- kuntalaki
- rakenneuudistukset
- hallinnon kehittämistehtävät
Luonnoksesta hallituksen esitykseksi Kevasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa aiheesta: Hallituksen esitys Kevasta annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Kevasta annettua lakia (66/2016) siten, että Kevan valvonta siirrettäisiin kokonaisuudessaan valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Lakiin lisättäisiin Finanssivalvonnan valvontatehtäväänsä tarvitsemat toimivaltasäännökset. Valvonnan siirrosta aiheutuvat säännösmuutokset tehtäisiin myös Finanssivalvonnasta annettuun lakiin (878/2008) sekä Finanssivalvonnan valvontamaksuista annettuun lakiin (1209/2023).
Lisäksi Kevasta annettua lakia muutettaisiin siten, että Kevan hallitukselle ja toimitusjohtajalle asetetut erityiset kelpoisuusvaatimukset ja toimintavelvoitteet vastaisivat pääsääntöisesti työeläkeyhtiöiden johdolle asetettuja vaatimuksia ja velvoitteita. Lakiin tehtäisiin myös useita pienempiä muutoksia.
Tausta
Kevan toiminnan yleinen valvonta on tällä hetkellä säädetty valtiovarainministeriön tehtäväksi, kun taas Kevan sijoitustoiminnan valvonta kuuluu Finanssivalvonnalle. Valvontavastuun jakautuminen ministeriön ja Finanssivalvonnan kesken on osoittautunut jossain määrin ongelmalliseksi muun muassa sen vuoksi, että ministeriöt eivät lähtökohtaisesti ole valvontaorganisaatioita ja Finanssivalvonta ei voi nykysääntelyn puitteissa valvoa Kevan hallintoa huolimatta hallinnon ja sijoitustoiminnan keskinäisestä yhteydestä. Myös eduskunnan valiokunnat ovat ottaneet asiaan kantaa ja esittäneet, että Kevaa koskevien valvontaoikeuksien sekä valvontavastuiden tulisi muodostaa selkeä ja toimiva kokonaisuus.
Tällä hetkellä Kevan johtoa koskevat vaatimukset ja toimintavelvoitteet poikkeavat työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenille ja toimitusjohtajille työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa säädetyistä kelpoisuusvaatimuksista ja toimintavelvoitteista. Lähtökohtaisesti kelpoisuusvaatimusten tulisi olla työeläkeyhtiöissä ja Kevassa soveltuvin osin samanlaiset ottaen huomioon esimerkiksi yhteinen toimiala ja Kevan sijoitustoiminnan laajuus. Kevan toimitusjohtajan kelpoisuusvaatimuksia koskevaan sääntelyyn on ottanut kantaa myös eduskunnan talousvaliokunta, joka on pitänyt sääntelyn symmetrisyyden vuoksi tärkeänä, että kelpoisuusvaatimuksia kehitettäisiin yhdenmukaisemmiksi työeläkeyhtiöiden toimitusjohtajilta nykyisin edellytettyjen vaatimusten kanssa.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on selkeyttää ja tehostaa Kevan toiminnan valvontaa sekä poistaa nykyiseen, valtiovarainministeriön ja Finanssivalvonnan kesken jaettuun valvontaan ja ministeriön valvontarooliin liittyviä katvealueita ja ristiriitatilanteita.
Tavoitteena on myös tarkentaa Kevan hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia ja toimintavelvoitteita siten, että Kevasta annetun lain sääntely takaisi toimitusjohtajan osaamisen ja asiantuntemuksen sekä sen ammattitaitoisen ja luotettavan toiminnan.
Kuntaliiton lausunto
Suomen Kuntaliitto ry esittää lausuntonaan lausuntopalvelussa
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=04819c2c-5051-4b63-a9d2-426f57e27507
Kiinnitämme huomioita lain 14 §:ään esitettyihin muutoksiin. Lainkohdassa säädetään KEVAn toimitusjohtajasta. Luonnoksessa 14 §:ään esitetään lisättäväksi seuraavat kaksi virkettä:
”Toimitusjohtajan on oltava hyvämaineinen, ja hänellä on oltava hyvä työeläkevakuutustoiminnan, sijoitustoiminnan ja johdon tuntemus. Toimitusjohtaja ei saa olla Kevan valtuutettu tai hallituksen jäsen.”
Ehdotuksen mukaan toimitusjohtajalta odotetaan siis jatkossa muun ohella hyvää ”johdon tuntemusta”. Ilmaisu on poikkeuksellinen. Pykälätekstistä ja perusteluista ei käy ilmi, mitä ”johdon tuntemuksella” tarkoitetaan.
Muutoin ei lausuttavaa.
SUOMEN KUNTALIITTO
Juha Myllymäki
lakiasiainjohtaja
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.