
- liikennepolitiikka
- yhdyskuntien liikenteen suunnittelu
- joukkoliikenne ja henkilöliikenne
Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta. Alla vastauksemme lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin:
Kuntaliitto pitää asetuksen muutosta ja valtionavustusten prosentuaalisten enimmäismäärien nostoa hyvin perusteltuna ja erittäin tarpeellisena toimenpiteenä. Todennäköisesti avustusten enimmäisavustusprosenttien nostolla saadaan lisättyä vuosittain toteutettavien yksityisteiden parantamis- ja rakentamishankkeiden määrää. Tällä hetkellä juuri tiekuntien omavastuuosuudet ovat usein pullonkaulana hintavissa hankkeissa. Avustusprosenttien nostolla voidaan myös kompensoida yksityisteiden perusparantamisen kohonneita kustannuksia nykyisessä kustannustason nousun tilanteessa.
Vaikuttavuuden kannalta on tärkeää, että valtionavustusten vuosittainen taso pysyy ennustettavana kuten Liikenne12:a on linjattu.
Kuntaliitto pitää tärkeänä kaikkien nyt esitettyjen kohteiden enimmäisavustusprosenttien korottamista. Erityisen merkittävää prosenttien nosto on kalliissa hankkeissa kuten lossi- ja lauttakohteissa sekä yksityistiesiltojen korjauksessa ja kantavuuden parantamisessa.
Priorisoisimme hankkeita, joiden vaikutukset ovat merkittäviä elinkeinoelämän tarpeiden kuten metsäteollisuuden, maatalouden ja biotalouden sekä pysyvän asutuksen, huoltovarmuuden ja tuulivoimarakentamisen kannalta. Myös vilkkaan matkailun vaikutukset yksityisteihin tulisi huomioida esimerkiksi kansallispuistokohteissa.
Tietopohjaa yksityisteiden merkityksestä ja kunnosta tulisi vahvistaa, jotta avus-tuksia voidaan kohdentaa mahdollisimman vaikuttavasti. Valtionavustuksen jako tulisi tehdä yhtenäisin perustein huomioiden alueelliset tarpeet ja erityispiirteet. ELY-keskusten ohjeistamisessa ja yksityisteiden tietopohjan vahvistamisessa ja kokoamisessa Traficomilla on merkittävä rooli.
Avustusprosenttien korottaminen edistää hankkeiden toteutusta ja yksityisteiden korjausvelan vähentämistä. Tämän lisäksi tarvitaan tiekuntien aktivoimista mm. tiedotuksen ja neuvonnan keinoin, jotta avustusmahdollisuudet olisivat kaikkien tiekuntien tiedossa ja niitä osataan hyödyntää.
Tietopohjaa yksityisteiden merkityksestä ja kunnosta tulisi vahvistaa, jotta avustuksia voidaan kohdentaa mahdollisimman vaikuttavasti. Samalla nykyistä jatkuvaan hakuun perustuvaa avustusten myöntämismallia on tärkeää jatkaa. Jos avustuksia myönnettäisiin vain määräajoin ja hakemukset pisteytettäisiin, haittaisi tämän parantamishankkeiden käynnistämistä ja lisäisi hankkeiden toteutukseen tarvittavaa aikaa.
SUOMEN KUNTALIITTO
Miira Riipinen
Johtaja, yhdyskunta ja ympäristö -yksikkö
Jokainen meistä käyttää joka päivä kuntapalveluja, vaikka ei ehkä sitä tule edes ajatelleeksi.
Webcast-sarjamme tarjoaa kuntajuridiikan näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin.
Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu lukuisia ammattilaisia.