- kuntalaki
- rakenneuudistukset
- hallinnon kehittämistehtävät
Lausunto hallituksen esityksestä laiksi EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista
Suomen Kuntaliitto ry ja Julkisten hankintojen neuvontayksikkö kiittävät mahdollisuudesta lausua asiassa ja toteavat lausuntonaan lausuntopalvelussa seuraavaa:
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=f69d5b56-1b72-41fa-9025-9b029a1b5d13
Aluksi
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista. Lailla täydennettäisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä koskevaa asetusta.
Maa- ja metsätalousministeriö on hallituksen esityksessä esittänyt:
• Kuntaliiton organisaatiossa toimivaa Julkisten hankintojen neuvontayksikköä neuvomaan ja kouluttamaan hankintayksiköitä EU metsäkatoasetuksen 25 artiklassa kuvatusta määräaikaisesta sulkemisesta julkisen hankintojen ja julkisen rahoituksen ulkopuolelle mukaan lukien tarjouskilpailut, avustukset ja käyttöoikeudet.
• Lain voimaantulon jälkeen uutta menettelytapaa, jossa tarjouspyyntöön lisättäisiin ehto, jonka mukaan tarjoajan on ilmoitettava, jos sitä koskee voimassa oleva Ruokaviraston päätös hankintojen ulkopuolelle sulkemisesta.
Yksityiskohtaiset huomiot
Neuvonta ja koulutus määräaikaisesta sulkemisesta julkisten hankintojen ja julkisen rahoituksen ulkopuolelle
Kuntaliiton organisaatiossa toimiva Julkisten hankintojen neuvontayksikkö (JHNY) neuvoo maksutta kaikkia suomalaisia hankintayksiköitä hankintalainsäädännön soveltamisesta. Neuvontatyö on rahoitettu työ- ja elinkeinoministeriön ja Suomen Kuntaliiton yhteisrahoituksella. Koulutus julkisiin hankintoihin liittyvistä lainsäädäntömuutoksista kuuluu neuvontayksikön tehtäviin, myös tämän ehdotetun lainsäädäntömuutoksen osalta. Suomen Kuntaliitto kuitenkin korostaa, että neuvontayksikön työ- ja elinkeinoministeriöltä saama rahoitus on määräaikainen ja myönnetään yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Palvelutoiminnan jatkuvuus on riippuvainen rahoituksen jatkuvuudesta. JHNY:n palvelujen tarve kasvaa hankintayksiköille asetettavien vaatimusten ja hankintalainsäädännön ja sektorilainsäädännön muutosten myötä, ja yksikön toteuttama hankintayksiköiden kouluttamisen tarve on jatkuvaa. Rahoituksen ollessa määräaikaista JHNY järjestää hankintoihin liittyvää koulutusta, mikäli työ- ja elinkeinoministeriö päättää toimintaa rahoittaa.
Esitys tarjouspyyntöihin lisättävästä ehdosta
Hallituksen esityksessä on ehdotettu mekanismia, jonka mukaan hankintayksiköiden tulisi sisällyttää tarjouspyyntöön uusi ehto. Tämän ehdon tulisi edellyttää, että tarjoaja ilmoittaa sitä koskevasta voimassa olevasta Ruokaviraston päätöksestä hankintojen ulkopuolelle sulkemisesta.
Kuntaliitto katsoo, että esitetty toimintatapa ei ole käytännössä toteutettavissa hankintojen suuren volyymin vuoksi. Vuonna 2023 Suomessa tehtiin noin 10 000 hankintailmoitusta. Kuntaliiton näkemyksen mukaan on epätarkoituksenmukaista olettaa, että kaikki suomalaiset julkisia hankintoja tekevät saataisiin lisäämään tarjouspyyntöönsä ehtoa, joka ei ilmene hankintalaista. Tarjoajien velvollisuutta ilmoittaa erikseen tällaisista päätöksistä tarjouspyynnössä voi olla hankalaa valvoa ja se aiheuttaa tarpeetonta byrokratiaa sekä tarjoajille että hankintayksikölle.
Määräaikainen sulkeminen julkisten hankintojen ja julkisen rahoituksen ulkopuolelle on määrätty Ruokaviraston tehtäväksi. Kuntaliitto esittää hankintayksiköiden tarjouspyyntöihin lisättävän ehdon sijaan vaihtoehtoiseksi mekanismiksi esimerkiksi, että esitettyyn lakiin säädetään pykälä, jossa Ruokaviraston päätös määräaikaisesta poissulkemisesta rinnastettaisiin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; hankintalaki) 80 §:n mukaisiin pakollisiin poissulkuperusteisiin. Pykälässä tarjoaja tulisi velvoittaa ilmoittamaan siihen kohdistuvasta Ruokaviraston päätöksestä, mikäli se poissulkemista koskevasta päätöksestä huolimatta osallistuu tarjouskilpailuun. Ruokaviraston päätöksen tulisi itsessään olla tarpeeksi selkeä ja vahva tiedonanto siitä, että tarjoaja on seuraamusmaksun saatuaan suljettu julkisten hankintojen ja julkisen rahoituksen ulkopuolelle. Lisäksi Ruokaviraston neuvonnan tältä osin tulisi olla riittävää.
Lainsäädännöstä seuraavan poissulkuperusteen tulee olla riittävän selkeä ja vahva perusta hankintayksikölle sulkea tarjoaja pois tarjouskilpailusta hankintalain 81 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaisesti, mikäli tarjoaja ei ole ilmoittanut sitä rasittavasta määräaikaisesta poissulkuperusteesta. Kuntaliitto ei näe velvollisuutta lisätä mainittua ehtoa tarjouspyyntöihin tarkoituksenmukaisena toimenpiteenä tai vahvistuksena ehdotetun mekanismin toteutumiselle.
SUOMEN KUNTALIITTO
Juha Myllymäki
Lakiasianjohtaja
JULKISTEN HANKINTOJEN NEUVONTAYKSIKKÖ
Eeva-Riitta Högnäs
Johtava juristi
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
- julkiset hankinnat
- hankintoihin liittyvä tietosuoja
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.