- liikennepolitiikka
- yhdyskuntien liikenteen suunnittelu
- joukkoliikenne ja henkilöliikenne
Hallituksen esitys liikennevakuutuslain muuttamisesta
Kiitämme mahdollisuudesta lausua asiasta. Keskitymme lausunnossamme yleisölle vuokrattavia sähköpotkulautoja koskevaan liikennevakuutuslain muutokseen.
Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen vakuuttaminen on kannatettavaa
Hallituksen esityksessä liikennevakuutettaviksi tulisivat kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudat riippumatta niiden painosta. Kannatamme tätä esitystä. Lausuimme maaliskuussa 2023 sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän mietinnöstä, että ei tule luoda tilannetta, jossa yrityksille syntyy kannuste tarjota kevyempiä ja turvattomampia alle 25 kg sähköpotkulautoja yleisön saataville. Nyt tätä ilmeisiä riskejä sisältävää rajausta ei panna täytäntöön, mikä on erinomaista.
Lakimuutoksen myötä elinkeinonharjoittajat kantavat vastuuta onnettomuuskustannuksista, mikä on perusteltua. Esitys parantaa niiden vahinkoa kärsineiden asemaa, jotka ovat osallisina onnettomuudessa vuokrattavan sähköpotkulaudan kuljettajan kanssa. Hallituksen esityksessä esitetään aivan uutta vakuutusmuotoa, jossa korvataan vuokrattavan sähköpotkulaudan kuljettajalle itselleen aiheutunut henkilövahinko rajoitetusti vain sairaanhoidonkustannusten osalta. Toteamme, että vaikka onnettomuuksia, joista aiheutuu kuljettajan sairaanhoidon lisäksi esim. kuntoutustarpeita, voi olla määrällisesti vähän, ne voivat olla yksittäistapauksina kalliita.
Lakimuutos tulee edellyttämään tehokasta tiedotusta kuluttajille vuokrattavien sähköpotkulautojen ja niiden vakuutusturvan osalta.
Turvallisuuden parantuminen edellyttää työkalujen antamista kunnille
Kaupungit pitävät sähköpotkulautapalveluita, kuten muitakin mikroliikkumispalveluita, hyvänä uutena lisänä liikkumiseen, joiden halutaan kehittyvän turvalliseksi ja toimivaksi osaksi kaupunkiliikkumista ja matkaketjuja. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, kunnat tarvitsevat nykyistä tehokkaampia lakisääteisiä työkaluja käyttöönsä. Hallitusohjelman kirjaus työkalujen mahdollistamisesta kunnille mikroliikkumispalveluiden hallintaan on erinomainen. Kirjauksen toteutuminen ei kuitenkaan näytä varmalta.
Kaupunkien yhteistyö sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa perustuu nykyisin vapaaehtoiseen sopimiseen. Tämä on kaupunkeja jatkuvasti työllistävä malli, jossa kunta ei voi velvoittaa yritystä esimerkiksi yöaikaisten rajoitusten, talvikauden keston tai turvallisuutta ja pysäköintiä parantavan teknologian käytön osalta.
Jotta liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä voitaisiin kaduilla aidosti parantaa, kunnat tarvitsevan vähintäänkin mahdollisuuden edellyttää yritykseltä, että se teknisen järjestelmänsä (sovelluksensa) kautta hallitsee asiakkailleen vuoraamiensa sähköpotkulautojen nopeuksia, pysäköintiä sekä alueellisia ja ajallisia ajokieltoja ja rajoituksia, jos kunta on näitä koskevia rajoituksia tai määräyksiä asettanut. Tämä on sähköpotkulautaoperaattoreille teknisesti helppo ja kustannustehokas tapa hoitaa asia. Kunnalla tulee myös olla mahdollisuus tarvittaessa asettaa ajallisia rajoituksia viikonloppuöille ja myös talvikauden kestolle, sillä katujen jää- ja lumipeite heikentävät turvallisuutta.
Hyötynä yhteiskunnalle olisi parempi liikenneturvallisuus sekä selkeät pelisäännöt yrityksille, sillä niillä ei olisi enää syytä tavoitella kilpailuetua rikkomalla kunnan asettamia määräyksiä kuten nykyisin.
Lainsäädännön tulee olla mahdollistavaa, sillä mikroliikkumispalveluiden tarjoaminen ja haittavaikutukset eivät koske kaikkia kuntia tai niiden kaikkia alueita.
SUOMEN KUNTALIITTO
Johanna Vilkuna
Kehittämispäällikkö
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Kuntajuridiikan ytimessä: Turpakäräjät Live
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.