Lausunto oikeusministeriölle 5.8.2024 (325/03.01.00/2024) Jarkko Lahtinen

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta (varhaiskasvatuksen edistämisvelvollisuus)

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yhdenvertaisuuslakia varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuuden edistämisvelvoitteen osalta. Laista ehdotetaan kumottavaksi säännökset toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteista, sekä kunnan velvoitteesta laatia sen alueella toimiville perhepäivähoidon ja kunnallisen avoimen varhaiskasvatustoiminnan toimijoille yhteiset yhdenvertaisuussuunnitelmat.

Kuntaliitto pitää esitettyä muutosta perusteltuna. Kuntaliitto muistuttaa, että yhdenvertaisuuslain 6 a §:n suunnitteluvelvollisuutta koskee siirtymäsäännös, jonka mukaan 6 a §:n 2 momentissa tarkoitettujen suunnitelmien tulee olla laadittuina kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta. Siten kyseisten suunnitelmien tulee olla laadittuina viimeistään 1.6.2025. Kuntaliiton näkemyksen mukaan kunnat ovat suunnitelmien laadinnassa eri tilanteissa. Osassa kuntia ne on jo tehty ja osassa asia on edelleen kesken. Mikäli velvoite tältä osin kumotaan muutos ei kuntien osalta aiheuttane merkittävää päällekkäistä työtä ja jo tehty työ voidaan hyödyntää kuntakohtaisen suunnitelman toimeenpanon osalta.

Kuntaliitto huomauttaa, että tasa-arvosuunnitelman vastaavasta toimipaikkakohtaisesta laadintavelvoitteesta ei kuitenkaan olla luopumassa tämän muutoksen yhteydessä.

Esityksen mukaan pelkkä toimipaikkakohtainen yhdenvertaisuussuunnitelma ei yksinään ratkaise mahdollisia varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuusongelmia. Olennaisempaa on vaikuttaa tietoisuuteen yhdenvertaisuudesta ja toimintatapoihin varhaiskasvatuksen piirissä. Kuntaliitto on samaa mieltä siitä, että tämä on mahdollista toteuttaa myös ilman toimipaikkakohtaisesti laadittavia yhdenvertaisuussuunnitelmia. Kuntaliitto muistuttaa, että varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman valtakunnalliset perusteet ohjaavat ja velvoittavat vahvasti huomioimaan yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa. Kuntaliitto on aiemmin yhdenvertaisuuslain edellisen muutoksen yhteydessä nostanut silloisessa lausunnossa esille tätä asiakokonaisuutta (https://www.kuntaliitto.fi/lausunnot/2022/lausunto-hallituksen-esityksesta-eduskunnalle-laiksi-yhdenvertaisuuslain).

Esityksen mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjillä ja palveluntuottajilla olisi kuitenkin edelleen oltava suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Suunnitelma tulisi sisältää tarvittavat toimenpiteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Suunnitelma voitaisiin tehdä yhteisesti koskemaan kaikkia varhaiskasvatuksen järjestäjän ja palveluntuottajan vastuulla olevia toimipaikkoja. Kunta vastaisi yhdenvertaisuussuunnitelman laatimisesta myös sen alueella toimivien perhepäivähoidon ja kunnallisen avoimen varhaiskasvatuksen toimijoiden osalta. Nyt kyse on siis ainoastaan siitä, että luovutaan velvoitteesta laatia lisäksi päiväkotikohtainen erillinen suunnitelma kyseisen asian osalta. Kuntaliitto pitää hyvänä, että päällekkäisten suunnitelmien laatimisvelvoitteita kevennetään.

Jarkko Lahtinen
kehittämispäällikkö

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää