietojärjestelmäkehittäminen tapahtuisi riittävään tietoon perustuen ja lopputulos olisi tarkoituksenmukainen.

Kuntaliitolla ei ole tarkkoja tietoja kunnallisten viranomaisen päätösmääristä asioissa, joissa tehdään ilmoitus Oikeusrekisterikeskukselle. Päätösmäärätiedot on varmaankin mahdollista saada kootusti Oikeusrekisterikeskukselta. Jatkovalmistelussa kuntavaikutusten arvioimiseksi vaikutusten arviointia olisi hyvä täydentää saatavilla olevilla lukumäärätiedoilla kuntien viranomaisten Oikeusrekisterikeskukselle ilmoittamista ratkaisuista.

Kunnaneläinlääkärin tehtäviin ehdotetut muutokset

Eläinten hyvinvointilain 90.2 §:ää ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että kunnaneläinlääkärillä olisi velvollisuus antaa poliisiin lisäksi myös Tullille ja Rajavartiolaitokselle virka-apua niin eläimeen kohdistuvan takavarikon, menettämisseuraamuksen kuin eläimen tappamismääräyksenkin täytäntöönpanossa. Muutoksella virka-apu laajennettaisiin koskemaan kaikkia menettämisseuraamuksia täytäntöön panevia viranomaisia ja myös eläimen tappamismääräyksen täytäntöönpanoa.

Lisäksi sakon täytäntöönpanolain 42.2 §:ää täsmennettäisiin. Täytäntöönpanoviranomaisella olisi oikeus saada virka-apua täytäntöönpanoon kunnaneläinlääkäriltä. Virka-apu voisi koskea esimerkiksi sen arvioimista, mihin täytäntöönpanotoimeen kyseisen eläimen suhteen olisi perusteltua ryhtyä ja tarvittaessa apua eläimen lopettamisessa.

Ehdotettujen muutosten vaatimia lisäresursointeja ei ole arvioitu ehdotuksessa. Ilmeisesti eivät lisäisi merkittävästi kunnaneläinlääkärin tehtäviä. Lisäksi eläinten hyvinvointilain mukaisista kunnaneläinlääkärin tehtävistä kunnalla on oikeus saada korvaus valtiolta. Korvausten saaminen ei ole aina ollut kunnille ongelmatonta. Korvausten tulisikin aina olla täysimääräisiä ja byrokratialtaan yksinkertaisia.

Kuntaliitto onkin ollut erittäin huolissaan edelleen jatkuvasta kuntien valvontaviranomaisten tehtäviä lisäävistä säädösmuutoksista. Kuntaliitto on jo useissa edellisissä lausunnoissaan kiinnittänyt huomiota säädösmuutoksiin, jotka lisäävät kuntien valvontaviranomaisten tehtäviä, mutta joiden työmäärän lisäyksen kunnille katsotaan siinä yksittäisessä muutoksessa muodostuvan vähäisiksi.

Marko Nurmikolu
johtava juristi

Minna Mättö
juristi

Minna Mättö
+358 9 771 2037, +358 50 308 1487
Vastuualueet
  • alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen lainsäädäntö
  • rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvät juridiset kysymykset
  • luonnon monimuotoisuuteen ja suojeluun liittyvät juridiset kysymykset
Digisumpit-kuvituskuva.

Tervetuloa digisumpeille!

Digisumpit on torstaisin pidettävä etätilaisuus kuntien digikehittäjille. Digisumpit on tarkoitettu kuntien osaamisen jakamista ja verkostoitumista varten.

Digisumppien ajankohdat ja aiheet.

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!