Lausunto ympäristöministeriölle 4.7.2024 (245/03.01.00/2024) Paula Mäenpää

Esteettömyysasetuksen tekninen päivitys

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua esteettömyysasetuksen muutoksesta.

Vaikka voidaan ajatella, että muutos on tekninen, viittaus luvanvaraisiin hankkeisiin rakentamislaissa muuttaa merkittävästi asetuksen soveltamisalaa nykyisestä, kun rakentamislaissa pienempi rakentaminen on vapautettu luvanvaraisuudesta. Sinänsä ei olisi estettä säätää sellaistenkin rakennusten esteettömyydestä, jotka on vapautettu luvanvaraisuudesta.

Esityksen mukaan esteettömyysasetus ei koskisi yleisörakennelma, tapahtumarakenteita, kooltaan alle 30 m2 hallinto-, palvelu-, toimisto-, liike-, varasto-, tai tuotantorakennuksia.

Hallituksen esitys rakentamislaista antaa ymmärtää, että vaikkei rakennuksen rakentaminen edellytä lupaa, tulee sen olla määräysten, asetuksien ja kunnan rakennusjärjestyksen mukainen.

Esitys vähentää kunnan rakennusvalvontaviranomaisen työtä, kun edellä mainittujen rakentamislain perustella luvanvaraisuudesta vapautettujen rakennushankkeiden esteettömyyden valvonta ei kuuluisi kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle.

Kooltaan alle 30 m2 esim. elintarvikekioskin tai -myymälän ei esityksen mukaan tarvitsisi olla esteetön. Tämä johtaisi väestön eriarvoisuuteen, ja heikentäisi palveluiden saavutettavuutta.

Palveluiden harvetessa ja supistuessa, pienet kioskityyppiset lähipalvelut ovat jatkossa todennäköisiä. Kuntaliitto katsoo, että pienenkin hallinto- ja liikerakennuksen tulisi olla esteetön.

SUOMEN KUNTALIITTO

Miira Riipinen                                            Mäenpää Paula
johtaja, yhdyskunta ja ympäristö              erityisasiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!