Lausunto ympäristöministeriölle 29.8.2024 (249/03.01.00/2024) Laura Hassi

Luonnos hallituksen esitykseksi Ara-tuotannon takausmaksuista

Kuntaliitto vastustaa takausmakujen käyttöönottoa korkotukilainojen valtiontakauksille.

Korkotukilainojen ensisijaisena vakuutena toimivat kiinteistöt. Hankkeet saavat myönteisen lainapäätöksen ainoastaan silloin, kun asuntokohteiden sijainnin voidaan perustellusti olettaa takaavan kohteen asunnoille laina-ajan kestävän kysynnän. Käytännössä lainoja myönnetään kasvukaupunkeihin, kohteisiin, jotka sijoittuvat hyvin joukkoliikenteen toiminta-alueelle. Siten kiinteistöjen arvo kattaa lainapääoman määrän ja turvaa valtion saatavat.

Lainojen myöntäminen on tältä osin tiukkaa, ja ARA näyttäisi hallitsevan lainan myöntämisen valtion riskien kannalta hyvin. Asuntojen kysyntäriskin kasvaessa ARA edellyttää joka tapauksessa sijaintikunnan takausta riskin jakamiseksi.

Jos takausmaksu siirtyy kuntayhtiöissä omistajan maksettavaksi, se osaltaan vähentää kuntapäättäjien halukkuutta edistää oman vuokrataloyhtiön uustuotantoa. Toki hallitus tämän ymmärtää. Jos hallitus haluaa vähentää vuokrataloyhtiöiden uustuotannon määrää, se tulee tehdä avoimesti, ei toiminnalle haittaa tuottavien politiikkapäätösten kautta.

Miira Riipinen
johtaja, yhdyskunta ja ympäristö

Laura Hassi
erityisasiantuntija

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!