- sosiaalinen kestävyys
- hyvinvoinin edistäminen
- tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
- sähköinen hyvinvointikertomus
Iäkkäiden laatusuositus vuosille 2024-2027
1. Ikääntyvien työkyky paranee
Työhyvinvointi ja työn muokkaus
samaa mieltä
Henkilöstön riittävyys
jonkin verran samaa mieltä
Johtamisen kehittäminen
samaa mieltä
Työurien mielekkyys ja osaaminen
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikääntyvien työkyky paranee -sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Henkilöstön riittävyys-kappale jää hieman ohueksi. Riittävyyden osalta hyvä huomioida myös muun elinvoimapolitiikan näkökulma: riittävyyttä tukevat mm. hyvät palvelut ja opiskelumahdollisuudet, elinympäristön monipuolisuus. Ihmiset asettuvat sinne missä elinvoimaa on. Syrjäseuduilla työvoiman riittävyys keskeinen haaste.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Ikääntyvien työkyky paranee
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikääntyvien työkyky paranee –osion suosituksiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
-
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Ikääntyvien työkyky paranee
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikääntyvien työkyky paranee –osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
-
2. Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään
Ennakointi ja ennaltaehkäisevät palvelut
jonkin verran eri mieltä
Toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen
jonkin verran samaa mieltä
Itsemääräämisoikeus ja omaehtoisuus, toimijuuden tukeminen
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
s. 23 Kuntien vastuulla oleva lakisääteinen HYTE-toiminta on selkeää ja tukee hyvinvointialueita asiantuntemuksellaan. Sama myös toiseen suuntaan: Olisiko parempi muotoilu: Kuntien ja hyvinvointialueiden vastuulla oleva lakisääteinen HYTE-toiminta on selkeää ja kunnat ja hyvinvointialueet tulevat asiantuntemuksellaan. Hyvinvointialueiden rooli omassa työssään ei ole täysin selkeä eikä myöskään kuntia tukeva toiminta vielä kaikilta osin toteudu. On myös huomattava, että hyvinvointikertomusten osalta kunnilla tärkeä säilyä oma harkinta mitä niihin halutaan sisällyttää.
s. 24 Omaa toimintakykyä, taitoja, mielen hyvinvointia ja aivoterveyttä voidaan edistää kunnissa ennaltaehkäisevästi myös tarjoamalla mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen esim. kunnan kansalais- tai työväenopistossa.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään:
jonkin verran samaa mieltä
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään:
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi iäkkäät ovat toimintakykyisiä pidempään –osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
-
3. Osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa:
Osallisuus, yhteisöllisyys, aktiivinen kansalaisuus ja vapaaehtoistoiminta
samaa mieltä
Hyvinvointialueet, kunnat ja järjestöt tukevat vapaaehtoistoimintaa ja koordinoivat toimintaa keskenään
samaa mieltä
Järjestöjen vapaaehtoistoiminta
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Ei lisättävää.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsiosallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa –osion suosituksiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
-
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi osallisuus vapaaehtoistoimintaan kasvaa –osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Ei lisättävää.
4. Teknologia lisää hyvinvointia
Teknologia iäkkään henkilön toimintakyvyn, hyvinvoinnin, turvallisuuden ja osallisuuden edistäjänä
jonkin verran samaa mieltä
Helppokäyttöisyys, käyttäjäystävällisyys ja eettisyys
jonkin verran samaa mieltä
Kotona-asumista tukeva teknologia
jonkin verran samaa mieltä
Teknologia työntekijöiden tukena
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi teknologia lisää hyvinvointia –osion sisältötekstiin tulisi lisätä taimitä siitä pitäisi poistaa.
Teknologian asettamat haasteet mm. digisyrjäytymisen näkökulmasta tulisi tunnistaa vahvemmin. Tekstiosiossa voisi vieläkin vahvemmin näkyä ikääntyvien erilaiset valmiudet ja lähtökohdat käyttää digitaalisia palveluita.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Teknologia lisää hyvinvointia
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitämielestäsi teknologia lisää hyvinvointia –osion suosituksiin tulisi lisätä taimitä siitä pitäisi poistaa.
Huomiona että erilaisilla kunnilla hyvin erilaiset resurssit käytettävissä tähän työhön: "Kunnissa ja hyvinvointialueilla kehitetään ja otetaan käyttöön käyttäjälähtöisiä, teknologiapohjaisia palveluja, jotka tukevat aktiivista osallistumista ja osallisuutta."
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Teknologia lisää hyvinvointia
-
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi teknologia lisää hyvinvointia -osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä taimitä siitä pitäisi poistaa.
Tietoa kuntien digikehittämisestä löytyy myös oheisesta osoitteesta: https://www.kuntaliitto.fi/kuntajohtaminen-ja-digitalisaatio/kuntien-di…
5. Ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin
Ikääntyneiden oman ennakoinnin ja varautumisen tukeminen
jonkin verran samaa mieltä
Asuntokannan korjaamisen edistäminen ja uustuotannon ratkaisut
jonkin verran eri mieltä
Ikäystävälliset asuinympäristöt
jonkin verran samaa mieltä
Kuntien ja hyvinvointialueiden rooli on keskeinen
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Maaseudun vanhusten asumisen kysymykset jäävät osin vähälle huomiolle. s. 54 Kunnat ja hyvinvointialueet luovat yhteistyörakenteen ja laativat suunnitelman yhteistyössä vanhusneuvostojen kanssa ikääntyneiden asumisen tarpeiden ennakoimiseksi ja asumisen kehittämiseksi osana suunnitelmaa ikääntyneen väestön tukemiseksi. Huomioitavaa, että myös vammaisneuvostot käsittelevät osin myös erityisryhmiin kuuluvien ikäihmisten asioita.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin
samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin –osion suosituksiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Näin ei ole välttämätöntä tässä kohdin yleistää: "Ikääntyneiden asumiseen varautuminen kunnissa on vielä kapea-alaista." Tilanne vaihtelee kunnittain ja monessa kunnassa asia on edennyt myönteisesti.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät hyvät käytännöt nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi ikäystävällisyyttä asumiseen ja asuinympäristöihin–osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Myös täällä hyödyllistä tietoa: https://www.kuntaliitto.fi/yhdyskunnat-ja-ymparisto/yhdyskunnat-ja-maan… ja esim. https://www.ymparisto.fi/fi/rakennettu-ymparisto
6. Palvelut toteutetaan kestävällä tavalla
Palvelut ovat asiakaslähtöisiä
jonkin verran samaa mieltä
Keskitetty neuvonta ja asiakasohjaus
samaa mieltä
Kotiin annettavat palvelut ja kotona-asumisen turvallisuus
jonkin verran samaa mieltä
Ekologisesti kestävä palvelujärjestelmä
jonkin verran samaa mieltä
Tiedolla johtaminen ja laatu
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi palvelut toteutetaan kestävällä tavalla –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
s. 54 Kunnat ja hyvinvointialueet luovat yhteistyörakenteen ja laativat suunnitelman yhteistyössä vanhusneuvostojen kanssa ikääntyneiden asumisen tarpeiden ennakoimiseksi ja asumisen kehittämiseksi osana suunnitelmaa ikääntyneen väestön tukemiseksi.
7.3: Tärkeitä asioita, mutta onko mahdollista tiivistää, nyt aika laajasti tässä kohdin suosituksia.
7.4: Ekologisen kestävyyden rinnalla voisi huomioida myös sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden eli kestävyyden eri osa-alueet.
s. 67 Tiedolla johtaminen: Tiedon tarpeen ja saatavuuden osalta voisi olla vieläkin kunnianhimoisempi. Tällä hetkellä saatava tieto varsin sote-painotteista.
Arvioi, onko kaikkein tärkeimmät suositukset nostettu vaikuttavuustavoitteeseen.
Palvelut toteutetaan kestävällä tavalla
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi palvelut toteutetaan kestävällä tavalla -osion hyviin käytäntöihin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Suositus: Turvataan arvokas elämän loppuvaiheen hoito hyvällä palliatiivisella- ja saattohoidolla. Voisiko olla joku muu adjektiivi kuin hyvä? Jää hieman väljäksi, varmasti haetaan osin sitä että myös asiakkaan toiveet ja erityisyyden huomioivaa hoitoa.
7. Skenaariolaskelmat
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi skenaariolaskelmat –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Joihinkin kansansairauksiin voidaan vaikuttaa melko nopeallakin aikataululla, esim. kolesterolin laskuun. Tätä vasten väite että lyhyen tähtäimen neljän vuoden palvelutarpeeseen on vaikea vaikuttaa kaipaisi tarkennuksia. Tärkeää että yhteisöllistä asumista on tarkasteltu osana tätä osiota.
8. Laatuindikaattorit
Näin luet indikaattoreita
jonkin verran samaa mieltä
Indikaattorit on jaettu ilmiökoreihin
samaa mieltä
Lakisääteiset iäkkäiden palvelut
samaa mieltä
Toimintakykyä tuetaan
jonkin verran eri mieltä
Toimijuutta tuetaan
samaa mieltä
Laatuindikaattoreiden valmisteluprosessi
jonkin verran eri mieltä
Laatuindikaattorien seuranta ja kehittäminen tulevaisuudessa
jonkin verran samaa mieltä
Kerro lyhyesti, mitä mielestäsi laatuindikaattorit –osion sisältötekstiin tulisi lisätä tai mitä siitä pitäisi poistaa.
Laatuindikaattoreiden valmisteluprosessi-kappale jää tyngäksi ja irralliseksi, voisiko yhdistää johonkin toisen tai avata hieman lisää.
s. 77:"Iäkkäiden hyvän toimintakyvyn taustalla ovat toimintakykyä vahvistavat tekijät, kuten koettu hyvä elämänlaatu, positiivinen mielenterveys, riittävät kuntoutuspalvelut ja kulttuuripalvelujen aktiivinen käyttö" antaa hieman yksipuolisen kuvan toimintakyvyn osalta mm. liikunnan ja omaehtoisen liikkumisen puuttuessa, etenkin kun on nostettu kuvaan sivulla 78 miniluettelona. Esim. asuinympäristö, palveluiden saavutettavuus tai muut palvelukokonaisuudet tulisi lisätä. Myöskin hyvinvointialueiden palveluiden tunnistaminen osin ohutta tässä kohdin.
Lopuksi pari huomiota:
Yleishuomiona se, että hyvinvointialueen tuottamat hyvinvointia tuottavat ja mahdollistamat palvelut jäävät melko pienelle huomiolle. Myös hieman ohut käsitys kunnan palveluiden kokonaisuudesta ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen laaja-alaisuudesta näkyy tekstistä paikoin.
Kuntaliitto ja kunnat on tärkeä ottaa tulevaisuudessa vahvemmin mukaan suosituksen valmisteluprosessiin.
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Mukaan verkostoperuskoulu-hankkeen päätösseminaariin!
Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää