Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle (433/03.01.00/2023) Maria Salenius

Iäkkäiden laatusuositus vuosille 2024-2027

1. Ikääntyvien työkyky paranee

Työhyvinvointi ja työn muokkaus

samaa mieltä

Henkilöstön riittävyys

jonkin verran samaa mieltä

Johtamisen kehittäminen

samaa mieltä

Työurien mielekkyys ja osaaminen

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikääntyvien työkyky paranee -sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Henkilöstön riittävyys-kappale jää hieman ohueksi. Riittävyyden osalta hyvä huomioida myös muun elinvoimapolitiikan näkökulma: riittävyyttä tukevat mm. hyvät palvelut ja opiskelumahdollisuudet, elinympäristön monipuolisuus. Ihmiset asettuvat sinne missä elinvoimaa on. Syrjäseuduilla työvoiman riittävyys keskeinen haaste.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Ikääntyvien työkyky paranee

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikääntyvien työkyky paranee –osion suosituksiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

-

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Ikääntyvien työkyky paranee

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikääntyvien työkyky paranee –osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

-

2. Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään

Ennakointi ja ennaltaehkäisevät palvelut

jonkin verran eri mieltä

Toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen

jonkin verran samaa mieltä

Itsemääräämisoikeus ja omaehtoisuus, toimijuuden tukeminen

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

s. 23 Kuntien vastuulla oleva lakisääteinen HYTE-toiminta on selkeää ja tukee hyvinvointialueita asiantuntemuksellaan. Sama myös toiseen suuntaan: Olisiko parempi muotoilu: Kuntien ja hyvinvointialueiden vastuulla oleva lakisääteinen HYTE-toiminta on selkeää ja kunnat ja hyvinvointialueet tulevat asiantuntemuksellaan. Hyvinvointialueiden rooli omassa työssään ei ole täysin selkeä eikä myöskään kuntia tukeva toiminta vielä kaikilta osin toteudu. On myös huomattava, että hyvinvointikertomusten osalta kunnilla tärkeä säilyä oma harkinta mitä niihin halutaan sisällyttää.

s. 24 Omaa toimintakykyä, taitoja, mielen hyvinvointia ja aivoterveyttä voidaan edistää kunnissa ennaltaehkäisevästi myös tarjoamalla mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen esim. kunnan kansalais- tai työväenopistossa.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään:

jonkin verran samaa mieltä

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään:

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään –osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

-

3. Osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa:

Osallisuus, yhteisöllisyys, aktiivinen kansalaisuus ja vapaaehtoistoiminta

samaa mieltä

Hyvinvointialueet, kunnat ja järjestöt tukevat vapaaehtoistoimintaa ja koordinoivat toimintaa keskenään

samaa mieltä

Järjestöjen vapaaehtoistoiminta

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Ei lisättävää.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsiosallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa –osion suosituksiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

-

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa –osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Ei lisättävää.

4. Teknologia lisää hyvinvointia

Teknologia iäkkään henkilön toimintakyvyn, hyvinvoinnin, turvallisuuden ja osallisuuden edistäjänä

jonkin verran samaa mieltä

Helppokäyttöisyys, käyttäjäystävällisyys ja eettisyys

jonkin verran samaa mieltä

Kotona-asumista tukeva teknologia

jonkin verran samaa mieltä

Teknologia työntekijöiden tukena

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi teknologia lisää hyvinvointia –osion sisältötekstiin tulisi lisätä taimitä siitä pitäisi poistaa.

Teknologian asettamat haasteet mm. digisyrjäytymisen näkökulmasta tulisi tunnistaa vahvemmin. Tekstiosiossa voisi vieläkin vahvemmin näkyä ikääntyvien erilaiset valmiudet ja lähtökohdat käyttää digitaalisia palveluita.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Teknologia lisää hyvinvointia

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitämielestäsi teknologia lisää hyvinvointia –osion suosituksiin tulisi lisätä taimitä siitä pitäisi poistaa.

Huomiona että erilaisilla kunnilla hyvin  erilaiset resurssit käytettävissä tähän työhön: "Kunnissa ja hyvinvointialueilla kehitetään ja otetaan käyttöön käyttäjälähtöisiä, teknologiapohjaisia palveluja, jotka tukevat aktiivista osallistumista ja osallisuutta."

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Teknologia lisää hyvinvointia

-

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi teknologia lisää hyvinvointia -osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä taimitä siitä pitäisi poistaa.

Tietoa kuntien digikehittämisestä löytyy myös oheisesta osoitteesta: https://www.kuntaliitto.fi/kuntajohtaminen-ja-digitalisaatio/kuntien-di…

5. Ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin

Ikääntyneiden oman ennakoinnin ja varautumisen tukeminen

jonkin verran samaa mieltä

Asuntokannan korjaamisen edistäminen ja uustuotannon ratkaisut

jonkin verran eri mieltä

Ikäystävälliset asuinympäristöt

jonkin verran samaa mieltä

Kuntien ja hyvinvointialueiden rooli on keskeinen

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Maaseudun vanhusten asumisen kysymykset jäävät osin vähälle huomiolle. s. 54 Kunnat ja hyvinvointialueet luovat yhteistyörakenteen ja laativat suunnitelman yhteistyössä vanhusneuvostojen kanssa ikääntyneiden asumisen tarpeiden ennakoimiseksi ja asumisen kehittämiseksi osana suunnitelmaa ikääntyneen väestön tukemiseksi. Huomioitavaa, että myös vammaisneuvostot käsittelevät osin myös erityisryhmiin kuuluvien ikäihmisten asioita.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin

samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin –osion suosituksiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Näin ei ole välttämätöntä tässä kohdin yleistää: "Ikääntyneiden asumiseen varautuminen kunnissa on vielä kapea-alaista." Tilanne vaihtelee kunnittain ja monessa kunnassa asia on edennyt myönteisesti.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin–osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Myös täällä hyödyllistä tietoa: https://www.kuntaliitto.fi/yhdyskunnat-ja-ymparisto/yhdyskunnat-ja-maan… ja esim. https://www.ymparisto.fi/fi/rakennettu-ymparisto

6. Palvelut toteutetaan kestävällä tavalla

Palvelut ovat asiakaslähtöisiä

jonkin verran samaa mieltä

Keskitetty neuvonta ja asiakasohjaus

samaa mieltä

Kotiin annettavat palvelut ja kotona-asumisen turvallisuus

jonkin verran samaa mieltä

Ekologisesti kestävä palvelujärjestelmä

jonkin verran samaa mieltä

Tiedolla johtaminen ja laatu

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi palvelut toteutetaan kestävällä tavalla –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

s. 54 Kunnat ja hyvinvointialueet luovat yhteistyörakenteen ja laativat suunnitelman yhteistyössä vanhusneuvostojen kanssa ikääntyneiden asumisen tarpeiden ennakoimiseksi ja asumisen kehittämiseksi osana suunnitelmaa ikääntyneen väestön tukemiseksi.

7.3: Tärkeitä asioita, mutta onko mahdollista tiivistää, nyt aika laajasti tässä kohdin suosituksia.

7.4: Ekologisen kestävyyden rinnalla voisi huomioida myös sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden eli kestävyyden eri osa-alueet.

s. 67 Tiedolla johtaminen: Tiedon tarpeen ja saatavuuden osalta voisi olla vieläkin kunnianhimoisempi. Tällä hetkellä saatava tieto varsin sote-painotteista.

Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.



Palvelut toteutetaan kestävällä tavalla

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi palvelut toteutetaan kestävällä tavalla -osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Suositus: Turvataan arvokas elämän loppuvaiheen hoito hyvällä palliatiivisella- ja saattohoidolla. Voisiko olla joku muu adjektiivi kuin hyvä? Jää hieman väljäksi, varmasti haetaan osin sitä että myös asiakkaan toiveet ja erityisyyden huomioivaa hoitoa.

7. Skenaariolaskelmat

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi skenaariolaskelmat –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Joihinkin kansansairauksiin voidaan vaikuttaa melko nopeallakin aikataululla, esim. kolesterolin laskuun. Tätä vasten väite että lyhyen tähtäimen neljän vuoden palvelutarpeeseen on vaikea vaikuttaa kaipaisi tarkennuksia. Tärkeää että yhteisöllistä asumista on tarkasteltu osana tätä osiota.

8. Laatuindikaattorit

Näin luet indikaattoreita

jonkin verran samaa mieltä

Indikaattorit on jaettu ilmiökoreihin

samaa mieltä

Lakisääteiset iäkkäiden palvelut

samaa mieltä

Toimintakykyä tuetaan

jonkin verran eri mieltä

Toimijuutta tuetaan

samaa mieltä

Laatuindikaattoreiden valmisteluprosessi

jonkin verran eri mieltä

Laatuindikaattorien seuranta ja kehittäminen tulevaisuudessa

jonkin verran samaa mieltä

Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi laatuindikaattorit –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.

Laatuindikaattoreiden valmisteluprosessi-kappale jää tyngäksi ja irralliseksi, voisiko yhdistää johonkin toisen tai avata hieman lisää.

s. 77:"Iäkkäiden hyvän toimintakyvyn taustalla ovat toimintakykyä vahvistavat tekijät, kuten koettu hyvä elämänlaatu, positiivinen mielenterveys, riittävät kuntoutuspalvelut ja kulttuuripalvelujen aktiivinen käyttö" antaa hieman yksipuolisen kuvan toimintakyvyn osalta mm. liikunnan ja omaehtoisen liikkumisen puuttuessa, etenkin kun on nostettu kuvaan sivulla 78 miniluettelona.  Esim. asuinympäristö, palveluiden saavutettavuus tai muut palvelukokonaisuudet tulisi lisätä. Myöskin hyvinvointialueiden palveluiden tunnistaminen osin ohutta tässä kohdin.

Lopuksi pari huomiota:

Yleishuomiona se, että hyvinvointialueen tuottamat hyvinvointia tuottavat ja mahdollistamat palvelut jäävät melko pienelle huomiolle. Myös hieman ohut käsitys kunnan palveluiden kokonaisuudesta ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen laaja-alaisuudesta näkyy tekstistä paikoin.

Kuntaliitto ja kunnat on tärkeä ottaa tulevaisuudessa vahvemmin mukaan suosituksen valmisteluprosessiin.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Mukaan verkostoperuskoulu-hankkeen päätösseminaariin!

Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.

Webinaari hankkeen tuloksista 23.1.2025!

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää