
- kuntien teknisen ja ympäristötoimialan digitalisaation kehittäminen
- kuntien ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön koordinointi sekä kuntien edunvalvonta ajankohtaisissa digitalisaatioon liittyvissä lainsäädäntö- ja kehittämishankkeissa.
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/VN/28669/2023
Suomen Kuntaliitto ry, jäljempänä Kuntaliitto, kiittää mahdollisuudesta kommentoida tiedonhallintalautakunnan suositusta tietoturvallisuuden vähimmäisvaatimuksista.
Suositus on muodoltaan selkeä, ymmärrettävä ja nostaa esille tiedonhallintalaissa (TiHL) määriteltyjä tietoturvallisuustoimenpiteitä. Suositus on myös tulkittavissa varsin työllistäväksi toimeenpanon osalta keskisuurta pienempien kuntien kohdalla. Suositusta tuleekin lukea opastuksena TiHL:n tietoturvallisuuden (vähimmäis)vaatimuksiin. Suosituksen tavoitteista:
Kuntatoimijoiden lakisääteisten tehtävien tunnistaminen ohjaavana tekijänä (kuntatoimijoita koskien). Rinnakkaisten säädöksien vaikutukset (mahdollisten ristiriitaisuuksien välttäminen). Esimerkiksi ylätasoisen loogisen rakennekuvan (Kuvio X.) kautta. Tämä tukisi kokonaisuuden hahmottamista. Esim:
Esitettyjen toimenpiteitten painopisteenä on TiHL. Suositusta tuleekin lukea TiHL:ssa asetettujen tietoturvallistoimenpiteitten kautta (tiedonhallintayksikön velvoitteet, seuranta ja valvonta oman toiminnan kannalta). Kiinnittäen huomiota, ettei vähimmäisvaatimuksia tulkita vain tehtävälistauksina projekti-/hanketyössä:
Kokonaisvaltainen lähestyminen edellyttää tiedonhallintayksiköiltä toimintaprosessien tarkastelua ja arviointia:
Vähimmäisvaatimusten merkityksen ja toimeenpanon kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että ne tulevat ymmärretyksi.
Kuntaliitto pitää hyvänä suosituksen lähtökohtaa: ”Tiedonhallintalautakunnan suositukset on laadittu tiedonhallintayksikön ja viranomaisen oman toiminnan kehittämisen tueksi”. Suositusta tuleekin tarkastella oman toiminnan silmin, omien resurssien ja omien kehittämisen painopisteitten kautta:
Kuvio 1. (Tietoturvallisuuden keskeiset suositukset) on hyvä ja selkeä. Se esittelee suosituksen asemoitumisen olemassa oleviin suosituksiin suosituksen itsensä näkökulmasta. Suosituksen hyödynnettävyyden kannalta tulisi harkita Kuvio 1:n täydentämistä, tuomalla sen rinnalle visualisointi eri suositusten ja hyvien käytäntöjen suhteesta tiedonhallintayksikön/viranomaisen näkökulmasta - tukien tavoitteita:
Vähimmäisvaatimusten kontekstuaalinen lähestyminen (soveltaminen, käyttöönotto) tukisi organisaation tietoturvallisuuden tilannekuvaa. Suositus luo listaa TiHL:n velvoitteista (lainsäädäntö lähtöisesti). Suosituksen laajentaminen koskemaan eri roolien kautta (johtaminen/kehittäminen/operatiivisuus) tukisi käyttöönottoa.Esimerkkeinäriippuvuuksista muihin säädöksiin:
On hyvä huomioida, että kuntatoimija on toimivaltainen kokonaisuus (toimintaprosessit, menetelmät, resurssien ja osaamisen kohdentaminen). Suosituksen tulisi tukea vähimmäisvaatimusten kokonaisvaltaista toteuttamista organisaation toiminnassa. Tarkasteltaessa kappaletta 1.4 Rajaukset (”tiedonhallintayksikön/organisaation tulee kuitenkin tunnistaa ja ottaa huomioon ne omassa toiminnassaan ja ohjeistuksissaan”):
Tietoturvallisuusvastuitten huomioiminen tiedonhallintayksikön tehtäviä ja vastuita määriteltäessä (tehtävien ja tietoaineistoihin kriittisyys, pilvipalvelut huomioiden).
TiHL 1§ tarkoituksena on edistää tietojärjestelmien ja tietovarantojen yhteentoimivuutta. Suositus painottaa määrittelyjä näitten osalta ja tarkastelee muita TiHL:ssa määriteltyjä osa-alueita tehtävien ja vastuitten tasolla. Yhteentoimivuutta ei kuitenkaan saavuteta rajautumalla tietojärjestelmiin ja tietoaineistoihin. TiHL:n eduskuntakäsittelyssä hallintovaliokunta kiinnitti erityishuomiota tietoturvajärjestelyihin yhteentoimivuuden toteuttamiseksi (’Tietoturvajärjestelyt on tuotu mukaan tiedonhallinnan yhteentoimivuuden saavuttamiseksi, osana kuvauksia tietoturvallisuus määritykset on sopeutettava omaan toimintaan.’).
Tietoturvallisuuteen liittyvät vastuut eivät ole (kaikissa organisaatioissa) määritelty vastuujako(taulukko) luonteisesti ja on hyvä, että tähän kiinnitetään huomiota.
Tietoturvallisuuskuvausten osana ja yhteydessä on syytä huomioida
Kuntaliiton arvion mukaan suosituksen tulisi tunnistaa tiedonhallintamalliin sisällytettävien kuvausten suhde organisaation tietoturvahallintakäytäntöihin päällekkäisten kuvausten välttämiseksi (eri asteisilla dokumentaatioilla on eri tasoiset hyväksyntä- sekä katselmointitoimenpiteet).
Tietojen luokittelu (riskipohjaisen arvioinnin kautta) ja organisaation toiminnan ymmärrys (kuvaukset eri osa-alueitten riippuvuuksista) yhdessä antavat hyvän perustan tiedon hallinnalle ja käsittelylle, seurannalle ja valvonnalle. Tarjoten oleellista tietoa:
Riskienhallinta on kokonaisuus (organisaatiotasoinen, organisaatiokyvykkyys, jatkuvaa toimintaa). Menettelyt eri organisaatioissa poikkeavat toisistaan (mahdollisesti toimiala tasoisesti). Miten organisaatio käsittelee tietoriskejä? Kuntaliitto pitää hyvänä lähtökohtana dokumentoitua menetelmää ja sen ohjeistamista - organisaatiotasoista lähestymistä.
Tarvittavasta menetelmästä mainitaan esimerkkinä Riskienhallinnan käsikirja valtionhallinnon toimijoille. Käsikirja on tutustumisen arvoinen riskienhallinnan yleisen viitekehyksen, hyvien käytäntöjen kannalta. Käsikirja ei anna valmiita vastauksia riskienhallinnan menettelytavalle. Käsikirja toimii hyvänä lähtökohtana lähestyttäessä asioita oman toiminnan kautta - vertailtaessa omia käytäntöjä (niiden toimivuutta).
Laadukkaan tietoturvallisuusriskien hallinnan kohdalla mainitaan ’ylikorkeat jäännösriskit’. Käsitteellisesti ”hämmentävä” - synnyttää mielikuvaa liiketoiminnallisesti mahdottomien asioitten käsittelystä (’riskien realisoituessa liiketoimintaa ei enää ole’ - kriisienhallinta). Tarkoituksenmukaisempaa toiminnan kannalta olisivat kriittiset asiat (tietojen luokittelun ja kriittisten toimintojen tärkeys), ja niitä koskeva organisaation johdon tietoisuuden lisääminen (tarvittava päätöksenteko - kuinka organisaation tulee toimia, asioitten ohjaus ja vastuu).
Riittävä valvonta - organisaation toimintaan, ja sen tukemiseen liittyvien tietoturvallisuuden käytäntöjen seuranta ja hallinta (hyötynäkökulma). Käytäntöjen tulee olla tarkoituksenmukaisia, toimivia ja käytettäviä. Ne toteuttavat niitä asioita mitä varten ne on suunniteltu! Menettelyjen tulee olla jatkuvia sekä huomioida organisaation muuttuva toiminta ja toimintaympäristö
Hyvänä lähtökohtana tietoaineistojen käytettävyydelle/hyödynnettävyydelle on ajantasainen tiedonhallintamalli ja sitä päivittävä muutosvaikutusten arviointi(prosessi). Onkin hyvä kiinnittää huomiota:
Kuntatoimijoiden palveluiden toteuttaminen (lakisääteiset tehtävät ohjaavina tekijöinä) luo toiminnan edellyttämiä tietoja/tietoaineistoja. Vahvistaen tietoaineistojen sidosta toimintaympäristöön (missä, miten ja mitä kautta tietojen päivittäminen, hyödynnettävyys ja ylläpito toteutuu?). Palveluiden toteuttaminen edellyttää tietojen jakamista/julkaisemista - julkaisuprosessit. Esimerkkinä tietojen jakamisesta:
Tarvittavat tietoturvallisuustoimenpiteet. Ajantasaisten kuvausten/dokumentaation hyödyntäminen (toiminnan kannalta oleellisista järjestelmistä, toimintaympäristöistä). Ennakoiva suunnittelu kehittämisen ja operatiivisen toiminnan osana (mukaan lukien vuoropuhelu palveluntoimittajien/-toteuttajien kanssa). Jatkuvuudenhallinta (sisällyttäen häiriöhallinta/varautuminen) osana organisaation toimintaa ja kehittämistä, sekä siihen liittyvät etukäteistoimenpiteisiin kuuluvat asiat (”Selvittää toiminnan jatkuvuuteen liittyvät oleelliset riskit.”). Suunnitelmallinen lähestyminen on tärkeää alueilla :
Liite 1: Kooste tiedonhallintalain tietoturvallisuusvaatimuksista
”Tiedonhallintayksikön tulee täyttää tietoturvallisuutta koskevat vähimmäisvaatimukset.” Liite 1 kooste rakentuu TiHL 4-luku perusteisesti. Kohdat 1-22:
Kuntaliitto pitää hyvinä käytäntöinä koosteessa listattuja asioita (Kohdat 1-22) yhdessä Julkri-kriteeristön kanssa arvioituna. Ne edesauttavat kuntatoimijoita kehittämään tietoturvallisuutta kokonaisvaltaisesti osana oman organisaation kehittämistä:
Suositus (myös Liite 1) on tiedonhallintalautakunnan laatima sekä omistama, ja siten organisaatioitten näkökulmasta opastava. Kyse on tietoturvallisuuden johtamiseen liittyvistä asioista, ja kuntatoimijoilla on eri lähestymismekanismeja tarvittavaan päätöksentekoon. Tiedonhallintalautakunta ei sisällytä TiHL 4-luvussa määriteltyjä asioita omiin arviointitehtäviinsä. Kenen viranomaisen toimesta ohjausta toteutetaan? - sillä on merkityksensä suositusta hyödyntäville organisaatioille (päällekkäisyydet, normien purkaminen/selkeyttäminen).
Vahvistuva säädöspohja vaikuttaa organisaatioitten toimintakulttuuriin. Vaikutukset toimintaan tulee arvioida kokonaisvaltaisesti organisaatiotasolla. Huomioiden:
SUOMEN KUNTALIITTO
Markus Pauni
johtaja, Strategiayksikkö
Jari Ylikoski
erityisasiantuntija, Strategiayksikkö
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.