Dnron 261/03.01.00/2024

Lausuntoluonnos kunnille: TE-uudistuksesta johtuvista muutoksista kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin ja asetukseen

Tältä sivulta löytyy Kuntaliiton lausuntoluonnos Työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamista koskevan korvauksen laskemisesta. Lausunto tulee jättää 5.8. Tutustu lausuntopyyntöön lausuntopalvelussa.

Kunnilla on mahdollisuus vaikuttaa Kuntaliiton lausuntoon lähettämällä kommentteja 1.8. mennessä kehittämispäällikkö Mikko Mehtoselle mikko.mehtonen@kuntaliitto.fi

Työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamista koskevan korvauksen laskeminen

TE-uudistuksen yhteydessä kuntien rahoitusosuus työttömyysturvan kuluista nousee. Kasvaneet etuuskulut kompensoidaan, uudistuksen kustannusneutraalisuuden toteuttamiseksi, osana valtionosuutta. Kompensaation suuruus lasketaan vuoden 2023 maksatustietojen perusteella.

Maahanmuuttajien osalta, tietyin oleskelulupaperustein, maksettava työmarkkinatuki on kuitenkin yhden tai kolmen vuoden ajan täysin valtion rahoittamaa. Näiden valtion rahoittamien työttömyysetuuspäivien ei siten pitäisi sisältyä etuuskulujen kompensaation laskentaan, koska heitä koskeva rahoitusvastuu ei vuoden 2025 alustakaan kuulu kuntien vastuulle.

Koska edellä mainitusta kotoutujien ryhmästä ei, Kelan mukaan, ole saatavilla riittävän tarkkaa tietoa, ehdotetaan esityksessä käytettävän keskiarvotietoa arvioidusta vaikutuksesta. Arvioitu vaikutus ilman keskiarvon käyttämistä olisi noin 40 miljoonaa euroa kompensaatioita pienentävä, mutta keskiarvon käyttäminen tiputtaa kompensaatiota pienentävän vaikutuksen noin 20 miljoonaan.

Mikäli tarkempaa tietoa vaikutuksesta ei ole kohtuullisella vaivalla saatavilla, me Kuntaliitossa emme vastusta keskiarvon käyttämistä osana laskentaa. Esityksestä ei kuitenkaan käy ilmi, onko keskiarvon käyttämisellä merkittäviä kuntakohtaisia vaikutuksia. Laskentatavan valinta ei saa aiheuttaa merkittäviä kuntakohtaisia vääristymiä.

Muut TE-uudistuksesta johtuvat tarkennustarpeet

Muut kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain tarkennustarpeet liittyvät kustannusten jaon tarkistuksen siirtymäsäännökseen, tarpeellisten tietojen saantiin eri ministeriöistä sekä valtionosuutta koskevan neuvottelun toteuttamiseen.

TE-uudistuksen huomioiminen vuoden 2025 kustannusten jaon tarkistuksessa tulee edellyttämään onnistunutta palveluluokittaisten taloustietojen raportointia. Palveluluokkien sisältökuvaukset käytännössä määrittävät valtionosuuspohjaan sisältyvien ja siihen kuulumattomien kulujen rajauksen. Tämä pitää huomioida palveluluokituksen sisältömäärityksiä kehitettäessä. Etenkin rajanveto lakisääteisten ja ei-lakisääteisten TE-palveluiden välillä voi muodostua epämääräiseksi. Tämä muodostaa ongelman, jos sen seurauksena valtionosuuspohjaan kertyy liian vähän tai sinne kohdistuu ylimääräisiä kuluja.

Me Kuntaliitossa emme vastusta edellä mainittuja tarkennuksia mutta toteamme, että vuoden 2025 kustannusten jaon tarkistuksen lisäksi, TE-uudistuksen taloudellisia vaikutuksia tulee tarkastella jälkikäteen. Hallitusohjelmassa todetaan, ettei TE-uudistukseen liittyvä rahoitusmalli saa muodostua yksittäisen kunnan tai alueen kannalta kohtuuttomaksi. Tämän lisäksi erityistä huolta herättää uudistuksen kustannusneutraalisuuden toteutuminen. Kuntaliiton laskelmien mukaan uudistus on toteutumassa aliresursoituna.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!