- perusopetus
- koulukuljetukset
- aamu- ja iltapäivätoiminta
- koululaisten kerhotoiminta
B1-kielen opetuksen perusteluonnos
Mistä oppimäärästä haluatte lausua? Mitä vuosiluokkakokonaisuutta lausuntonne koskee?
Kuntaliitto keskittyy tiiviissä lausunnossaan arvioimaan miltä osin B1-kielen vuosiviikkotunnin lisäys on pyritty tekemään siten, että paikallinen työ olisi mahdollisimman fokusoitunutta. Lausuntopalautettamme voi hyödyntää perusteluonnoksen kokonaistarkastelussa.
B1-kielen opetustuntien tiukempi kohdentaminen tuntijakoasetuksessa on katsottu mahdollistavan opetussuunnitelman perusteissa oppiaineen tavoitteiden ja sisältöjen määrittelyn vuosiluokittain. Tämä koskee jatkossa 6. vuosiluokan lisäksi 7. vuosiluokalla annettavaa opetusta. Sen sijaan 8-9 vuosiluokalla voidaan tarkoituksenmukaisesti hyödyntää paikallista liikkumavaraa opetuksen kohdentamiseksi.
Toteamme, että Opetushallituksella on tärkeä rooli huolehtia paikallisen työn tukemisesta monipuolisesti, koska kustannusvaikutusten arviointi toteutettiin alakanttiin. Opetuksen vuosiviikkotunnin lisäystä ei kohdennettu 1.8.2024 alkaen koskemaan 7. vuosiluokalla aloittavia oppilaita. Näin ollen opetuksen järjestäjille paikallisen työn määrä kustannusvaikutuksineen vaihtelee, josta kunnat ovat antaneet myös palautetta. Opetussuunnitelman perusteiden jatkuva täydentäminen tiiviillä aikataululla on muuttunut työlääksi, vaikka osa muutoksista on ollut perusteltuja. Huolemme on, että tämäntyyppinen toimintatapa kasvattaa opetuksen järjestäjän toimintaa ohjaavaa sisältöä.
Huomionne tavoitteista 1-4 (opetuksen tavoitteet, oppimisen tavoitteet, arvioinnin kohde, osaamisen tason kuvaukset arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 sekä keskeiset sisältöalueet)
Ei erillistä kommentoitavaa.
Huomionne tavoitteiden 5-9 keskeisistä sisältöalueista
Ei erillistä kommentoitavaa.
Vastaako B1-kielten päivitetyt opetussuunnitelman perusteet Opetushallituksessa tehdyn opetussuunnitelmatyön tavoitetta saada lisää aikaa opettajalle opettaa ja oppilaille oppia, kun opetuksen tavoitteiden lukumäärää ei ole lisätty eikä osaamisen tasoa nostettu?
Muutokset voidaan tulkita maltillisina, mutta ne edellyttävät opetuksen järjestäjiltä jokaisen muutoksen huomiointia ja toimeenpanoa paikallisesti. Tämä aiheuttaa kunnissa aina hallinnollista työtä. Vuosiviikkotunnin kasvattaminen ilman tavoitetason nostoa on poikkeuksellinen linjaus, mutta merkittävä taloudellinen panostus. Pidämme tärkeänä, että vaikutuksia oppilaiden osaamisen kehittymisestä arvioidaan B1-kielen opetukseen käytettävän ajan kasvaessa. Olisi suotavaa, että tämä korottaa kynnystä olla vapauttamatta opetuksesta erityisin opetusjärjestelyin.
Muut yleiset huomiot ja kommentoinnit
Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto B1-kielen opetussuunnitelman perusteluonnoksesta vuosiluokille 3–6, 7 ja 8–9. Kuntaliiton mukaan perusteluonnoksen muutosten vaikutuksia on hankala hahmottaa, koska tehtyjä täydennyksiä ja lisäyksiä ei ole erikseen merkitty. Lisäksi muutosten vaikutusten arviointia olisi selkiyttänyt, jos perusteluonnoksessa olisi todettu vaikutukset paikallisesti päätettäviin asioihin (esim. luku 15.3). Emme löytäneet luonnoksesta kohtaa, jossa asiaan olisi otettu kantaa.
SUOMEN KUNTALIITTO
Mari Sjöström
erityisasiantuntija
Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää
Mukaan verkostoperuskoulu-hankkeen päätösseminaariin!
Hankkeessa on haettu uudenlaisia ja joustavia ratkaisuja sekä yhteistyötä koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden turvaamiseksi.
Perusopetuksen järjestäminen kuntien yhteistyönä
Tämän julkaisun tarkoituksena on antaa tietoa kuntien julkisoikeudellisen yhteistoiminnan mahdollisuuksista perusopetuksen järjestämiseksi.
Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää