Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 30.8.2024 (326/03.01.00/2024) Sami Niemi, Maria Salenius, Maarit Kallio-Savela

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta

Kuntaliitto toteaa, että lain suoranaiset vaikutukset kuntien toimintaan eivät ole erityisen merkittäviä. Kunnan velvoitteiden osalta alkoholin jakelun laajentamisella voi olla vaikutuksia kuntien lakisääteisen ehkäisevän päihdetyön tehtäviin sekä kuntien turvallisuustyöhön ja kuntalaisten kokemaan turvallisuuteen. Luonnoksessa on kuitenkin tunnistettu varsin hyvin ne riskit, joita jakelun laajentamiseen etämyynniksi liittyy eri väestöryhmiin ja elämäntilanteisiin liittyen. Lain toimeenpanon osalta tulisikin kiinnittää erityistä huomiota näiden tunnistettujen riskien mahdolliseen ennaltaehkäisyyn, ilmaantumiseen ja palveluiden kykyyn vastata haasteisiin huomioiden kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspinta. Erityistä huolta kannamme lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvistä arvioiduista riskeistä.

Kuntaliitto kiinnittää huomiota siihen, että suunnitellun toimituspassin osalta tutkinnon suorittamisen perusteista ei ole säädetty tarkemmin. Mikäli tehtävä tutkinnoista jää kuntien tai kuntapohjaisten toimijoiden varaan, tulee huomioida niiden vaikutus uutena tehtäväkokonaisuutena koulutuksenjärjestäjille. Mahdollisen kysyntäpiikin osalta on jätettävä riittävästi aikaa suunnitella ja järjestää tarvittavat koulutukset ja huomioida esimerkiksi ammatillisen koulutuksen leikkausten vaikutukset mahdollisuuksiin ottaa uusia tehtäviä hoidettavaksi. Kuntaliitto muistuttaa, että uudet ja laajenevat tehtävät tulee korvata täysimääräisesti kunnille ja koulutuksen järjestäjille.

Toisena huomiona Kuntaliitto nostaa esiin samanaikaisesti valmisteltavan valtion aluehallinnon uudistuksen. Uudistuksella on vaikutusta tässä laissa esitettyjen valvontaviranomaisten tehtäväkokonaisuuksiin, koska etenkin aluehallintovirastojen ja Valviran rooleissa on tapahtumassa merkittäviä muutoksia. Tämä on tarpeen huomioida valmisteltavassa lainsäädännössä siten, että uudessa valtionhallinnon rakenteessa valvontavastuut ovat selkeitä.

SUOMEN KUNTALIITTO

Sami Niemi
erityisasiantuntija

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!